• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75510
+
-

رنج بشاگردی‌ها از کم‌آبی

مدیر روابط عمومی فرمانداری بشاگرد: به زودی از طریق سد تنگ سهران به روستای بشنو و ۵۲ روستای دیگر بشاگرد عملیات آب‌رسانی می‌شود

گزارش
رنج بشاگردی‌ها از کم‌آبی

کاظم گلخنی | خبرنگار:

نبود زیرساخت‌های اولیه خدماتی به‌ویژه در حوزه آب‌رسانی در روستاهای بشاگرد در شمال شرق هرمزگان که بیش از ۲۷۰ روستا و آبادی کم‌جمعیت دارد و بیشترین جمعیت آن روستانشین هستند هر از گاه باعث اتفاقات تلخ و دردناکی می‌شود. یکی از این اتفاقات فوت کودکی از توابع بخش مرکزی بشاگرد در روستای بشنو بود که در تماس با کابل برق معیوب مستقر در نهر آب دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. 

ماجرا از این قرار بود کودک مهمان یکی از اهالی روستای بشنو از توابع بخش مرکزی بشاگرد برای بازی به حاشیه روستا می‌رود و وقتی برای بازی وارد نهر آب روستا می‌شود، در تماس با کابل برق معیوب پمپ آب مستقر در نهر دچار برق‌گرفتگی می‌شود و فوت می‌کند. برخی اهالی این روستا مقصر مرگ این کودک ۱۲ساله را اداره کل آب و فاضلاب روستایی می‌دانند. 


استفاده از آب غیربهداشتی نهرها

در همین ارتباط عضو شورای اسلامی روستای بشنو به همشهری گفت: مدت‌هاست چاه آب شرب روستا خشک شده و ما برای تهیه آب مجبوریم از نهر آب به وسیله پمپ‌های کف‌کش آب روستا را تامین کنیم.  

«حسین صالحی» افزود: بارها از آب و فاضلاب روستایی تقاضا کردیم این پمپ را تعمیر یا تعویض کند اما خبری نشد تا سرانجام اهالی روستا مجبور شدند هر کدام جداگانه و بدون در نظر گرفتن ضوابط و با استفاده از پمپ‌های کف‌کش از آب غیربهداشتی نهر کوچکی در حاشیه روستا استفاده کنند. 


مسئولان آب و فاضلاب پاسخ‌گو باشند 

صالحی بیان کرد: این محرومیت و عدم حمایت مسئولان باعث اتفاق تلخ فوت کودک مسافر شد و مسئولان آب و فاضلاب باید جواب‌گوی این حادثه باشند. همچنین مصرف آب غیربهداشتی باعث بروز بیماری‌های مختلفی در بین روستا شده است. 

عضو شورای اسلامی روستای بشنو با بیان این‌که به دلیل خشکسالی و بی‌توجهی مسئولان، باغ‌ها روستای بشنو در حال نابودی است، افزود: روستای بشنو دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنایع دستی و دامداری است که با تامین آب، مشاغل مرتبط با این بخش‌ها نیز رونق خواهد گرفت. 


تأیید یا تکذیب کم‌آبی

صالحی افزود: به دلیل نبود حمایت‌های لازم، بیشتر مردم روستا به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند. تا جایی‌که جمعیت این روستا از ۱۳۰ خانوار به ۷۳ خانوار رسیده است. 

«محسن ذاکری»، مدیر روابط عمومی فرمانداری بشاگرد، در همین رابطه به همشهری گفت: روستای بشنو از لحاظ آب در مضیقه نیست و به دلیل بارندگی‌های مداوم مشکل کمبود آب در این روستا وجود ندارد. 

وی افزود: برخلاف گفته برخی اهالی، این روستا چاه آب شرب ندارد و از گذشته برای مصارف مختلف از نهر نزدیک روستا استفاده کرده‌اند. ذاکری بیان کرد: چندی پیش اداره آب و فاضلاب روستایی شروع به حفاری چاه برای دسترسی اهالی به آب شرب بهداشتی کرد ولی مخالفان با هدف دریافت هزینه جلوی حفاری را گرفتند و با این‌که در جلسات فرمانداری راضی به ادامه حفاری شده بودند، در عمل مانع این اقدام شدند. 

به گفته ذاکری چه بسا اگر این حفاری‌ها انجام می‌شد شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم. 
مدیر روابط عمومی فرمانداری بشاگرد ادامه داد: به زودی از طریق سد تنگ سهران به روستای بشنو و ۵۲ روستای دیگر بشاگرد آب‌رسانی انجام خواهد شد. 
روستای بشنو با جمعیتی حدود ۳۰۰ نفر دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی است. اهالی روستا معتقدند اگر این روستا از جاده مناسبی برخوردار بود با توجه به جاذبه‌های طبیعی، مقصد بسیاری از گردشگران می‌شد. 


بارانی که به درد بشاگردی‌ها نخورد
      
به گفته کارشناسان با وجود باران‌های مکرر در ایام اخیر، روستاهای بشاگرد به سبب کمبود سدهای مخزنی و آبخیزداری چندان بهره‌ای از منابع آبی برای استفاده در بخش کشاورزی و مصرفی نبرده است؛ مردم در این روستاها همچنان برای استفاده از آب به سراغ نهرها و رودخانه‌های فصلی می‌روند. چند روز پیش نیز 2 دختر ۹ و ۲۱ ساله اهل روستای «دهنه» سهراب بشاگرد در طغیان رودخانه فصلی جکدان غرق شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید