• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74140
+
-

نرخ توافقی در بازار آسانسور

نصب و راه‌اندازی یک آسانسور معمولی بسته به مواد اولیه و انتخاب مشتری از 80 تا 400 میلیون تومان هزینه دارد

نرخ توافقی در بازار آسانسور


ایران پس از کشورهای آمریکا، چین و هند، چهارمین کشور جهان از نظر میزان نصب و راه‌اندازی آسانسور است و فعالان این حوزه می‌گویند 80 درصد قطعات و مواداولیه موردنیاز ساخت آسانسور در داخل تولید می‌شود. به گزارش همشهری، افزایش جمعیت، شیوع فرهنگ آپارتمان‌نشینی و تغییر رویکرد تولید مسکن از ساخت ویلایی به سمت ساخت مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های 4طبقه و بیشتر، اصلی‌ترین عاملی است که ساخت و نصب آسانسور در کشور را رونق داده است اما اینک در شرایطی که بیش از 80 سال از زمان ورود آسانسورهای امروزی به ایران می‌گذرد، پا به سن گذاشتن جمعیت ایران، قوی‌ترین عاملی است که باعث شده استفاده از آسانسور در صنعت ساختمان به یک اجبار و قانون نانوشته تبدیل شود.

رئیس هیأت مدیره سندیکای آسانسور و پله‌برقی استان تهران، جوان‌بودن جمعیت کشور و نیاز به ساخت تعداد قابل‌توجهی واحد مسکونی جدید را عمده‌ترین دلیل توسعه صنعت آسانسور در ایران می‌داند و می‌گوید: جدای از اینکه ما کشور جوانی هستیم و بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشورمان اینک در چهارمین دهه از زندگی و در صف تأمین مسکن قرار دارند، نیاز به نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی در کشورمان نیز بالاست و همین امر باعث شده ساخت و نصب آسانسور به‌واسطه تغییر سبک زندگی و افزایش رفاه به یک امر معمول در صنعت ساختمان تبدیل شود. محمدرضا زهره‌وندی، در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: در 3-2 دهه اخیر صنعت ساختمان به یک بخش پیشران در اقتصاد ایران تبدیل شده و همزمان به‌واسطه کمبود زمین مسکونی در شهرها و هزینه‌بربودن توسعه بافت شهری، رویکرد تولید مسکن نیز از ساخت خانه‌های ویلایی و یک یا دوطبقه به سمت ساخت سازه‌های عمومی سوق پیدا کرده است. همه این عوامل باعث شده ایران با ساخت و نصب 28 هزار دستگاه آسانسور در سال 97 در جایگاه چهارم فهرست کشورهای برتر در حوزه ساخت و نصب آسانسور قرار بگیرد. البته به گفته زهره‌وندی، در سال‌های 93 تا 95، همزمان با آغاز تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، ایران رکورد ساخت و نصب 75 هزار دستگاه آسانسور را نیز شکسته و پس از آمریکا و چین در رتبه سوم جهان قرار گرفته بود.

تفاوت آسانسورهای ایرانی و وارداتی
براساس آمارهای موجود 97درصد از آسانسورهای مورد استفاده در کشور تولید و مونتاژ داخل است اما 3 درصد از آسانسورها هم به‌صورت کامل از طریق واردات تأمین می‌شود. رئیس هیأت مدیره سندیکای آسانسور و پله‌برقی استان تهران می‌گوید که در سال گذشته 85 درصد از مجموع 28 هزار دستگاه آسانسور نصب‌شده در کشور، آسانسورهای دارای گیربکس با ظرفیت 6 تا 8 نفر بوده که با سرعت یک متر در ثانیه، در ساختمان‌های 4 تا 7 طبقه نصب شده است. این نوع آسانسورها عمدتاً تولید داخل است و هرچند 20 درصد از مواداولیه و ملزومات آن وارد می‌شود اما توسط متخصصان ایرانی به تولید می‌رسد. آنگونه که زهره‌وندی می‌گوید: تفاوت ذاتی این آسانسورها با انواع مشابه خارجی در این است که در اتمام کار برخی از تولیدات داخلی دقت کمتری به خرج داده می‌شود و متریال مورد استفاده در آنها نیز برای پایین آوردن هزینه نهایی، نسبت به انواع وارداتی از کیفیت پایین‌تری برخوردار است اما هیچ‌کدام از این مسائل باعث نمی‌شود آسانسور ایرانی ازنظر عملکرد کم و کاستی نسبت به مشابه خارجی داشته باشد و این مسئله در استقبالی که از این دستگاه‌ها می‌شود، اثبات شده است.

3درصدی‌های وارداتی
اگرچه در صنعت آسانسور ایران، توان پاسخگویی به بخش عمده نیازهای داخل وجود دارد اما به گواه رئیس هیأت مدیره سندیکای آسانسور، هنوز موتور آسانسورهای گیرلس (بدون گیربکس) با سرعت بیش از یک متر بر ثانیه برای ساختمان‌های بیش از 7 طبقه وارداتی است و آسانسور گیرلس مخصوص ساختمان‌های بالای 20 طبقه نیز باید کلاً از خارج تأمین شود چراکه اولاً تکنولوژی ساخت این آسانسورها هنوز بومی نشده و ثانیا ازآنجا‌که فقط 2 تا 3 درصد نیاز داخلی را شامل می‌شود، تولید آنها اصلاً به‌صرفه نیست. زهره‌وندی می‌گوید: ‌جز آسانسورهای مخصوص برج‌های بلند و موتور گیرلس آسانسورهای ساختمانی بالای 7طبقه، مابقی آسانسورها اعم از کابین، موتور و گیربکس در داخل تولید می‌شود و عملکرد آنها نیز در مقایسه با مشابه خارجی قابل‌قبول است.

کف و سقف قیمت آسانسور
رئیس سندیکای آسانسور و پله‌برقی استان تهران درباره قیمت تمام‌شده نصب یک دستگاه آسانسور می‌گوید: یک کابین آسانسور بسته به جنس متریال مورد استفاده از 10 تا 30 میلیون تومان هزینه دارد. به گفته او قیمت کابین‌های آسانسور تولید داخل یک‌پنجم مشابه داخلی است هرچند ازنظر ظاهر و کارایی تا 85 درصد مشابه نمونه‌های وارداتی است. همچنین کف قیمت یک پکیج آسانسور 6نفره با 4توقف اعم از کابین و موتور گیربکس 80 تا 90 میلیون تومان است اما این هزینه می‌تواند با تغییر متریال و به انتخاب مشتری تا 400 میلیون تومان هم برسد. البته همین آسانسور هنوز نصف قیمت مشابه وارداتی است. زهره‌وندی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تقلب نیز در نصب و راه‌اندازی آسانسور وجود دارد یا نه، می‌گوید: در مواردی گزارش شده که در نصب آسانسورهای گیربکسی با سرعت تا یک متر بر ثانیه، موتور ساخت داخل به‌واسطه شباهت، به‌جای انواع خارجی به مشتری داده شده که با شکایت مشتری مشمول برخورد سختی شده است اما در مورد آسانسورهای وارداتی نیز نمونه‌هایی وجود داشته که فرضاً در صحبت با مشتری مقرر شده موتور آلمانی نصب شود اما موتور چینی نصب شده است.

لطفاً استاندارد دوره‌ای را جدی بگیرید
 رئیس سندیکای آسانســور و پله‌برقی استان تهران می‌گوید: آمارهای ارائه شده درباره تعداد تولید و نصب آسانسور در کشور مربوط به آسانسورهایی است که بعد از نصب، استانـــدارد ادواری گرفته‌اند و این استاندارد باید به‌صورت سالانه تجدید شود. زهره‌وندی با اشاره به اینکه در استاندارد ادواری، امنیت و ایمنی آسانسور بررسی مـی‌شود، مـی‌افزاید: اگر سرویس‌های دوره‌ای آسانسور توسط شرکت‌ها و تکنیسین‌های متخصص انجام شود، هزینه استانـــدارد ادواری آسانسور کمی از 100 هزار تومان بیشتر می‌شود که درمقابل هزینه‌های مستتر در آسانسورهای فاقد استاندارد رقمی به‌حساب نمی‌آید. به عقیده او گرفتن استانـــدارد ادواری، مهم‌‌ترین اقدامی است که باید در مورد آسانسور مدنظر قرار گیرد.



نبض بازار
یک کابین آسانسور بسته به جنس متریال مورد استفاده از 10 تا 30 میلیون تومان هزینه دارد و قیمت کابین‌های آسانسور تولید داخل یک‌پنجم مشابه داخلی است هرچند ازنظر ظاهر و کارایی تا 85 درصد مشابه نمونه‌های وارداتی است. همچنین کف قیمت یک پکیج آسانسور 6 نفره با 4 توقف اعم از کابین و موتور گیربکس 80 تا 90 میلیون تومان است اما این هزینه می‌تواند با تغییر متریال و به انتخاب مشتری تا 400 میلیون تومان هم برسد

سهم آسانسورهای داخلی
بر اساس آمارهای موجود 97 درصد از آسانسورهای مورداستفاده در کشور تولید و مونتاژ داخل است اما 3درصد از آسانسورها هم به‌صورت کامل از طریق واردات تأمین می‌شود

 

این خبر را به اشتراک بگذارید