• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73623
+
-

سفر به روستای رقه

در استان
سفر به روستای رقه

«رقه» روستایی تاریخی در شهرستان بشرویه خراسان جنوبی است که به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همواره مورد توجه گردشگران است. به گزارش ایرنا، روستا آثار باستانی از جمله مسجد جامع که قدمت آن به هزار سال می‌رسد و قلعه دختر را در دل خود جای داده است. این آثار گواه قدمت طولانی این روستای دیدنی هستند. عده‌ای بر این باورند که نام روستا برگرفته از نام یک زن در قلعه دختر به نام رقیه بوده و به مرور زمان به رقه تبدیل شده است. ساکنان شهرستان‌های اطراف، این روستا را به عنوان منطقه‌ای سرسبز می‌شناسند و در تعطیلات به‌ویژه تابستان برای فرار از گرمای طاقت‌فرسا به اینجا مسافرت می‌کنند.

سفرنامه ناصرخسرو از جمله اسناد و مدارک تاریخی است که در آن از رقه به عنوان قصبه‌ای سرسبز با نهرهای فراوان و مسجد آدینه یاد شده است. ناصرخسرو در قرن پنجم هنگام سفر از طبس به تون (فردوس) به توصیف روستای رقه پرداخته و نوشته است: چون از طبس دوازده فرسنگ بیامدیم قصبه‌ای بود که آن را رقه می‌گویند، آب‌های روان داشت و زرع و باغ و درخت و بارو و مسجد و آدینه و دیه‌ها و مزارع تمام دارد. نهم ربیع‌الاخر از رقه برفتیم و دوازدهم ماه به شهر تون رسیدیم. میان رقه و تون بیست فرسنگ است. 

رقه به عنوان یک دهستان از روستاهای زیادی تشکیل شده است که در میان آنها خدآفرید، سرند، نخاب و مجد جزو روستاهای سرسبز و دیدنی هستند. از جمله اماکن مذهبی و تاریخی می‌توان به امامزاده محمدبن‌اصغر هوگند(ع)، بی‌بی نجمه‌خاتون مجد، قلعه دختر، مسجد جامع، منزل حاج‌محمد فروغ نصیرایی، طاق فدک و آسیاب‌های آبی این دهستان اشاره کرد که پس از گذشت چندین سال هنوز دایر هستند. کال سرند و کال نخاب هم از جمله رودخانه‌های فصلی دیدنی این منطقه هستند که سالانه هزاران نفر از آنها بازدید می‌کنند. دشت‌های اطراف این رودخانه‌ها زیستگاه بیش از صدها گونه جانوری و گیاهی کمیاب هستند. به گفته برخی کارشناسان، طبیعت بکر و دست‌نخورده این دهستان بسیار غنی و ناشناخته باقی مانده است.

از کوهستان‌های اطراف روستا نیز سالانه چندین تن آنغوزه، زیره، آویشن و... برداشت می‌شود. خانه باغ علیرضا فروغ نصیرایی از جمله آثار تاریخی ثبت ملی شده در این روستاست که مرمت و تجهیز آن در حال انجام است و تا 3 ماه آینده تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی می‌شود. در شهرستان بشرویه ۹ اقامتگاه بوم‌گردی در بافت تاریخی آن وجود دارد که گردشگران می‌توانند در آنها اقامت کنند. روستای رقه در ۱۷ کیلومتری شهرستان بشرویه و ۱۵ کیلومتری شهر ارسک واقع شده است. برای سفر به این روستا از بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی باید ۲۶۰ کیلومتر را با خودرو سواری پیمود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید