• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75546
+
-

خشکسالی سطح زیر کشت گندم را کاهش داد

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی: در حوزه جنوب استان سطح زیر کشت حدود ۱۷۰ هزار هکتار بوده که به دلیل خشکسالی‌ها به ۳۲ هزار هکتار رسیده است

کشاورزی
خشکسالی سطح زیر کشت گندم را کاهش داد

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: ذخیره گندم استان در وضعیت مطلوب و اطمینان‌بخشی قرار دارد و در این زمینه جای نگرانی نیست. 

«غلامعلی گنجعلی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در سال گذشته و امسال به دلیل خشکسالی‌های مداوم به‌ویژه در شمال استان کمترین میزان برداشت گندم را داشته‌ است. 

وی گفت: در حوزه جنوب استان سطح زیر کشت حدود ۱۷۰ هزار هکتار بوده که به دلیل خشکسالی‌ها به ۳۲ هزار هکتار رسیده و براساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی باید نزدیک به ۶۰ هزار تن برداشت کنیم که امسال حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ تن خرید داشته‌ایم. 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان افزود: بر اساس دستورالعمل هیات دولت خرید گندم باید مازاد بر نیاز کشاورزان باشد و نمی‌توانیم هیچ کشاورزی را به فروش گندم مجبور کنیم. 

وی ادامه داد: مصرف گندم استان در هر ماه بیش از ۳۴ هزار تن است که بر این اساس خرید ۱۷ هزار تن برای کمتر از ۱۵ روز است و بقیه نیاز گندم از سایر استان‌های کشور با 3 روش ریلی، جاده‌ای و دریایی تامین می‌شود. 

گنجعلی بیان کرد: برای نخستین بار از سال گذشته گندم از بندر امام خمینی(ره) خوزستان از طریق دریا به سیستان و بلوچستان وارد شد و تاکنون به وسیله 3 کشتی نزدیک به ۶۰ هزار تن گندم وارد استان شده است. 

وی گفت: 1۱۰۰ تن گندم نیز از طریق ریل و ۷۰۰ تن به وسیله ناوگان باری جاده‌ای وارد استان شد. 

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی استان افزود: بر اساس برآوردهای انجام‌شده امسال با وجود سیل در کشور وضعیت گندم عالی بوده و گندم این استان از ۱۲ استان دیگر کشور تامین می‌شود. 

وی ادامه داد: گندم‌های وارداتی سیستان و بلوچستان شاید کیفیت خوبی نداشته باشند، اما از ۲ طریق یکی آزمایشگاه اداره غله و دیگری آزمایشگاه سیلو کنترل و بعد وارد سیلو می‌شوند. 

وی افزود: در سیلوها وضعیت ذخیره‌سازی نزدیک به ۴۰۰ تن است که بخشی از گندم در داخل سیلوها و انبارهای دولتی و بخشی در سیلوهای خصوصی نگهداری می‌شوند. 

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی استان ادامه داد: بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه تولید و انبارهای مجهز نگهداری گندم در استان انجام داده و هیچ گندمی بدون آزمایش خارج نمی‌شود. 

گنجعلی گفت: امسال یکی از کارخانجات آرد سیستان و بلوچستان در بین کارخانجات آرد کشور رتبه برتر را کسب کرده است. 

وی با بیان این‌که مرغوبیت نان در سفیدی آن نیست و هرچه تیره‌تر باشد نان بهتر و باکیفیت‌تری محسوب می‌شود، افزود: اداره غله فقط وظیفه تامین، خرید و فروش گندم را دارد و هیچ نظارتی بر نحوه پخت نانوایی‌ها ندارد. 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان به تولید دانه‌های روغنی در استان نیز اشاره کرد و گفت: دانه‌های روغنی مانند کلزا و آفتابگردان در شهرستان‌های پیشین، سرباز و ایرانشهر تولید و کشت می‌شوند. 

وی اظهار کرد: سال گذشته ۴۵۸ تن دانه روغنی و امسال نیز ۱۶۲ تن از کشاورزان استان خریده شد. 
گنجعلی همچنین افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم اداره غله و خدمات بازرگانی استان، ورود برخی کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، روغن و گندم از طریق بندر چابهار به این استان است. 

وی گفت: برای این برنامه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که ۱۰ میلیارد تومان آن تاکنون اخذ شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید