• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7394
+
-

حجاب واقعی مرزها را درمی‌نوردد

گفت‌وگو با بانوی شیک‌پوش محجبه ایرانی در قلب اروپا

گفت وگو
حجاب واقعی مرزها را درمی‌نوردد

معصومه حیدری پاسا:

همه ما دوست داریم لباسی بپوشیم که شیک، زیبا و به‌اصطلاح مد روز باشد. حالا در این دنیای مد که همه دوست دارند شیک باشند، انتخاب لباس آن هم توسط کسانی که در این عرصه حرفی برای گفتن دارند بسیار مهم است. نعیمه قدیمی، بانوی ایرانی‌ای که هم‌اکنون در قلب اروپا، با شیک‌پوشی و برندپوشی خود توانسته سبک پوشش ایرانی- اسلامی را معرفی کند، یکی از همین افراد است؛ آن هم در شرایطی که بسیاری حجاب را مانع می‌دانند اما در آن سوی مرزها این بانوی ایرانی با وجود سختی‌های فراوان سعی کرده در این مسیر قدم بردارد و البته موفق هم بوده است.

خیلی از ما صبح که از خواب بیدار می‌شویم، سعی می‌کنیم لباس‌‌هایی را برای خارج‌شدن از خانه انتخاب کنیم که سبب آراستگی ظاهرمان شود. البته این کار فقط بخشی از نیاز ما برای پوشش‌دادن به‌خودمان نیست بلکه با انتخاب لباس مناسب سعی داریم با دیگران ارتباط برقرار کنیم و چه‌بسا که نوع پوشش، به گفته بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان، به معرفی شخصیت و خصوصیات افراد نیز کمک می‌کند. ازاین‌رو، از سالیان گذشته افرادی به ‌نام طراح لباس، در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ افرادی که معمولا آنها را با انتخاب‌های غافلگیرکننده و کارهای خلاقانه‌شان می‌شناسیم.

پوشش ایرانی-اسلامی در «پادوا»

نعیمه قدیمی، یکی از همین طراحان بین‌المللی مد و لباس است که سعی کرده از ایران تا ایتالیا، فرهنگ و پوشش ایرانی را با طراحی‌‌های خاص خود معرفی کند. او حتی با سبک زندگی متفاوت و فعالیت‌های گسترده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی و مجازی داشته است، پا را فراتر گذاشته و توانسته با نوآوری و خلاقیت، نه‌تنها پوشش ایرانی-اسلامی را با توجه به پیشینه غنی کشورمان معرفی کند بلکه نگاه‌ها را نسبت به ایران و دین مبین اسلام، در مهد مد جهان، یعنی ایتالیا تغییر دهد. وی، تا‌کنون بیش از30بانو را با حجاب و پوشش اسلامی همراه کرده است. با نعیمه قدیمی، متولد 1369که دارای دوپسر به نام‌‌های «عابِس» هشت‌ساله و «فارِس» شش‌ساله است، در روزهایی که در تلاش برای راه‌اندازی یک کارگاه ویژه خیاطی برای بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست در ایران است، گفت‌وگو کرده‌ایم. این طراح خوش‌فکر ایرانی اگرچه ساکن شهر «پادوا» در ایتالیاست و در شهرش به‌عنوان طراح لباس‌‌های پوشیده شهرت دارد و همچنین در رشته طراحی لباس و شناخت پارچه تحصیل می‌کند اما می‌خواهد که هنرش را به‌وسیله زنان کشورش بیش از پیش ترویج دهد.

فرهنگ و مد ایرانی در ایتالیا

وقتی از او درباره اینکه چگونه توانسته در مهد مد دنیا، برای فرهنگ و مد ایرانی کار کند می‌پرسم می‌گوید: «با توجه به اینکه مادرم خیاط حرفه‌ای بود، من همیشه با طراحی و دوخت و کار خیاطی انس داشتم. از کودکی به همراه مادرم به آموزشگاه خیاطی می‌‌رفتم. همین موضوع سبب شد عشق و علاقه‌ام به دنیای مد شکل بگیرد. ضمن اینکه مادرم همیشه الگوی اصلی‌ام در زندگی بود به‌خصوص اینکه باوجود داشتن حجاب همواره شیک‌پوش هم بود. من هم همیشه دوست داشتم وقتی بزرگ شدم، به همه نشان دهم که می‌توان درعین محجبه‌بودن شیک‌پوش هم بود. تا اینکه بعد از مهاجرت به ایتالیا با دوستانی آشنا شدم که طراح بودند و از طرح‌های من که پوشیده اما مدرن و منطبق بر مد روز بود، استقبال می‌کردند به‌طوری‌که کم‌‌کم در شهر پادوا و شهرهای اطراف، به‌عنوان فردی که در زمینه لباس‌های پوشیده اما شیک و مدرن فعالیت می‌کند، شناخته شدم. البته در کشور خودمان هم با چند برند همکاری داشتم و طراحی کار بازیگران مختلف را هم در کارنامه‌ام دارم؛ ازجمله شیلا خداداد که طرح‌هایم مورد استقبال این بازیگر و بازیگران دیگر قرار گرفت».

خیال نکنید داشتن حجاب باوجود قوانین محدودکننده حجاب در اروپا کار راحتی است. وی با پذیرفتن تمام سختی‌های راه توانسته است در کشور ایتالیا و محل سکونت خود با ابتکارات جالب و قابل‌توجه در زمینه طراحی لباس‌های پوشیده و برقراری ارتباط دوستانه با مردم، تاحدودی نگاه آنها را نسبت به حجاب تغییر دهد. وی می‌‌گوید: «داشتن حجاب باوجود قوانین محدودکننده حجاب در اروپا کار راحتی نیست. من دغدغه پوشش مناسب و حجاب اسلامی خود را داشته و به پشتوانه کار خیاطی و طراحی سعی کرده‌ام لباس‌‌هایم را طبق آخرین مدهای روز و پوشش اسلامی طراحی کنم».

استقبال  از حجاب در اروپا

مهاجرت به ایتالیا و آشنا‌شدن با دوستان جدید دریچه‌های تازه‌ای از علم طراحی را به روی بانوی جوان ایرانی باز کرد چرا که برخی از دوستان جدید او نیز طراح مد و لباس هستند و از طرح‌های بانوی شیک‌پوش ایرانی در عین محجبه و پوشیده‌بودن و مطابق مدل‌های روز بودن استقبال می‌کردند؛ «البته باید اضافه کنم ابتدا کسانی که از طرح‌های من استقبال می‌کردند اندک بودند و فقط به بانوان محجبه محدود بود، ولی بعد از آن همسایه‌‌ها و افرادی که در مراکز فرهنگی و آکادمی با من آشنا شدند نیز جذب نوع پوشش و طرح‌های من شدند.»

او کم‌کم دراثر افزایش فعالیت‌‌های خود به‌طور انحصاری عنوان «طراح لباس‌‌های پوشیده با سبک مدرن و مد روز» را در قلب اروپا به‌دست آورد. کافی است در یکی از موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی عبارت «بانوی شیک‌پوش محجبه ایرانی در ایتالیا» را سرچ کنید. این سرچ شما را با نام نعیمه قدیمی آشنا می‌کند که هم‌اکنون با شیک‌پوشی و برندپوشی خود و ارائه طرح‌های متفاوت در زمینه پوشش اسلامی، توانسته است تاحدودی نگاه‌ها را در مورد حجاب، در قلب اروپا تغییر دهد. البته قدیمی از رفتار برخی مردم هم گلایه‌ها دارد و می‌گوید: «برخی مواقع انگار افراد مسلمان در این کشور دیده نمی‌‌شوند. تفاوت من با آنها فقط در داشتن حجاب است. برخی رفتارها آن‌قدر ناراحت‌کننده است که بارها به‌خاطر این موضوع مدت‌ها از خانه بیرون نرفته‌ام. در روزهای اول تحمل نگاه‌‌ها و حتی نوع برخورد و ارتباط گرفتن با مردم سخت بود ولی من و همسرم در نهایت توانستیم آن نگاه‌‌ها را تا حدامکان کاهش دهیم».

حجاب محدودیت نیست

با وجود همه محدودیت‌ها و قوانین دست‌وپاگیر برای مسلمانان، نعیمه قدیمی دست از تلاش برنداشته و زمانی که می‌بیند رفتار توأم با حجاب و پوشش او برای دیگران الگو و نمونه شده است، به ادامه این روند دلگرم‌تر می‌شود؛ «دوستی داشتم که به‌علت رفتارهای نامناسب صورت گرفته با وی و مشکلاتی که برایش در کشور اروپایی وجود داشت، حجابش را برداشته بود ولی بعد از آشناشدن با من دوباره تشویق شد که باحجاب باشد.»

در کنار برخی از شهروندانی که شاید رفتار مناسبی نداشته‌اند، افرادی نیز بوده‌اند که با دیدن او در خیابان از آشنایی با یک خانم مسلمان ایرانی ابراز خوشحالی  کرده‌اند؛ «برای آنها تعجب‌آور است دیدن خانم مسلمان شیک‌پوش محجبه ایرانی با لباس‌های شیک و رنگارنگ. این موضوع دیدگاه آنها را نسبت به حجاب تغییر می‌دهد و در واقع این همان رفتاری است که من دوست دارم.»

قدیمی می‌‌گوید: «یک روز در کافه‌ای در ایتالیا با دوستانم نشسته بودم که یک پیرزن از نوع حجاب و مدل بستن روسری‌ام خوش‌اش آمد و اصرار داشت که روسری را به همان شکلی که روی سرم بسته‌ام، برایش ببندم. شالش را به من هدیه داد و من هم روسری‌ام را به همان شکل، روی سرش درست کردم و موهایش کاملا پوشیده شد. وقتی خودش را در آینه دید، با خوشحالی به من گفت من الان یک مادربزرگ مسلمان هستم. این حس بسیار خوبی بود که توانسته بودم از طریق حجابم، با یک غیرهموطن با دینی متفاوت، دوست شوم».

آموزش پوشش ایرانی در فضای مجازی

حضور در فضای مجازی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بانوی مسلمان ایرانی را تشکیل می‌‌دهد. او در فضای مجازی و عمدتا از طریق اینستاگرام در زمینه بستن انواع شال و روسری فعالیت کرده، طرح‌های شیک و مد روز خود را معرفی می‌کند و تا جای ممکن دوختن کفش را نیز به‌صورت رایگان آموزش می‌دهد. می‌گوید: «من نخستین نفری هستم که استایل باحجاب یا همان سبک پوشش با حجاب را به فضای مجازی آورده‌ام. وقتی برای نخستین‌بار در فضای مجازی این صفحه را باز کردم، ابتدا خیلی از افراد از توهین‌ها و عبارت‌های زننده استفاده می‌کردند ولی با وجود این من عقب‌نشینی نکردم و خواستم با این کار افراد دیگری نیز جرأت این کار را پیدا کنند و صفحات تبلیغ و معرفی پوشش اسلامی گسترش یابد. حالا این صفحه مجازی پوشش اسلامی آن‌قدر پیشرفت کرده است که باورکردنی نیست و این موضوع زمینه را برای سایرین هموار کرده و بهتر است بگویم هم‌اکنون بسیاری از فالوئرهای من افرادی با پوششی متفاوت از من‌ هستند که با هم دوست شده‌ایم و آنها نیز به این نوع سبک پوشش علاقه‌مند هستند».

لایف استایل اسلامی

او در کنار فعالیت‌های فضای مجازی خود، در طرحی جدید به حمایت از کالای ایرانی و معرفی محصولات و هنرهای جوانان ایرانی نیز می‌پردازد و با توکل بر خدا قصد دارد با برگزاری مراسم و ایجاد کانال‌هایی، رابطه مستقیمی بین متقاضی کار و اصناف ایجاد کند؛ «در این طرح موضوعی که خیلی پررنگ است اینکه من از جوانان و خانم‌های ایرانی که سرپرست خانوار هستند و محصولات تولیدی آنها دارای استانداردهای کیفی است، حمایت می‌کنم.»

شرکت در «فشن شو»‌های مختلف در منچستر و سایر شهرهای اروپایی بخش دیگری از فعالیت‌های این طراح بین‌المللی است. او همچنین شرکت در نمایشگاه «لایف استایل اسلامی» را که پوشاک و لباس‌های اسلامی و غذاهای حلال را به نمایش گذاشته بود در پرونده فعالیت‌های هنری و طراحی خود دارد.

او درجهت شناسایی فرهنگ و پوشش ایرانی و اسلامی خیلی تلاش کرده و همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد به‌طوری که توانسته است در کشور ایتالیا که به مهد مد جهان مشهور است، 30بانو را با حجاب و پوشش اسلامی آشنا کند.

مطابقت‌دادن لباس‌ها با مدل‌های روز در عین پوشیده بودن، مهم‌ترین ملاک خانم طراح برای معرفی طرح‌هایش است؛ «سعی کرده‌ام همزمان با استفاده از نوآوری در طراحی لباس‌هایم، با استفاده از رنگ‌های شاد و طرح‌های ایرانی کارهای خود را به‌روز کنم.»

می‌گوید: «همیشه سعی کرده‌ام در طراحی لباس‌هایم نمادها و طرح‌های سنتی کشورمان را به‌کار گیرم و به نوعی تلفیق سنت و مدرنیته را در هم بیامیزم». وی شال، روسری و مانتوهایی که روی آنها اشعار حافظ و مولانا نقش زده شده است را مورد پذیرش و استقبال جامعه ایتالیا عنوان می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید