• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7377
+
-

گسترش ادبیات کودک، ترجمه و فراگیر شدن آثار

شورای کتاب کودک دلایل معرفی حسن‌زاده به جایزه ‌کریستین اندرسن را برشمرد

کتاب
گسترش ادبیات کودک، ترجمه و فراگیر شدن آثار

جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک، معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان به‌منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر 2سال یک‌بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر اهدا می‌شود. روزنامه همشهری هنگام اعلام نامزدی فرهاد حسن‌زاده در مرحله نهایی این جایزه در سال 2018، مفصل به اهمیت و سابقه این جایزه و مراحل انتخاب نامزد‌ها پرداخته بود. روز گذشته شورای کتاب کودک در بیانیه‌ای دلایلش را برای معرفی فرهاد حسن‌زاده به این جایزه برشمرده است. 

دلایل ذکر شده در این بیانیه صرف‌نظر از محتوای آثار عبارتند از: سهم انکارناپذیر او در گسترش ادبیات کودک و نوجوان، تلاش پیگیر و حضور مؤثر همیشگی او در ربع قرن گذشته، فعالیت او در حوزه‌های متنوع رمان، داستان، بازآفرینی، شعر، زندگینامه‌نویسی و فعالیت مطبوعاتی، توانایی در جذب طیف وسیع مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف، تعداد بالای آثار و کتاب‌ها، ترجمه آثار او به زبان‌هایی چون انگلیسی، چینی، کردی، مالایی و...، ساخت عروسک‌ها و اسباب‌بازی بر مبنای شخصیت‌های داستانی که او آفریده است (نظیر شخصیت کوتی‌کوتی) و حرفه‌ای بودن حسن‌زاده،  چندان که می‌توان گفت او تنها از راه نوشتن زندگی می‌کند.

 از دیگر دلایلی که برای انتخاب حسن‌زاده در این بیانیه آمده است می‌توان به کسب بیش از 30جایزه ملی، الواح افتخار و...، دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی از آثار او و تدوین بیش از 24پژوهش دانشگاهی در قالب پایان‌نامه در مقاطع فوق لیسانس و دکتری و مقاله علمی - پژوهشی در ژورنال‌های معتبر علمی با موضوع بررسی آثار فرهاد حسن‌زاده اشاره کرد.

از آثار حسن‌زاده می‌توان به ماجرای روباه و زنبور، دفترمهران، ماشو در مه، مهمان مهتاب، آهنگی برای چهارشنبه‌ها، امیرکبیر فقط اسم یک خیابان نیست و... اشاره کرد. حسن‌زاده در مرحله نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن با نویسندگانی از کشورهای فرانسه، ژاپن، سوئیس و نیوزیلند رقابت خواهد کرد. نتیجه این رقابت 14فروردین 97در نمایشگاه بولونیا ۲۰۱۸ اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید