• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74405
+
-

دفاع ترامپ از علاقه کیم به آزمایش موشکی

آمریکا
دفاع ترامپ از علاقه کیم به آزمایش موشکی


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آزمایش‌های مکرر موشکی کره‌شمالی را کم‌اهمیت جلوه داده و از علاقه‌مندی رهبر این کشور برای انجام این آزمایش‌ها دفاع کرده است.
به گزارش هیل، ترامپ، پیش از پرواز به اروپا برای حضور در نشست گروه هفت در فرانسه، در پاسخ به خبرنگاران درباره آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی، تلاش کرد این مسئله را کم اهمیت جلوه دهد و گفت: «کیم به آزمایش موشکی علاقه دارد.»
چیزی که ترامپ علاقه‌مندی کیم خوانده است، در هفته‌های اخیر به یک بحران در شرق آسیا تبدیل شده و پیونگ‌یانگ هفته‌هاست که موشک‌های جدید برد کوتاه خود را آزمایش می‌کند. ترامپ به خبرنگاران گفته است: او و کیم هرگز برای محدود کردن «موشک‌های برد کوتاه» با هم توافقی نداشته‌اند و به همین‌خاطر این آزمایش‌ها از نظر او اشکالی ندارد. ترامپ در حالی این آزمایش‌ها را بدون اشکال خوانده که انجام آنها، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.
ترامپ در جمع خبرنگاران گفته است: «کیم جونگ اون، همانطور که می‌دانید، خیلی با من روراست بوده است.»
ترامپ پیش‌تر هم که مسئله آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی مطرح شده بود، سعی کرده بود آنها را کم‌اهمیت جلوه دهد و در مقابل بر روابط شخصی‌اش با رهبر کره‌شمالی تأکید کرده بود.
او حدود 3 هفته پیش گفته بود که یک نامه «زیبا» از کیم دریافت کرده و اضافه کرده بود که امیدوار است به‌زودی با رهبر کره‌شمالی برای بحث درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره‌شمالی ملاقات کند.
با وجود بی‌اعتنایی ترامپ به این آزمایش‌ها، متحدان آمریکا و حتی نزدیکان خود ترامپ حساسیت زیادی به این آزمایش‌ها نشان می‌دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، پیونگ‌یانگ ساعاتی بعد از صحبت‌های ترامپ، 2 موشک بالستیک برد کوتاه را در دریا آزمایش کرد. کره‌شمالی، ‌یک هفته پیش هم 2 موشک دیگر را در آب‌های ساحل شرقی خود آزمایش کرده بود. دقایقی بعد از آزمایش هفته پیش، ‌پیونگ‌یانگ وعده داد که مذاکرات با همسایه جنوبی را قطع خواهد کرد.
به گزارش سی‌ان‌ان، به‌نظر می‌رسد موشک‌هایی که پیونگ‌یانگ اخیرا آزمایش می‌کند نسبت به موشک‌های پیشین، فناوری‌های پیشرفته‌تری ازجمله سوخت جامد و دامنه حرکتی گسترده‌تر دارند. سوخت جامد به موشک‌ها این امکان را می‌دهد که در زمان کمتری آماده پرتاب شوند و به سختی از سوی رادارهای دشمن شناسایی شوند.
آزمایش‌های اخیر، نهمین دور از آزمایش‌های جدید کره‌شمالی به شمار می‌رود که از‌ ماه مه شروع شده است. پیش از آن، کره‌شمالی از سال 2017آزمایش‌های موشکی را متوقف کرده بود.
هفته پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که امیدوار است کره‌شمالی دست از آزمایش‌های موشکی بردارد و مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره با آمریکا از سر گرفته شود.کارشناسان معتقدند اصرار کره‌شمالی به آزمایش‌های موشکی جدید، تاکتیک آنها برای وارد کردن فشار بیشتر به آمریکا پیش از یک نشست احتمالی بین ترامپ و کیم است.رهبران 2 کشور، تا حالا 3 بار در سنگاپور، هانوی در ویتنام و منطقه حائل نظامی در مرز بین 2کره با هم ملاقات کرده‌اند. 2 رهبر در آخرین ملاقات خود در مرز 2کره از ادامه مذاکرات مستقیم بین 2کشور استقبال کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید