• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75515
+
-

کود اوره به باغداران تحویل نشد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از بدقولی پتروشیمی در تحویل کود اوره به باغداران با وجود دریافت وجه از باغداران خبر داد. به گزارش فارس، کشاورزان برای تولید بهتر و بیشتر باید به نهاده‌ها و مواد اولیه دسترسی مناسبی داشته باشند، اما هر از گاهی خبرهایی از کمبود نهاده‌ها و کودهای شیمیایی شنیده می‌شود که نگرانی‌هایی برای کشاورزان ایجاد می‌کند. این معضل با تشدید مشکلات اقتصادی بیشتر هم شده و بار مضاعفی بر دوش کشاورزان تحمیل می‌کند.علاوه بر مشکلات غیر قابل پیش‌بینی مانند سیل، طوفان، تگرگ و برف، کشاورزان باید هر سال نگران نابسامانی‌های بازار و کمبود نهاده‌ها هم باشند. این وضعیت کشاورزی مازندران را هر سال با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

 در آخرین نمونه این مشکلات، با وجود این‌که باغداران از 2 ماه قبل مبالغ لازم برای خرید کود اوره را به پتروشیمی پرداخت کردند و اکنون زمان اوج مصرف این کود است، هنوز کود به آنان تحویل داده نشده است.مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران درباره کمبود کود اوره اظهار کرد: با این‌که از 2 ماه پیش تاکنون باغداران مبالغ خود را برای کود به حساب پتروشیمی واریز کردند، ولی پتروشیمی از تحویل کودهای اوره به باغداران سرباز می‌زند. مسئولان پتروشیمی می‌گویند کود اوره گران شده و اگر باغداران کود مورد نیاز خود را می‌خواهند باید مبالغ بیشتری پرداخت کنند. در حالی که قیمت جدید کود باید به تصویب هیات دولت برسد.«محمدرضا شعبانی» افزود: پتروشیمی بدون این‌که افزایش قیمت کود اوره به تصویب هیات دولت برسد پول‌های ما را بلوکه کرده و کودها را هنوز تحویل نداده است. در حالی که این روزها زمان اوج مصرف کودهای اوره است و اکنون استفاده از این کود باعث افزایش تولید در بخش کشاورزی می‌شود، پتروشیمی این نهاده‌ ضروری را تحویل نمی‌دهد. در مصرف این کود، مهم‌ترین موضوع مصرف آن در زمان مناسب است. متاسفانه تاکنون با وجود پیگیری‌های صورت گرفته هیچ اقدامی انجام نشده است.وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی هم برای حل این مشکل اقدامی نکرد. درخواست ما این است که دولت این موضوع را پیگیری کند. افزایش قیمت هر کالا باید توسط دولت اعلام شود. پرسش ما این است که پس چرا کود اوره بدون هیچ اعلامی گران شده و 
2 ماه است حتی پول کشاورزان را پس نمی‌دهند؟ ما کشاورزان همه نهاده‌ها را نقد می‌خریم، ولی اگر محصولی از ما خریداری شود چند ماه طول می‌کشد تا پول آن را پرداخت کنند. این بدرفتاری‌ها با کشاورز اعتماد آنان را از بین می‌برد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان این‌که متاسفانه حتی وزیر جهاد کشاورزی نیز وضعیت تولید نمی‌تواند سامان دهد، اظهار کرد: مواد اولیه نیاز واجب برای کشاورزی است، ولی ما اکنون در تامین نهاده‌ای که مبلغ آن را پرداختیم هم با مشکل مواجهیم. به دلیل پرداخت پول به پتروشیمی حتی برای این‌که کودهای اوره را از بازار آزاد تهیه کنیم، پولی نداریم. از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داریم پیگیر این خواسته بحق باغداران و کشاورزان باشد.شعبانی افزود: قیمت کود اوره امسال افزایش چشمگیری یافت و از 
۶۲۰ تومان به ۲ هزار تومان رسید. پرسش ما این است که مگر قیمت محصولات باید چند درصد افزایش داشته باشد و دلیل این افزایش بیش از 3 برابری چیست؟ امروز برای تامین کود اوره با بحران بزرگی مواجهیم که باید حل و فصل شود. ما در حال حاضر هم پولی برای خرید کود اوره نداریم و هم این‌که کود به ما تحویل داده نمی‌شود. با این وضعیت به تولیدات باغی و کشاورزی استان آسیب وارد خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید