• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73684
+
-

افزایش همکاری موزه فردوسی با موزه‌های دانشگاهی جهان

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: موزه این دانشگاه مرداد امسال در کمیته بین‌المللی موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی (ایکوم) به ثبت رسید و از دستاوردهای آن افزایش تعاملات بین‌المللی با موزه‌های دانشگاه‌های جهان و استفاده از تجارب و حمایت‌های نهاد‌های بین‌المللی است. به گزارش ایرنا «سلمان ساکت» افزود: موزه دانشگاه فردوسی مشهد تاکنون پذیرای استادان، دانشجویان، محققان، پژوهشگران و سفیران کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، سوریه، لبنان، عراق، اندونزی، کانادا، اتریش و آلمان بوده است. 

وی اظهار کرد: موزه دانشگاه فردوسی مشهد پس از تلاش‌های مستمر و ارائه پرونده و مستندات و همچنین پس از دریافت مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در کمیته بین‌المللی موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی به ثبت رسید. استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این موزه زیرمجموعه مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد است که با هدف جمع‌‌آوری، حفظ و نشر اسناد تاریخی دانشگاه و همچنین آثار و اسناد مفاخر و پیشکسوتان در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و بعد از وقفه‌ طولانی دوباره در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را از سر گرفتهاست.

وی افزود: این مرکز بر آن است که تمام اسناد و مدارک شامل عکس‌‌ها، تصاویر، فیلم‌‌ها، خاطرات، مصاحبه‌‌ها و هر آنچه را تاریخ پر برگ و بار دانشگاه و فعالیت‌های اعضای برجسته دربردارد، گردآوری و همچون میراث ماندگار از آن محافظت کند. به همین منظور موزه دانشگاه فردوسی مشهد با هدف نمایش پیشینه‌ درخشان علمی و فرهنگی و ارائه دستاورد‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه بنا شده است.  رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: موزه این دانشگاه از نخستین موزه‌های شرق و شمال شرق کشور و دهمین موزه دانشگاهی در جمهوری اسلامی ایران است که در کمیته بین‌المللی موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی به ثبت رسیده است. 

وی گفت: همچنین این موزه از معدود موزه‌های دانشگاهی است که حفظ و نمایش تاریخ دانشگاه را دستمایه اصلی کار خود قرار داده است. ساکت افزود: ارتباط با دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه، برگزاری نشست‌های تخصصی و نمایش فیلم‌های مستند، انعقاد قرارداد با نهادها و موسسات کشور و توسعه همکاری‌های پژوهشی و علمی، برگزاری نشست هم‌اندیشی با مسئولان موزه‌ها و دانشگاه‌های استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و عضویت در شورای مرکزی موزه‌های دانشگاهی از جمله برنامه‌های توسعه‌ای موزه دانشگاه فردوسی مشهد است.

این موزه با کمک به ترویج تاریخی‌نگری، توجه به پیشینه‌های فرهنگی و تاریخی، معرفی مفاخر و چهره‌های برجسته و الگوسازی و ترویج فرهنگ بازدید از موزه‌ها بین دانش‌آموزان و دانشجویان، سهم مهمی در جهت تحقق این امور دارد. وی گفت: موزه دانشگاه فردوسی بر آن است که با ایجاد موزه مجازی، امکان دستیابی همه دانشجویان و محققان را به گنجینه‌های نمایش داده شده در موزه دانشگاه فراهم آورد. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با توجه به موقعیت شهر مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جلب گردشگر، موزه دانشگاه فردوسی مشهد در توسعه گردشگری و به‌ویژه گردشگری فرهنگی و جذب گردشگران دانشگاهی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. 

وی اظهار کرد: شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) سازمانی غیردولتی و مربوط به امور موزه‌ها و کارگزاران حرفه‌ای آن است. این شورا تنها سازمانی است که اطلاعات مورد نیاز موزه‌ها را ارائه می‌دهد. رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایکوم از سال ۱۹۴۶ میلادی با ارائه خدمات به اعضای کمیته موزه‌های سراسر جهان آنان را در زمینه حفظ و حراست از گنجینه‌های ملی و تبادل تاریخ و فرهنگ یاری رسانده است. ساکت افزود: از جمله شاخص‌های مورد نظر ایکوم، سال تاسیس موزه، تعداد نیروهای انسانی، تعداد وسایل به نمایش درآمده و تعداد بازدیدکنندگان در سال و همچنین کمک به ارتقای کیفیت کاری کارکنان موزه‌هاست.

ما بر اساس رسالت خود می‌خواهیم دیگر دانشگاه‌های بزرگ را به برپایی چنین موزه‌هایی تشویق کنیم و تجارب خود را در اختیار آنان قرار دهیم. وی گفت: همچنین برنامه‌های ویژه آموزشی و ترویجی تدارک دیده شده است که به‌زودی اعلام خواهد شد و مهم‌ترین هدف ما گسترش فرهنگ بازدید از موزه میان دانشگاهیان به‌ویژه دانشجویان و تعمیق تاریخی‌نگری در آنان است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید