• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74472
+
-

3تصویراز تنور داغ تورم در مرداد‌98

نرخ تورم ماهانه کم شد اما تورم سالانه رشد کرد

اقتصاد
3تصویراز تنور داغ تورم در مرداد‌98


تازه‌ترین آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در مردادماه امسال میانگین قیمت سبد مصرفی خانوارهای ایرانی نسبت به تیرماه 6.4 درصد ارزان‌تر و روند افزایش قیمت‌ها کنترل شده‌است. با این حال، میانگین در مردادماه نرخ تورم سالانه رکورد 18 سال گذشته را ثبت کرده و به 42.2 درصد رسیده است.
به گزارش همشهری، دلیل اصلی کندتر‌شدن سرعت رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها عمدتا منفی‌شدن رشد قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی بوده است. طبق آمارهای رسمی، رشد قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در مردادماه امسال نسبت به تیرماه، منفی نیم‌درصد بوده که اثر ملموس آن را می‌توان در تغییر قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های پرمصرف، نسبت به مردادماه پارسال مشاهده کرد. رشد قیمت این گروه کالایی در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال 71.8 درصد بوده درحالی‌که در مرداد امسال رشد قیمت، نسبت به مرداد پارسال با 6.4درصد کاهش، به‌عنوان شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه، به 56.6درصد رسیده است.
مرکز آمار ایران توضیح داده بیشترین افزایش قیمت در مردادماه امسال در گروه‌ خوراکی‌‌ها به افزایش قیمت انواع چای، گوشت و مرغ و لبنیات مربوط می‌شود؛ درحالی‌که در گروه کالایی غیرخوراکی و خدمات، رشد قیمت مبلمان، لوازم خانگی، انواع شوینده‌ها، پوشاک و کفش رکورد زده است؛ در مقابل قیمت انواع سبزیجات، میوه‌های فصلی و خدمات حمل‌ونقل نسبت به تیرماه کاهش قیمت را تجربه کرده است.

نبض تورم از شهرها تا روستاها
براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه در ‌ماه مرداد در کل کشور، از 48 درصد در تیرماه، به 41.6 درصد در مردادماه رسیده است. برهمین اساس، نرخ تورم نقطه به نقطه، به‌عنوان شاخص احساس تورم در مناطق شهری، از 46.9 درصد به 40.8 درصد و در مناطق روستایی از 54.3 درصد به 46.1 درصد کاهش یافته است.
 این گزارش نشان می‌دهد مردم ایران برای خرید یک سبد کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در تیرماه، 71.8 درصد بیشتر از تیر ماه پارسال، هزینه کرده بودند، اما در مردادماه، برای همان سبد کالا 56.6 درصد نسبت به خرداد سال گذشته، پول پرداخت کرده‌اند.
مرکز آمار ایران رشد قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در مرداد امسال، نسبت به مرداد سال گذشته را، در مناطق شهری و روستایی به‌ترتیب 57.1 و 54.8 درصد ارزیابی کرده که نسبت به تیرماه افت داشته است.

عقب‌نشینی تدریجی قیمت‌ها
نگاهی به جزئیات نرخ تورم اعلام شده مرکز آمار ایران از عقب‌نشینی قیمت برخی کالاها و خدمات در مردادماه نسبت به تیرماه امسال حکایت دارد. به‌گونه‌ای که میانگین قیمت میوه و خشکبار 6 درصد و سبزیجات و حبوب 11.9 درصد نسبت به‌ ماه قبل ارزان‌تر شده و اندکی هم از قیمت گروه قند، شکر و شیرینی‌ها کاسته شده است. البته این روند عمدتا ناشی از افت قیمت میوه‌های فصلی در نیمه تابستان بوده و احتمال تغییر قیمت این گروه کالایی به‌دلیل تغییر فصل دور از انتظار نخواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید