• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7515
+
-

عضو شورای شهر تهران:

شهرداری از بازارهای محلی حمایت کند

یادداشت
شهرداری از بازارهای محلی حمایت کند

یکی از مسائل مهم در شهر تهران، پیداکردن راهکاری اصولی و اساسی برای ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران در گوشه‌وکنار شهر است که متأسفانه گاهی جامعه و مسئولان را با چالش‌‌ها و دردسرهای فراوانی مواجه می‌کند.

زهرا نژادبهرام ـ عضو شورای اسلامی شهر تهران ـ در این زمینه تأکید می‌کند که هرگونه برخورد با دستفروشان در شهر باید با حفظ شأن و کرامت انسانی انجام شود و برای تحقق و دستیابی به این امر مهم، نیاز است که نیروها و عوامل اجرایی سد معبر شهرداری تهران با شرکت در کارگاه‌ها و کلاس‌های ویژه تحت آموزش‌های ضروری قرار گیرند. مهم‌‌ترین سرفصل این آموزش‌‌ها هم می‌تواند چگونگی برخورد صحیح با صاحبان اینگونه مشاغل باشد. وی تأکید می‌کند که این موضوع با جدیت در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در این دوره‌های آموزشی اگر نیرویی نتواند به شرایط ایده‌آل برسد، باید فورا از مجموعه خارج شود.

نژاد‌بهرام با اشاره به معضل بیکاری در جامعه اضافه می‌کند که هرگونه برخورد نامناسب و دور از‌ شأن و جایگاه مردم می‌تواند باعث افزایش بیکاری به‌ویژه نسل جوان و ایجاد تنش شود؛ بنابراین باید همه مسئولان و مدیران، فضا و فرصتی مناسب برای رونق بازار کسب‌وکار و بازارهای محلی فراهم کنند. هیچ‌کس نمی‌‌تواند مشکلات ناشی از حضور و فعالیت دستفروشان و وانتی‌‌ها در معابر شهری را انکار کند اما در این بین یکی از انتقادات و شکایت‌‌های مردم مربوط به فعالیت‌‌های مأموران سد معبر است که طبق قانون و مقررات قانون شهرداری شکل گرفته‌اند اما شهرداری باید بر عملکرد آنها نظارت کامل داشته باشد. همچنین شهرداری موظف است که برای ساماندهی دستفروشان هم برنامه‌‌ای ویژه داشته باشد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران طبق بند6 ماده96 قانون شهرداری‌ها، محدوده اراضی کوچه‌‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده‌روها و به ‌طور کلی معابر شهر، در تملک شهرداری‌است؛ برای همین کسبه و دستفروشان نباید آن را تصرف کنند.

 نژادبهرام در ادامه، راه‌اندازی بازارهای هفتگی محلی را یکی از راهکارهای مناسب در شرایط کنونی برای ساماندهی دستفروشان عنوان می‌کند که باید شهرداری از آن حمایت کند. عضو شورای اسلامی شهر تهران عقیده دارد که راه‌‌اندازی اینگونه بازارها می‌تواند از بروز بی‌نظمی در شهر جلوگیری کند و در کنارش این فرصت را به فروشندگان و دستفروشان بدهد که از راه اصولی و قانونی، فعالیت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید