• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74019
+
-

آتش به جان جنگل‌های ارسباران

بخش قابل توجهی از اراضی جنگلی روستاهای مردانقم، خانقاه و کوانق در شهرستان خداآفرین بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت

حادثه
آتش به جان جنگل‌های ارسباران

آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران پس از چند روز مهار شد اما ۳۰۰ هکتار از مراتع آن در این حادثه از بین رفت. به گزارش همشهری، از اواسط هفته گذشته شعله‌های آتش به جان جنگ‌های ارسباران افتاد و این آتش‌سوزی با اقدامات مردمی و نیروهای امدادی در ظهر روز پنجشنبه هفته گذشته اطفا شد. اما چند ساعت بعد به دلیل شدت وزش باد دوباره آتش، شعله‌ور شد تا محدوده وسیعی از میراث طبیعی شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی را طعمه حریق کند. 

فرماندار شهرستان خداآفرین با بیان این‌که تا ساعت ۱۱ روز پنجشنبه آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران تا حدی کنترل شده بود، بیان کرد: در حالی که بیش از ۹۵ درصد شعله‌های آتش تا ساعت ۱۱ قبل از ظهر مهار شده بود و ماموران و امدادگران مشغول پاک‌سازی و لکه‌گیری بودند، بر اثر وزش شدید باد دوباره آتش شعله‌ور شد. 

 «علی امیری‌راد» با اشاره به این‌که آتش‌سوزی در مراتع و منطقه حفاظت‌شده ارسباران که در محدوده روستاهای مردانقم، خانقاه و کوانق شروع و با تلاش نیروهای امدادی بومی و اعضای مدیریت بحران شهرستان مهار شده بود، افزود: به دلیل شدت وزش باد زبانه‌های آتش شعله‌ور و بر شدت آتش‌سوزی افزوده شد که بر اثر آن مناطق مرتعی، نیمه‌مرتعی، مشجر و نیمه‌مشجر منطقه در محدوده ۳۰۰ هکتاری از بین رفت.

امیری‌راد اضافه کرد: آتش در حال پیشروی به سمت مناطق جنگلی بود که با حضور مدیریت بحران استان و با هماهنگی‌های لازم از ارتش جمهوری اسلامی درخواست نیروی امدادی شد که تعداد ۱۰۰ نفر از نیروهای ارتش مستقر در جلفا در محل حاضر شدند و در کنار سایر نیروهای امدادی از خداآفرین، کلیبر، اهر، ورزقان، هوراند و جلفا، نیروهای امدادی مس سونگون و افراد بومی و محلی، سپاه و نیروهای انتظامی، مرزبانی، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان با پشتیبانی منطقه آزاد ارس برای مهار آتش تلاش کردند. 


بسیج همگانی برای مهار آتش 

استاندار آذربایجان ‌شرقی هم با بیان این‌که با همه امکانات در دسترس برای مدیریت این حادثه ناگوار کوشیدند، بیان کرد: در ساعات اولیه آتش‌سوزی صدها نفر از نیروهای نظامی و کارگران مجتمع معدن مس سونگون به منطقه ارسباران اعزام شدند و با مشارکت مردم محلی اقدام به مهار و اطفای آتش کردند. 

«محمدرضا پورمحمدی» تاکید کرد: علاوه بر این، همه امکانات و تجهیزات اطفای حریق در دسترس برای تسریع خاموشی حریق به منطقه ارسال شده است؛ همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز برای پیگیری حادثه و کمک به مدیریت آن با استفاده از امکانات محلی و کشوری در تبریز حاضر شد. 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان ‌شرقی هم بیان کرد: تمام نیروهای امدادی، ارتش، مرزبانی، سپاه و هلال احمر برای اطفای آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران پای کار هستند و طبق آخرین اطلاعات به دست آمده از آخرین وضعیت، اعلام مهار تقریبی شده و در حال پاک‌سازی و لکه‌گیری است. «محمدباقر هنربر» تاکید کرد: هم‌اکنون فقط در ۲ نقطه از مناطق آتش‌گرفته جنگل‌های ارسباران، دود ناشی از خاموشی آتش مشاهده می‌شود که امیدواریم با ادامه تلاش‌ها آن نیز از بین برود. 


علل آتش‌سوزی، در دست بررسی 

رئیس روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان هم با بیان این‌که هنوز علل اصلی آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران مشخص نیست و این موضوع در دست بررسی است، اظهار کرد: طبق برآورد، ۳۰۰هکتار از پوشش گیاهی، مرتعی، مشجر و نیمه‌مشجر این شهرستان در محدوده روستاهای مرداناقم، کلوانق و خانقاه دچار حریق شده است. 

 «علیرضا بیگ‌پور» با بیان این‌که احتمال این‌که علت آتش‌سوزی عامل انسانی باشد، وجود دارد، تاکید کرد: نیروهای قضایی و نیروی انتظامی این موضوع را بررسی می‌کنند در صورت صحت این موضوع، با عوامل ایجاد حادثه به شدت برخورد خواهد شد. 


3 مصدوم در آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی آذربایجان‌ شرقی هم از مصدوم شدن 3 نفر از حاضران در محل آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران در منطقه خداآفرین خبر داد و گفت: 3 نفر حین عملیات اطفای حریق دچار مصدومیت شدند که به وسیله اورژانس به درمانگاه خمارلو انتقال یافتند و تحت اقدامات درمان سرپایی قرار گرفتند. «فرزاد رحمانی» افزود: 2 نفر از مصدومان ترومایی و یک نفر هم گرمازدگی و افت فشار خون بود. 

جنگل‌های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری است، به گونه‌ای که ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه‌های گیاهی شناخته‌شده ایران در این عرصه جنگلی یافت می‌شود. 

این جنگل‌ها که در شمال و شمال شرق تبریز و در محدوده شهرستان‌های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حائز اهمیت فراوان است. همین ویژگی‌ها سبب شده پرونده جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید