• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75550
+
-

گاندو یک چوپان را زخمی کرد

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست چابهار گفت: تمساح پوزه‌کوتاه (گاندو) به یک چوپان در روستای دمپک از توابع بخش دشتیاری چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان حمله و او را زخمی کرد. 

به گزارش ایرنا «اشرفعلی حسینی» گفت: در این فصل تمساح‌ها به دلیل فرزندآوری به شدت حساس هستند و به محض نزدیکی به محل سکونت آن‌ها حمله می‌کنند. 

وی گفت: این چوپان که برای آب‌رسانی به دام‌های خود به رودخانه محل زیست تمساح‌ها نزدیک شده بود، مورد حمله گاندو قرار گرفته است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار افزود: در حمله تمساح به این چوپان انگشتان دست وی آسیب جدی دیده اما بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و انگشتان وی بخیه و پیوند خورد و هیچ‌یک از انگشتانش قطع نشد. او از بیمارستان مرخص شده است. 

وی بیان کرد: بعد از چندین سال خشکسالی در منطقه، امسال به دلیل بارندگی مردم برای بهره‌وری از آب اقدام به احداث بند و گودال می‌کنند که این امر احتمال وجود تمساح‌ها را در این مناطق بیشتر کرده است. 
حسینی ادامه داد: با وجود هشدارهای زیاد برخی افراد با بی‌توجهی به این مناطق مراجعه می‌کنند و مورد آسیب گاندو قرار می‌گیرند. 

وی گفت: از لحاظ جغرافیایی تنها محل زیست گاندوها در کشور مناطق باهوکلات، رودخانه کاجو و سرباز است. 

وی اظهار کرد: در صورت تامین آب آشامیدنی و بهداشتی در این منطقه، مردم کمتر به رودخانه‌ها مراجعه می‌کنند و دیگر با این مشکلات مواجه نمی‌شوند؛ زیرا تمساح ۲ حس قوی بویایی و شنوایی دارد که به سرعت وارد عمل می‌شود.  در چند ماه‌ گذشته گاندو باعث قطع دست یک دختربچه و آسیب‌دیدگی پای یک پسربچه شده است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار افزود: وسعت منطقه حفاظت‌شده گاندو ۴۵۰ هزار هکتار است که برای محافظت از تمساح‌ها نیاز به استخدام نیرو و امکانات بیشتر در این مناطق است.

این خبر را به اشتراک بگذارید