• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 73952
+
-

بازار بی‌مهر لوازم مدرسه

رئیس اتحادیه نوشت‌افزارفروشان زنجان: قیمت کالاهای این بخش نسبت به سال گذشته 3 تا 6 برابر افزایش داشته است

بازار
بازار بی‌مهر لوازم مدرسه

فقط یک ماه تا بازگشایی فصل مدارس باقی مانده است و با نزدیک شدن مهرماه و فصل آغاز مدارس شاهد تکاپوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان خواهیم بود. 

به گزارش فارس، امسال به علت افزایش قیمت‌ها بازار لوازم‌ تحریر آنچنان داغ نیست و با رکود شدیدی همراه است به همین دلیل برخی از خانواده‌ها منتظر حراج‌های دقیقه 90 برای خرید مایحتاج فرزندان خود هستند.

 گذشته از افزایش قیمتی که لوازم‌ تحریر دارد، یکی دیگر از موضوعات مهم در تهیه لوازم‌ تحریر ایرانی و یا خارجی بودن آن است، چراکه تجربه نشان می‌دهد بازار لوازم‌ تحریر خارجی همواره در مهرماه داغ می‌شود و بخش قابل توجهی از خریدها به این کالاها اختصاص دارد. 


گرانی لوازم تحریر

یکی از شهروندان زنجانی گفت: 2 فرزند دارم که محصل هستند و هر سال دغدغه این را دارم که چه لوازم‌ تحریری برای آنها تهیه کنم، اما تجربه چندین ساله من نشان می‌دهد که کیفیت برخی از کالاهای ایرانی چندان مطلوب نیست. برای حمایت از تولید ایرانی باید لوازم‌ تحریر ایرانی خرید، اما تولیدکنندگان این بخش نیز باید توجه بیشتری به کیفیت کالاهای خود داشته باشند.

 
وی با بیان این‌که در زنجان فروشنده مختص کالاهای ایرانی بسیار کم است و اگر هم باشد به قیمت بالایی کالا را عرضه می‌کنند، افزود: تولیدکنندگان و فروشندگان برای به دست گرفتن بازار لوازم‌ تحریر باید مشوق‌هایی را همچون قیمت پایین‌تر، کیفیت بیشتر یا محصولات جذاب‌تر در نظر بگیرند، زیرا با توجه به نوسانات اخیر قدرت خرید خانواده‌ها کاهش یافته است. امسال از کوچک‌ترین کالا یعنی پاک‌کن گرفته تا خود شهریه مدرسه گران شده است از این رو خانواده‌ها مجبورند فقط کالاهای اساسی و ضروری را بخرند. 

مسئولان انتظار خرید کالای ایرانی را دارند و دلیل آنها قیمت پایین و کیفیت بالاست در حالی که بنده پول تهیه همین کالای ایرانی را هم ندارم، چون قیمت آن نسبت به سال قبل 3 برابر شده است. این شهروند با اشاره به این‌که کودکان مصرف‌کننده لوازم‌ تحریر هستند، ادامه داد: با توجه به سلایق خاص و متفاوت این قشر، لوازم‌ تحریر باید جذابیت خاص خودش را داشته باشد. 


رونق تولید با خرید کالای ایرانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار کرد: در حوزه لوازم تحریر ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد و در زمینه تبلیغ این کالاها نیز اقدامات خوبی انجام شده است. 

ناصر فغفوری با بیان این‌که مردم استقبال خوبی از لواز‌م‌ تحریر ایرانی دارند، گفت: کیفیت لوازم‌ تحریر در کشور خوب است. به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های صنعت و معدن بر این مبنا باشد که با وجود کالای مشابه ثبت سفارش خارجی نشود و واردات صورت نگیرد، موجب خواهد شد که برای ظرفیت خالی کارخانه‌ها برنامه‌ریزی بهتری شود. 

وی توضیح داد: امیدواریم با حمایت مردم شاهد رونق حوزه لوازم تحریر باشیم و این کالاها با قیمت کمتری به دست دانش‌آموزان برسد. 


افزایش چندبرابری قیمت‌ها

رئیس اتحادیه لوازم‌ تحریرفروشان زنجان نیز با اشاره به این‌که حدود 60 درصد لوازم‌ تحریر موجود در بازار خارجی است، گفت: مشابه ایرانی کالاهای خارجی نیز وجود دارد، اما با این حال میزان کالاهای خارجی بازار بیشتر است. 

فریدون رستمخانی در مقایسه میزان فروش کالاهای ایرانی و خارجی خاطرنشان کرد: به علت قیمت پایین کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی محصولات در این بخش فروش خوبی دارد. 

وی با اشاره به این‌که قیمت کالاها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و حداکثر 6 برابر و حداقل 3 برابر شده است، افزود: این موضوع محدود به کالاهای خارجی نیست و کالاهای ایرانی نیز همین میزان افزایش قیمت را داشته‌اند. 


کاهش فروش لوازم تحریر

رئیس اتحادیه لوازم‌ تحریرفروشان زنجان از کاهش فروش لوازم‌ تحریر در زنجان خبر داد و گفت: امروز شاهد این هستیم که دانش‌آموزان برگه‌های سالم دفاتر سال تحصیلی گذشته خود را جمع‌آوری و سیم‌دار می‌کنند تا دفاتر جدید نخرند. 

وی با بیان این‌که فروش لوازم‌ تحریر در زنجان حدود یک‌سوم کاهش یافته است، تصریح کرد: با توجه به این‌که خرید و فروش به صورت نقدی است شاهد ریزش خرید هستیم. رستمخانی در ادامه تعداد اجناس مربوط به لوازم‌ تحریر را 500 یا 600 قلم عنوان کرد و افزود: نیازهای اصلی در این حوزه حدود 200 یا 300 قلم است. 

رئیس اتحادیه لوازم‌ تحریرفروشان زنجان از افزایش 3 برابری قیمت دفتر و خودکار خبر داد و یادآور شد: خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که دانش‌آموز آنها از لوازم سال قبل استفاده کند تا کالای جدیدی نخرند. 


تجربه یک فروشنده لوازم‌ تحریر

یکی از فروشندگان لوازم‌ تحریر گفت: من تجربه حدود 20 ساله در فروش لوازم‌ تحریر دارم و یکی از مهم‌ترین تجربیاتم این است که خانواده‌ها به‌ ویژه دانش‌آموزان گرایش بسیاری به موضوع زیبایی دارند. در واقع زیبایی اجناس حرف اول را در خرید می‌زند هرچند کیفیت جنس انتخاب‌شده چندان هم خوب نباشد. 

محمدی با اشاره به این‌که هم‌اکنون بیش از 70 درصد کالاها و لوازم‌ تحریر موجود در بازار خارجی است، تصریح کرد: بیشتر مشتریان از مداد و تراش خارجی استقبال می‌کنند چون معتقدند کیفیت آنها بهتر از کالای ایرانی است. 

وی با بیان این‌که حتی برخی از کالاها از جمله دفاتر ایرانی هم دارای تصاویر روی جلد خارجی هستند، افزود: تولیدکنندگان برای به دست گرفتن بازار مجبورند دست به چنین کاری بزنند، چراکه کودکان تصاویر خارجی را بیشتر می‌پسندند. اجناس وارداتی با وجود این‌که کیفیت مطلوب‌تری دارند، اما تفاوت قیمتی چندانی با نوشت‌افزار داخلی ندارند. 

این فروشنده ادامه داد: من به عنوان فروشنده همواره تلاش کرده‌ام که برای رونق تولید اجناس ایرانی را تبلیغ و خانواده‌ها را به خرید کالاهای داخلی ترغیب کنم، اما در نهایت تصمیم‌گیرنده خانواده‌ها هستند و برای این کار نمی‌توان آنان را اجبار کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید