• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75538
+
-

قمار در لباس «توتو»

برخی افراد با پیش‌بینی مسابقات فوتبال به دنبال کسب درآمد آسان هستند

«توتو» نام عامیانه شرط‌بندی نامشروعی است که آرام آرام راه خودش را باز کرده و بسیاری از افراد را که سودای پولدار شدن در سر دارند به دام خود کشیده است.به گزارش ایسنا، برخی افراد طبق شرایط اقتصادی و معیشتی در پی کسب درآمد از آسان‌‌ترین روش ممکن هستند؛ روشی که به زحمت و تخصص نیاز نداشته باشد و با یک برد کلان همراه باشد. آسان‌‌ترین گزینه برای چنین افرادی رجوع به قمار است که هر بار متناسب با هجمه های فرهنگی با لباس جدیدی در جامعه بروز می کند. «توتو» نوع تقریبا جدید‌تر قمار است.


آثار توتو در بغض مادری ۵۷ ساله 

«راضیه» که ۵۷ سال دارد و این روزها در یکی از روستاهای گیلان در منزل پدری‌اش زندگی می کند، قربانی «توتو» شده است. وی می گوید: زندگی آرامی داشتم، همسرم یک فروشگاه مرغ و ماهی در قزوین داشت و با دوستان زیادی هم در ارتباط بود، طی همین رفت‌و‌آمدها، به مرور زمان پای توتو به زندگی  ما باز شد.وی بیان می‌کند: همسرم همواره فوتبال‌دوست بود و بازی ها را اغلب در فروشگاه، همراه با دوستانش دنبال می کرد تا این‌که با پیشنهاد یکی از دوستانش به پیش‌بینی بازی های فوتبال روی آورد. اوایل کم وبیش پیش‌بینی نتایج بازی‌ها توسط او درست از آب در می‌آمدند. به همین دلیل به گروه های مختلفی که روی فوتبال شرط‌بندی می‌کردند، دعوت  شد. در ادامه هم پیش‌بینی با رقم های بالا را انتخاب  کرد، اما بعد از مدتی دیگر خبری از بردن شرط نبود. آن چهره قمار یعنی باخت هم خود را نشان همسرم داد. مساله ای که موجب شد تا بدهکار و مجبور به فروش خانه‌مان شود؛ خانه ای که با هزار امید و علاقه خریده بودیم. اکنون مستاجر هستیم.


دسترسی راحت به قمار 

«امیر» ۳۳ ساله یکی دیگر از قربانیان «توتو» می گوید: در سطح شهر نمایندگی‌هایی وجود دارد که افراد برای پیش‌بینی بازی های مدنظر به آنجا مراجعه می کنند. قیمت  هر برگه، بسته به بازی‌های مهم متفاوت است مثلا از 7500 تومان داریم تا مبالغ میلیونی. پس از بازی هم در صورت برد، نماینده با فرد تماس می گیرد و مبلغ پیش‌بینی را به وی حضوری تحویل می دهد یا کارت به کارت می کند.وی می‌افزاید: البته الان با وجود سایت‌های آنلاین پیش‌بینی و قمار، دسترسی به قمار راحت‌تر و متنوع‌تر شده است.


در آرزوی یک شانس واهی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان هم اظهار می‌کند: به برگه‌های شرط‌بندی و پیش‌بینی بازی‌های فوتبال که شامل مسابقات داخلی و خارجی با عناوین مختلف است، «توتو» گفته می‌شود. پیش‌بینی به‌صورت اعلام نتیجه برد یک تیم، پیش‌بینی تعداد گل‌های بازی‌ و... است. این برگه‌ها به‌صورت غیرقانونی در برخی از قهوه‌‌خانه‌ها، روزنامه‌فروشی‌ها و مغازه‌ها به‌صورت رایگان در دسترس افراد قرار می‌گیرد و پس از پیش‌بینی و پرکردن آن در ازای پرداخت پول، به نمایندگان توزیع، تحویل داده می‌شود.سرهنگ «مجید رسول زاده» در پاسخ به این‌که بیشترین دریافت‌کنندگان این برگه‌ها چه کسانی هستند، می‌گوید: بیشتر دریافت‌کنندگان چنین برگه‌هایی جوانان و میانسالان با درآمد متوسط و متوسط رو به پایین هستند که با ساده‌لوحی در آرزوی یک شانس واهی، به خرید چنین برگه‌هایی اقدام می‌کنند.


علت گرایش به شرط‌بندی در استان های شمالی 

رسول زاده در خصوص علت گرایش به تهیه اینگونه برگه‌ها و انجام شرط‌بندی در فوتبال به‌ویژه در استان های شمالی بیان می‌کند: از جمله علل اصلی گرایش به چنین شرط‌بندی‌هایی عبارت است از بیکاری، نبود درآمد ثابت، کشاورزی فصلی در استان، دسترسی راحت به این برگه‌ها در اماکنی همچون قهوه‌خانه‌ها، طمع‌ورزی و رویاپردازی برای کسب ثروت.معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان، آگاه‌سازی نسل جوان را مهم‌ترین راهکار برای رهایی از آسیب‌های اجتماعی این شرط‌بندی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «توتو» نوعی قمار و از لحاظ شرعی حرام است.

 جوانان ما باید بدانند «توتو» نوعی عمل مجرمانه است و عواقب قضایی به‌دنبال دارد.وی اضافه می‌کند: نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش از مقاطع پایین تا مقاطع بالاتر، اطلاع‌رسانی در خصوص «توتو» در مدارس و دانشگاه‌ها برای نوجوانان و جوانان، مستندسازی و تهیه گزارش‌های اثرگذار توسط رسانه‌ها و همچنین ورود پایگاه‌های بسیج و مساجد برای اطلاع‌رسانی در این زمینه از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از گرایش جوانان به برگه‌های شرط‌بندی است.رسول زاده بیان می‌کند: به دلیل نبود آگاهی، فرهنگ‌سازی نادرست و نپرداختن به این عمل ناهنجار، متاسفانه قباحت آن از بین رفته است، به طوری که در سطح شهرها و روستاها کمتر کسی «توتو» را قمار می‌شمارد و صرفا آن را یک تفریح و بخت‌آزمایی فوتبالی می‌دانند.


موضع قانون در برابر قمار 

وی در پاسخ به این‌که مجازات برخورد با افراد توزیع‌کننده یا افرادی که در اینگونه شرط‌بندی‌ها شرکت می‌کنند چیست، می‌گوید: «توتو» قمار بوده و تمامی مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون مجازات اسلامی برای قمار، شامل «توتو» هم می‌شود. در ماده ۷۰۵ قانون مجازات اسلامی قید شده «قماربازی با هر وسیله‌ای ممنوع و مرتکبان آن به یک تا ۶ ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم و در صورت تجاهر به قماربازی به هر دو مجازات محکوم می‌شوند.» رسول زاده ادامه می‌دهد: ماده ۷۰۶ قانون مجازات اسلامی نیز اشاره می‌کند که «هرکس آلات و وسایل مخصوص به قماربازی را بخرد یا حمل و یا نگهداری کند به یک تا 3 ماه حبس یا ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود.» در ماده ۷۰۷ قانون مجازات اسلامی نیز آمده است که «هرکس آلات و وسایل مخصوص به قماربازی را بسازد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا از خارج وارد کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به 3 ماه تا یک سال حبس و یک میلیون و 500 هزار تا 6 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.» همچنین ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی تاکید دارد که «تمام اسباب و نقود متعلق به قمار حسب مورد معدوم یا به‌عنوان جریمه ضبط می‌شود.»


ترفند بنگاه‌داران عرصه قمار 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان در خصوص عواقب گرایش به قمار بیان می‌کند: قمار و شرط‌بندی به هر شکل و با هر ابزاری مضر و آسیب‌رسان است. افرادی که درگیر «توتو» می‌شوند در واقع پا در راهی می‌گذارند که عواقب سوء بسیاری به همراه دارد.. فرد پس از چندین بار خرید برگه و پرداخت پول ممکن است مبلغی برنده شود و این همان تقویت است. پاداشی برای حفظ فرد عامل دیگری برای بقای بنگاه‌داران عرصه قمار و گردش تراکنش‌های مالی کلان نامشروع است.وی در خصوص نقش پلیس در برخورد با مبلغان «توتو» اظهار می‌کند: برخورد با فروشندگان، توزیع‌کنندگان و مبلغان شرط‌بندی «توتو» در دستور کار نیروی انتظامی قرار دارد و پلیس با این افراد بدون اغماض برخورد می‌کند. شهروندان می‌توانند هرگونه گزارش از فعالیت افراد سودجو یا واحدهای صنفی متخلف در زمینه فروش، توزیع یا جلب عضو را از طریق مرکز فوریت‌های ۱۱۰ با پلیس در میان بگذارند.


سودجویان در کمین افراد ساده‌لوح

سرهنگ «مجید رسول زاده» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان بیان می‌کند: برخی از افراد منفعت‌طلب با سوء استفاده از رویاها و آرزوهای واهی برخی افراد و تبلیغات در سطح جامعه و ایجاد شایعه که در فلان هفته شخصی مبلغ کلانی برنده شده است، سعی می‌کنند به تعداد قربانیان خود بیفزایند. باید همه هوشیار باشیم که این ادعاها چیزی جز دروغ نیست و صرفا روشی برای بازارگرمی و به دام انداختن افراد ساده‌لوح و بی‌انگیزه است که خوشبختی و سعادت دنیا را یک شبه و بدون زحمت خواستارند، اما نمی‌دانند که این مسیر، سرابی بیش نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید