• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75549
+
-

پسماندهای ساختمانی بلای جان رودخانه‌های زاهدان

محیط زیست
پسماندهای ساختمانی بلای جان رودخانه‌های زاهدان

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برداشت غیرمجاز از بستر رودخانه و تخلیه پسماندهای ساختمانی عامل آب‌گرفتگی حاشیه رودخانه «لار» زاهدان است. 

به گزارش مهر «وحید پورمردان» اظهار کرد: پیرو اطلاع‌رسانی یگان حفاظت محیط زیست استان در خصوص تخلیه نخاله‌های ساختمانی در بستر رودخانه لار، نمایندگان اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان، مرکز بهداشت شهرستان زاهدان و امور آب زاهدان از محل این رودخانه بازدید کردند. 

وی افزود: در بازدید از این منطقه مشخص شد با وجود اعلام شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مبنی بر عدم برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه، برداشت‌های غیرمجاز همچنان ادامه دارد و نخاله‌های ساختمانی شهر و همچنین ضایعات واحدهای تولید آسفالت در بستر رودخانه در سطح وسیع و در حجم جالب توجهی تخلیه و رهاسازی شده است. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: همچنین تخلیه پسماندها به‌ویژه پسماندهای عفونی و دارویی از جمله سرسوزن، ست سرنگ، شیشه‌های حاوی دارو و غیره در قسمتی از بستر رودخانه رهاسازی شده که بخشی نیز در همان محل سوزانده می‌شود. 

وی در خصوص وضعیت کنونی بستر و حاشیه رودخانه لار بیان کرد: تخلیه نخاله و پسماند در بستر رودخانه و همچنین برداشت غیرمجاز شن و ماسه باعث تغییر در شکل مورفولوژیک طبیعی رودخانه، انسداد و تغییر مسیر عبور آب و از عوامل تشدید آب‌گرفتگی و افزایش تخریب‌های ناشی از سیل در منطقه خواهد بود. 

پورمردان تصریح کرد: پسماندهای رهاشده در بستر رودخانه تهدید سلامت، بهداشت عمومی و محیط زیست محسوب می‌شود. 

وی درباره اقدامات انجام‌شده توسط مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان بارها با متخلفان برداشت غیرمجاز شن و ماسه، متخلفان تخلیه پسماندهای ساختمانی و سایر پسماندها در این منطقه برخورد قانونی لازم را انجام داده و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کرده‌اند اما حل معضلات و مشکلات این منطقه همکاری سایر ارگان‌های دخیل در این موضوع را می‌طلبید که بازدید مذکور برای هماهنگی لازم و منسجم برای کاهش معضلات زیست‌محیطی این منطقه انجام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید