• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74007
+
-

سهولت تردد شهروندان در پرخطرترین تقاطع شهری مشهد

دوربرگردان غیر همسطح ابوطالب مشهد 22 بهمن به بهره‌برداری می‌رسد

مرجان فرهمند| خراسان رضوی-خبرنگار:


 «وظیفه شهرداری مشهد به‌ عنوان عامل اجرایی به کار گرفتن تمامی توان در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مورد مطالبه مردم و احداث پروژهای جدید برای رفاه هرچه بیشتر شهروندان است. سال 98 سال بسیار پر کاری برای ما خواهد بود»؛ این چند جمله بخشی از وعده‌هایی بود که شهردار مشهد در دهه فجر سال گذشته خطاب به شهروندان داده بود.

اکنون پس از گذشت 5 ماه از ابتدای سال، هر هفته شاهد آغاز بهره‌برداری از یک پروژه شهری هستیم. برای اجرای این پروژه‌ها هرچند اعتبارات و زمان زیادی صرف شده است ولی چشم‌انداز خوبی برای دومین کلان‌شهر کشور ایجاد کرده‌اند.


مشخصات فنی پروژه

چند روز پیش عملیات اجرایی دوربرگردان غیر همسطح ابوطالب آغاز شد؛ پروژه‌ای که با اعتبار 11 میلیارد تومان شروع شد و قرار است تا 22 بهمن امسال به بهره‌برداری برسد. 

پس از بهره‌برداری از این تقاطع، مردم محله شهید چراغچی می‌توانند از طریق این دوربرگردان، مسیر کوتاه‌تری برای رسیدن به متن شهر انتخاب کنند. پروژه دوربرگردان غیر همسطح ابوطالب به ‌طول 650 متر و با شیب رمپ 4 درصد و عرشه پل 2 دهنه 25 متری اجرا خواهد شد. 

از دیگر مشخصات فنی این پروژه می‌توان به ‌طول رمپ 200 متر، عرض محور 12 متر با حجم عملیات خاکی 12 هزار متر مکعب و حجم آسفالت 1100 تن، حجم آرماتور فلزی 600 تن و حجم بتن‌ریزی 6 هزار مترمکعب اشاره کرد. این دوربرگردان غیر همسطح، بلوار ابوطالب شمالی را به بلوار ابوطالب جنوبی متصل خواهد کرد.


بهره‌برداری از پروژه‌ها در زمان‌بندی مشخص

«هیچ‌کدام از پروژه‌های مشهد از برنامه زمان‌بندی عقب نیست و امیدواریم این پروژه در تاریخ اعلام شده به بهره‌برداری برسد»؛ شهردار مشهد در مراسم آغاز عملیات اجرایی دوربرگردان غیر همسطح ابوطالب این مطلب را بیان کرد و گفت: باید دروازه جدیدی به مناطق شمالی در محدوده شهرک قدس، ابوطالب شمالی و بهارستان ایجاد کنیم تا برشی که 100 متری بین شمال و جنوب مشهد ایجاد کرده است، به‌وسیله تقاطع‌های غیر همسطح و مسیرهای ورودی مناسب از بین برود. 

«محمدرضا کلائی» با بیان این‌که گذرگاه بزرگراهی شرقی-غربی مشهد، شهر را به حاشیه و متن تبدیل کرد، افزود: باید اتصالات زیادی فراهم کنیم که این واپس‌زدگی کمتر شود. ضمن این‌که بسیاری از گره‌های ترافیکی این محور که بیشترین فوتی را در تقاطع‌های درون‌شهری دارد، باید با این پروژه‌ها برطرف شوند.

وی اظهار کرد: امیدوارم همکاران ما تلاش کرده و به جز دوچرخه، موردهای دیگری را هم به سیستم حمل‌و‌نقل اضافه کنند. اکنون می‌توان به راه‌اندازی اتوبوس هوایی نیز فکر کرد. یکی‌ از دروازه‌های‌‌ ورودی، چراغچی ۱۳ است و باید تملک آن آغاز شود.

کلائی افزود: با توجه به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های شورای شهر امیدواریم که این پروژه‌ها در زمان تعیین شده به پایان برسند.


تسریع ارتباط مراکز مختلف شهر

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد هم در مراسم آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح ابوطالب گفت: کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد برای امسال مجموعه‌ای از پروژه‌ها را به منظور تسریع حمل‌ونقل بین مراکز مختلف شهر از طریق شبکه ترافیکی و پرداختن به آرام‌سازی ترافیک و همچنین طرح‌های حمل‌ونقل انسان‌محور در مراکز محلات و ارتباطات داخل شهری در نظر گرفته است.

«محمدهادی مهدی‌نیا» ادامه داد: برای شهرها به ‌تناسب توسعه و بزرگی، نیازمندی‌های متفاوتی ایجاد می‌شود و وقتی از یک مقیاسی بزرگ‌تر می‌شوند از تک‌مرکزی به چندمرکزی تبدیل می‌شوند. 


وی اظهار کرد: ارتباط بین مراکز مختلف کلان‌شهرهایی مثل مشهد و تسریع در نحوه ارتباطی این مراکز یکی از اولویت‌هایی است که باید مدنظر برنامه‌ریزان و مدیریت شهری قرار گیرد.

ادبیات حاکم در شهرسازی، پرداختن به محلات، شهرسازی انسان‌گرا، تاکید بر آرام‌سازی ترافیک و جریان‌سازی ترافیک کم‌سرعت در مراکز محلات است و برقرار کردن تعامل بین این 2 مفهوم به ظرافت و کوشش بسیار زیادی نیاز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید