• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74477
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ZAoQ
+
-

آتش جنگ تجاری شعله گرفت

تجارت
آتش جنگ تجاری شعله گرفت


جنگ تجاری در آمریکا اختلاف ایجاد کرده است. به‌دنبال پیش‌دستی چین و وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد نرخ تعرفه‌ها را بیشتر خواهد کرد. این موضوع حتی به بروز جنگ لفظی شدید میان ترامپ و رئیس فدرال رزرو منجر شد. رئیس فدرال رزرو جنگ تجاری را برای اقتصاد آمریکا مضر دانسته بود.

به گزارش همشهری، جنگ تجاری چین و آمریکا وارد دور تازه‌ای شد. جنگ تجاری آمریکا و چین که بیش از یک‌سال از آن سپری می‌شود، هرروز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و این روز‌ها به‌دنبال پیش‌دستی چینی‌ها در وضع تعرفه‌های جدید به اوج خود رسیده؛ به‌طوری که روزگذشته دونالد ترامپ با شدید‌ترین الفاظ رئیس فدرال رزرو را که در مقابل کاهش نرخ بهره مقاومت می‌کند، مورد حمله قرار داد.

تحلیلگران احتمال می‌دهند اقتصاد آمریکا و جهان به‌زودی وارد یک دوره رکود شود. رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است از طریق کاهش نرخ بهره، رشد اقتصادی آمریکا را بیشتر کند و برگ برنده را برای کاهش ارزش دلار در برابر یوان چین به‌دست آورد، اما رئیس فدرال رزرو چندان با افزایش شدید و یکباره نرخ بهره موافق نیست.

فدرال رزرو کمتر از یک‌ماه پیش نرخ بهره آمریکا را با نیم‌درصد کاهش به 2.25 درصد رساند اما رئیس‌جمهور آمریکا انتظار دارد نرخ بهره با سرعت و مقدار بیشتری کاهش یابد تا بتواند در جنگ تجاری با چین پیروز شود و در عین حال اقتصاد را هم به تحرک وادارد.

پیش‌دستی چینی‌ها
در شرایطی که همه طرف‌ها منتظر رسیدن اول سپتامبر برای مشخص‌شدن تصمیم آمریکا به افزایش دادن یا ندادن تعرفه‌ها بر محصولات وارداتی چینی بودند، این‌بار چینی‌ها در اقدامی پیش‌دستانه بازارها را غافلگیر کردند. وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعرفه بر طیف وسیعی از محصولات وارداتی آمریکا نظیر نفت، خودرو و هواپیماهای کوچک به ارزش ۷۵ میلیارد دلار بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. دولت چین حتی اعلام کرد ممکن است نفت ازجمله کالاهای آمریکایی باشدکه از اول سپتامبر امسال، مشمول تعرفه 5 درصدی واردات می‌شود. از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورآمریکا وعده داده آمریکا به‌عنوان پاسخ متقابل به این اقدام چین، از اول اکتبر تعرفه بر ۲۵۰ میلیارددلار از محصولات وارداتی چین را از ۲۵ درصد به ۳۰درصد افزایش خواهد داد. ترامپ همچنین از شرکت‌های آمریکایی خواسته تا هرچه سریع‌تر چین را ترک کنند و جایگزین دیگری برای این کشور بیابند.
البته اظهارات خشمگینانه ترامپ به اینجا محدود نشد. او گفت: از اول سپتامبر (10شهریور) بر ۳۰۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین به‌جای 10 درصد ۱۵درصد تعرفه اعمال خواهد شد.

حمله ترامپ به رئیس فدرال رزرو
همچنین یک روز بعد از وضع تعرفه‌های جدید از سوی چین بر کالاهای آمریکایی، رئیس‌جمهور آمریکا که به‌شدت برآشفته است با جملات بسیار تندی به رئیس فدرال رزرو هم تاخت.
جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو روز جمعه گفته بود اقتصاد آمریکا با ریسک‌های بزرگی، ناشی از جنگ تجاری کاخ سفید با چین، تهدید می‌شود.

دونالد ترامپ بعد از این سخنان با عصبانیت جرومی پاول را دشمنی بزرگ‌تر از رئیس‌جمهور چین دانست و گفت: تنها پرسش من این است که چه‌کسی بزرگ‌ترین دشمن ماست؟ جرومی پاول یا شی جین‌پینگ؟ اگر پاول بخواهد استعفا دهد؛ مانع کارش نخواهم شد.

ترامپ که به‌دلیل پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش رشد اقتصادی آمریکا تحت فشار است، گفت: مثل همیشه فدرال رزرو هیچ کاری انجام نداده و خیلی جالب است که آنها می‌توانند بدون اینکه بدانند یا بپرسند من در حال انجام چه کاری هستم، هر سخنی که می‌خواهند به زبان بیاورند. ترامپ در توییتر خود نوشت: ما یک دلار خیلی گران و یک فدرال رزرو خیلی ضعیف داریم، من در مورد هردوی اینها هوشمندانه عمل خواهم کرد و آمریکا عالی خواهد شد.

  جنگ تجاری به ضرر خودرو‌سازی‌ آمریکا
به‌دنبال بالاگرفتن جنگ تجاری چین و آمریکا، رئیس ائتلاف بزرگ خودروسازان ژاپن، آلمان و کره‌جنوبی هشدار داد عوارض جدید چین بر خودروهای آمریکایی به صادرات خودروی آمریکا به چین ضربه می‌زند و اشتغال در آمریکا را به خطر می‌اندازد. به گزارش رویترز، جان بوزلا، رئیس گروهی به نام «اینجا برای آمریکا»، که شامل شرکت‌هایی نظیر فولکس‌واگن، دیملر و بی‌ام‌و می‌شود، گفت: عوارض تلافی‌جویانه بدون هیچ مذاکرات معنی‌داری به صنعت خودروسازی آمریکا آسیب می‌رساند. شرکت فورد موتور هم که یک صادر‌کننده خودرو به چین است در بیانیه‌ای چین و آمریکا را تشویق کرد از طریق ادامه مذاکرات راه‌حلی سریع برای مسائل باقیمانده پیدا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید