• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7430
+
-

پروازهای پرهزینه و مداخله خصولتی‌ها؛ عامل گرانی سفر به ایران

گردشگری
پروازهای پرهزینه و مداخله خصولتی‌ها؛ عامل گرانی سفر به ایران

سفر به ایران همچنان گران است و اگرچه رئیس سازمان میراث فرهنگی و تیم او در معاونت گردشگری بارها بر لزوم کاهش هزینه‌های سفر به ایران و حتی سفر در کشور سخن گفته؛ اما با این حال سیدعلی امامیه، نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن دیروز به مهر گفت:  نرخ سفر به ایران برای گردشگران خارجی ازجمله ژاپنی‌ها گران است چون پرواز مستقیم به بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد. آنطور که امامیه خبر داده است، سفر ٨روزه به ترکیه برای ژاپنی‌ها با ٨٠٠دلار و سفر استاندارد به ایتالیا نیز از ٩٠٠ تا هزار دلار به بالا  هزینه دارد درحالی‌که آنها برای سفر به ایران ٣۵٠٠دلار هزینه می‌کنند چون پرواز به ایران بسیار گران است و تنها هزار دلار باید برای پرواز هزینه کنند. براساس اظهارات نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن، یک شب اقامت در بهترین هتل تهران حداقل ۶٠٠ هزار تومان هزینه دارد و اگرچه هتلدارها باید به آژانس‌ها تخفیف 10درصدی ارائه کنند اما شرکت‌های خصولتی از آنها ۵٠ درصد تخفیف می‌گیرند و همین امر ازجمله مشکلات گران شدن تورهای سفر به ایران است. به گفته امامیه، آژانس‌های مسافرتی در همه دنیا برای ورود گردشگر از پرداخت مالیات معاف هستند ولی این مشوق‌ها در ایران وجود ندارد و آژانس‌های ورودی حتی ارزش افزوده هم پرداخت می‌کنند.

امامیه در پاسخ به اینکه تورها  را  آژانس‌های مسافرتی نرخ‌گذاری می‌کنند و آنها هستند که در ارائه قیمت دخالت دارند، گفت: نرخ یک تور به این معنا نیست که همه آن هزینه به جیب آژانس‌دار ایرانی می‌رود بلکه هزینه‌های سربار زیاد است. قیمت نهایی یک تور از مبدا ایران سه‌برابر قیمت تورهایی است که مبدا آنها کشورهای دیگر هستند. درحالی‌که کیفیت و مشکلات تورهای گردشگری ایران را هم ندارند. نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن تأکید کرد: وقتی ایرلاین یک کشور پرواز مستقیم به کشور دیگر ندارد، ایرلاین‌های دیگر آن خط هوایی را پر می‌کنند و نرخ هم گران می‌شود. به‌عنوان مثال، پرواز امارات از ژاپن به لندن ۵۵۰دلار است اما به مقصد ایران هزار دلار است چون هیچ پرواز مستقیمی از ژاپن به ایران وجود ندارد و هزینه‌ها به گردشگر خارجی تحمیل می‌شود.

 

کاهش هزینه‌های سفر، استراتژی متولیان گردشگری

سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری بارها بر لزوم کاهش نرخ بسته‌های سفرهای داخلی و ورودی تأکید کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد نه‌تنها اعلام آنها تأثیری بر کاهش هزینه‌های سفر به ایران نداشته که حتی برنامه‌های در دست اجرا توسط معاونت گردشگری و سازمان میراث فرهنگی نیز نتوانسته است از نرخ گران سفر به ایران بکاهد. با این حال باید دید آیا متولیان گردشگری ایران که به تازگی استراتژی گردشگری کشور را بر پایه کاهش نرخ سفر و تسهیل سفر برای گردشگران داخلی و ورودی قرار داده‌اند در اجرای برنامه‌های خود موفق خواهند بود یا آنکه تلاش‌ها در میانه راه متوقف می‌شود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید