• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73686
+
-

مجوز هنرستان موسیقی بر عهده اداره ارشاد است

گفت‌وگو با معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش‌‌وپرورش خراسان‌ رضوی

فرهنگ
مجوز هنرستان موسیقی بر عهده اداره ارشاد است

اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی امسال در بخش فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی در مدارس برنامه‌های تازه‌ای دارد. یکی از این برنامه‌ها ترویج فرهنگ شاهنامه‌خوانی در مدارس است. از جمله آن‌که برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با شاهنامه، برنامه‌های نقالی در مدارس اجرا می‌شود و مسابقاتی در این زمینه نیز برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، «علیرضا مالک‌اشرفی»، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش‌‌وپرورش خراسان ‌رضوی، درباره این برنامه و سایر برنامه‌های این معاونت برای مدارس، ورود به کتاب‌های درسی، بحث زیارت‌اولی‌ها و هنرستان موسیقی سخن گفته است. 


شاهنامه و فرهنگ ایرانی

معاونت فرهنگی آموزش‌وپرورش استان برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با شاهنامه برنامه‌هایی چون نقالی و مسابقات مربوط به آن را در مدارس برگزار می‌کند. معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان ‌رضوی درباره طرح شاهنامه‌خوانی در مدارس اظهار کرد: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش‌وپرورش و شهرداری مشهد منعقد شده که مختص دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است، اما از جزئیات طرح اطلاع کافی ندارم و بهتر است که مسئولان این بخش پاسخگو باشند.

باید توجه داشت که معاونت فرهنگی آموزش‌وپرورش استان برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با شاهنامه برنامه‌هایی چون نقالی و مسابقات مربوط به آن را در مدارس برگزار می‌کند و دانش‌آموزان علاقه‌مند به این حوزه در مسابقات شرکت می‌کنند. مالک‌اشرفی درباره نحوه اجرای این طرح توضیح داد: این‌که دانش‌آموزان ما با شاهنامه به‌عنوان یکی از مفاخر کشور به ‌صورت ویژه آشنا باشند بسیار امر خوبی است. درواقع این طرح برای آشنایی کودکان با مولفه‌هایی که جزوی از فرهنگ ما محسوب می‌شود تأثیرگذار است، اما باید در چهارچوب سند تحول و آیین‌های آموزش‌وپرورش باشد و این چهارچوب‌ها را زیر سوال نبرد. 

وی در مورد کاهش فعالیت‌های فرهنگی برخی از مدارس به ‌ویژه مدارس غیردولتی گفت: باور نداریم که فعالیت‌های فرهنگی در مدارس غیردولتی کاهش داشته است و اگر مدرسه‌ای هم کوتاهی می‌کند باید مدیر آن مدرسه این موضوع را بپذیرد که آموزش‌وپرورش دارای نظام ارزشی است و باید پیرو این نظام ارزشی باشد و در چارچوب آن فعالیت کند.  


مشاوران در مدارس غیردولتی فعالیتی پویا ندارند

باید به این نکته توجه داشت که بحث حضور مشاور در مدارس غیردولتی به ‌اندازه مطلوب مدارس دولتی نیست و شاید بیشتر، نگاهی اقتصادی بر این مدارس حاکم بوده و نیازمند توجه بیشتری است. الزاما این مدارس باید دارای مشاور باشند و در بیشتر موارد دارای مشاور هستند، اما نه متناسب با آنچه موجب اقناع درونی ما شود. معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش‌وپرورش استان با بیان این مطلب گفت: در واقع مشاوران در مدارس غیردولتی مانند مدارس دولتی فعالیتی پویا نداشته‌اند. به هر حال ما برنامه‌ریزی‌های خود را در این زمینه داریم و در شورای مربوط و اداره کل آموزش‌وپرورش در این باره یک‌سری تصمیماتی گرفته شده است. 

مالک‌اشرفی در پاسخ به این پرسش که آیا معاونت فرهنگی و پرورشی می‌تواند در تدوین کتاب‌ها و محتوای آن نکاتی را پیشنهاد دهد یا خیر، اظهار کرد: کتاب‌های درسی و پیشنهاد محتوایی تازه برای آنها باید در استان ارائه شود؛ چراکه تألیف کتاب در اختیار سازمان تألیف کتب درسی است و طبیعتا باید ما در سطح استان این پیگیری را داشته باشیم، اما معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش‌وپرورش استان می‌تواند اقداماتی انجام دهد تا دانش‌آموزان را به فعالیت‌های فرهنگی علاقه‌مند کند. 


زندگی‌نامه شهدای معلم در کتاب‌های مدارس 

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش ‌و پرورش استان خراسان رضوی گفت: خراسان ‌رضوی طرح تدوین زندگی‌نامه شهدای معلم را در کتاب‌ها برای آشنایی دانش‌آموزان ارائه کرده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به جشنواره راویان انفجار نور اشاره کرد که خراسان ‌رضوی به‌صورت اختصاصی آن را برگزار می‌کند. براساس این طرح، دانش‌آموزان باید آنچه در مورد انقلاب شنیده‌اند روایت‌ کنند. مالک‌اشرفی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی که آموزش‌و‌پرورش کمتر به آن پرداخته است، افزود: ما همواره به دنبال برگزاری مسابقه و فستیوال بودیم تا رتبه‌‌های برتر را معرفی کنیم حال آن‌که واقعیت این است که باید به دل مدارس برویم و اصل کار را در آنجا انجام دهیم. 


دور کردن دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی

از جمله اقداماتی که باید در دل مدارس انجام دهیم تعمیق فعالیت‌‌های قرآن، عترت و نماز است. از سویی دیگر باید هر دانش‌آموز دارای نقشی باشد و این شعار برای دانش‌آموزان نهادینه شود و باید در این زمینه همه تشکل‌ها را در مدارس فعال کرد. معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش‌وپرورش استان با بیان این مطلب ادامه داد: طبیعتا چنین دانش‌آموزانی کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی خواهند شد. در کنار این موارد، برنامه‌ها فرهنگی و هنری برای دانش‌آموزان وجود دارد. در واقع برخی از دانش‌آموزان تخصص‌هایی دارند و اگر به آنها کمک شود تا در مدارس برای ارائه تخصصشان نمایشگاه برپا شود می‌تواند یاریگر آنها باشد. هرچند انجام این فعالیت‌ها و تأمین لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان نیازمند کمک‌های مالی است. مالک‌اشرفی یادآور شد: به جای این‌که بخواهیم به‌طور مداوم در سطح کلان هزینه‌ کرده و فستیوال‌های گوناگونی برای دانش‌آموزان برگزار کنیم، می‌توانیم این اعتبارات را به دل مدارس بفرستیم، چراکه بازخوردی بهتر خواهد داشت. 


زیارت‌اولی‌ها

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش ‌و پرورش استان با بیان این‌که بسیار دردآور است که دانش‌آموزی از استان خراسان تاکنون حرم امام رضا (ع) را زیارت نکرده باشد، گفت: در واقع چنین وضعیتی بدین معناست که این دانش‌آموزان با استان خود به‌گونه‌ای مأنوس نیستند بنابراین از دیگر برنامه‌هایی که باید نهادینه شود، طرح زیارت‌اولی‌هاست. پرسش اینجاست چه کسی باید دانش‌آموز زیارت‌اولی را به مشهد بیاورد؟ این کار یا وظیفه آموزش‌وپرورش است یا آستان قدس رضوی و یا نهادهای دیگری نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد اقامه نماز. 

وی تصریح کرد: در سال جاری در برگزاری مراسم زیارت ‌اولی‌ها هیچ نهادی به آموزش‌وپرورش کمک تأثیرگذاری نکرد. در واقع وظیفه آموزش ‌و پرورش آوردن دانش‌آموزان زیارت‌اولی‌ به مشهد و اسکان آنهاست و ما نباید دغدغه غذای آنها را داشته باشیم. دانش‌آموزان مهمان حرم امام‌ رضا (ع) هستند و طبیعتا آستان قدس وظیفه دارد در این حوزه همچون سال‌های گذشته به ما کمک کند. 


مجوز هنرستان موسیقی 

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که آیا هنرستان موسیقی در مشهد داریم، گفت: آموزش‌وپرورش اجازه صدور مجوز برای هنرستان موسیقی ندارد، بلکه احتمالا این کار را اداره ارشاد انجام می‌دهد. ما در آموزش‌وپرورش امکان صدور مجوز هنرستان هنرهای زیبا را داریم، اما برای موسیقی این امکان وجود ندارد. ممکن است افرادی متقاضی راه‌اندازی هنرستان موسیقی باشند، اما فعلا آموزش‌وپرورش در خراسان ‌رضوی مجوز راه‌اندازی هنرستان موسیقی را صادر نمی‌کند. 

مالک‌اشرفی درباره فعالیت‌های شاخص فرهنگی و پرورشی آموزش‌وپرورش استان اظهار کرد: شاخص‌ترین کار ما در بخش پرورشی در سال جاری، اجرای طرح نهضت حفظ جزء 30 قرآن بوده است که تعداد 250 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی استان در این طرح شرکت کردند. در کنار این طرح، برنامه‌های روتین دیگری هم داشته‌ایم که به‌صورت سالانه برگزار می‌شود مانند برنامه‌های گوناگون فرهنگی و هنری، حضور در مسابقات گوناگون و موضوع زیارت‌اولی‌ها.

این خبر را به اشتراک بگذارید