• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73828
+
-

دریافت الکترونیک مالیات نقل و انتقال املاک؛ تا 3‌ماه دیگر


فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در نامه‌ای به امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی از او خواست تا در 3‌ماه آینده مالیات نقل و انتقال املاک در تهران و سایر کلانشهرهای دارای دفترچه ارز معاملاتی الکترونیک شود.

 به گزارش همشهری، این دستور وزیر اقتصاد می‌تواند به بسیاری از بوروکراسی‌های فعلی در فرایند ثبت‌نام مالیات‌دهندگان و حضور فیزیکی آنها در ادارات مالیاتی پایان دهد؛ تا آنجا که سازمان امور مالیاتی موظف شده نحوه جمع‌آوری و کسب اطلاعات هویتی و سوابق مودیان مالیاتی با هماهنگی کامل دیگر دستگاه‌های اجرایی ظرف حداکثر 3ماه الکترونیک شود. هم‌اکنون مالیات‌دهندگان پس از ثبت‌نام در سامانه‌های مالیاتی، به حضور در سازمان‌های مالیاتی برای تکمیل پرونده و تعیین سرممیز و ممیز مالیاتی خود موظف هستند که وقت بسیاری از مردم را می‌گیرد.

حالا دژپسند از امیدعلی پارسا خواسته با هدف بهبود محیط کسب و کار و آسان‌تر شدن خدمت‌رسانی به تمامی مودیان مالیاتی و صاحبان کسب و کار ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور حداکثر ظرف 3ماه، فرایند ثبت نام مودیان مالیاتی به‌نحوی اصلاح شود که اطلاعات مودیان در زمینه‌های مختلف (هویتی، ثبتی، اطلاعات اقامتگاه قانونی یا دفتر مرکزی و پستی) با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی الکترونیک از پایگاه اطلاعاتی موجود مراجع مرتبط هر یک، استعلام و بدون نیاز به ورود اطلاعات متقاضی روی پایگاه سازمان امور مالیاتی کشور درج شود. همچنین با اجرایی شدن این دستور، بازرسی میدانی دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان تامین اجتماعی و صنف‌های مربوط، در موضوع ثبت نام مودیان، به منزله بازرسی سازمان امور مالیاتی مورد پذیرش قرار گیرد.

وزیر اقتصاد در دستور جدید به صراحت می‌گوید: درصورتی که مالیات‌دهنده‌ای پیش‌تر، یک‌بار مراحل ثبت نام برای هریک از انواع مالیات را انجام داده باشد، در ثبت نام جدید با استفاده از یک کلید یکتا (به جز اطلاعات مکان جدید) سایر اطلاعات پیشین برای او فراخوانی می‌شود. همچنین با توجه به ماهیت مجوزمحوری خدمات سازمان امور مالیاتی، مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار مکلف است ظرف 3ماه از تاریخ این ابلاغیه، دسترسی آن سازمان را به همه سرویس‌های استعلام برخط موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور برقرار سازد.

مکث

احکام مالیاتی آنلاین می‌شود
با دستور وزیر اقتصاد قرار است حداکثر تا پایان امسال، ضمن برخط شدن کامل فرایند ابلاغ بدهی مالیاتی، درخواست پرداخت مالیات به‌صورت اقساطی و دریافت پاسخ آن نیز به‌صورت الکترونیک امکان‌پذیر شود. همچنین حداکثر ظرف مدت یک ماه، صدور گواهی مفاصا مالیات بر ارزش افزوده برای آن دسته از مودیانی که وضعیت بدهی آنها تعیین تکلیف شده، به‌صورت الکترونیک و حداکثر پس از ۴۸ ساعت از زمان درخواست متقاضی انجام شود و صدور مفاصای مکتوب برای آن دسته از گواهی‌های مالیات بر ارزش افزوده که نیاز به مهر سازمان امور مالیاتی  دارند، پس از صدور الکترونیک، آنی صورت پذیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید