• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74245
+
-

کرمان، تشنه‌تر از همیشه

آب
کرمان، تشنه‌تر از همیشه

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان بر اثر خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی دسترسی به آب آشامیدنی و سالم در این استان کم شده، به طوری که موجب شده در بخش آب و فاضلاب روستایی۷۷۰ روستای فاقد آب آشامیدنی داشته باشیم. 

به گزارش ایرنا «علی رشیدی» افزود: بیش از ۱۳ شهر در استان و ۶۳ درصد جمعیت شهری استان با بحران شدید آب مواجه‌اند و باید فکری کرد. اگر نتوانیم منبع پایدار آب برای بخش شرب استان تهیه کنیم در چند سال آینده فاجعه‌ای رخ می‌دهد. 

وی گفت: در دشت رفسنجان سالانه ۱۲۸ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و کسری مخزن تجمعی‌مان در رفسنجان به بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که فاجعه بزرگی است. 
رشیدی گفت: اگر از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کرده بودیم و در صدور پروانه‌ها جانب احتیاط رعایت می‌شد این مشکلات وجود نداشت. 

وی با اشاره به این‌که دشت رفسنجان از یک وضعیت خاص کم‌آبی رنج می‌برد، گفت: تا زمانی که به مدیریت واحد در بخش آب نرسیم هیچ وقت مشکل آب حل نمی‌شود، هنوز دستگاه‌های مصرف‌کننده آب در حال سبقت گرفتن در راستای بیشتر مصرف کردن آب هستند و بودجه بیشتر می‌گیرند تا طرح‌های خود را اجرا کنند، در حالی که وضعیت خوبی نداریم. 

رشیدی ادامه داد: سالانه ۶۲ سانتی‌متر در دشت رفسنجان و همین متوسط در استان کرمان افت منابع آبی را داریم. آینده بدی در انتطار ماست‌ در بخش آب شرب و کشاورزی کاملاً به منابع زیرزمینی متکی هستیم. در رفسنجان باید منابع آب را در آینده ذخیره کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید