• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73680
+
-

انتظار 10 ساله برای یک بیمارستان

اهالی خوسف برای رساندن بیماران به بیمارستان باید 150 کیلومتر طی کنند

گزارش
انتظار 10 ساله برای یک بیمارستان

شهرستان خوسف با ۱۶ هزار کیلومتر وسعت سومین شهرستان پهناور خراسان جنوبی است که هنوز هم جمعیت ۳۰ هزار نفری آن چشم‌انتظار ساخت بیمارستان هستند.به گزارش مهر، این شهرستان با وجود ۲۰۰ آبادی دارای سکنه تنها شهرستان استان است که بیمارستان ندارد و خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنان فقط از طریق خانه‌های بهداشت و یک مرکز شبانه‌روزی ارائه می‌شود. بیش از ۱۵۰ کیلومتر فاصله دورترین نقطه خوسف با نزدیک‌ترین بیمارستان و از طرفی واقع شدن در مسیر اصلی تهران، کرمان و یزد سبب شد که سال ۸۹ موضوع ساخت بیمارستان مطرح شود، اما بعد از نزدیک به یک دهه، ساخت آن هنوز به سرانجام نرسیده است.

بیمارستان خوسف از پروژه‌های مهر ماندگار سفر هیات دولت نهم و دهم به استان بود که سال ۹۲ به طور رسمی کلنگ‌زنی شد و نور امید در دل مردم شهرستان روشن کرد. اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه ابتدا بیش از ۵۰ میلیارد ریال بود. ۸۵ میلیارد ریال بودجه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ برای آن پیش‌بینی شد ولی پس از آن هیچ اعتباری نداشت و فقط با اعتبارات داخلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عملیات ساخت به صورت لاک‌پشتی ادامه پیدا کرد. با اجرای فاز نخست از آبان ۹۶ عملیات ساخت بیمارستان متوقف شد. 


موانع احداث بیمارستان خوسف

تنها بیمارستان شهرستان خوسف از زمان کلنگ‌زنی تاکنون با موانع زیادی از جمله کمبود اعتبارات و نبود چارت در طرح‌های وزارت بهداشت رو‌به‌رو بوده است. چندی پیش نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرامی خود از موانع سیاسی برای اجرای این پروژه نوشت. 

حجت‌الاسلام «سیدعلیرضا عبادی» در این یادداشت اینستاگرامی آورده است: «چند سال پیش زمانی که پروژه بیمارستان خوسف از طریق پیمانکار کلید خورد، پیشرفت فیزیکی خوبی داشت تا این‌که بنا به برخی دلایل احتمالا سیاسی، ادامه پروژه متوقف شد. گرچه در این پروژه‌ها معمولا نیاز به‌ ردیف بودجه نیست، اما با توجه به سنگ‌اندازی‌های به وجود آمده پیگیری کردم تا ردیف بودجه‌ اختصاصی برای بیمارستان خوسف لحاظ شود تا دیگر موانع احتمالی مانع ادامه پروژه نشوند. علاوه بر بودجه مصوب، با رایزنی‌های دیگری که انجام دادم مبلغ ۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای این پروژه فراهم شد و اکنون به حول و قوه الهی دوباره پیمانکار فعالیت خود را آغاز کرده و انشاالله اگر عوامل احتمالی بگذارند، سرعت پروژه خوب خواهد بود تا بتوانیم تنها شهرستان بدون بیمارستان استان را صاحب بیمارستان کنیم.» 

علی‌رغم همه این مشکلات، تخصیص ردیف اعتباری مستقل و پایدار برای این پروژه در سال گذشته سبب شد با رفع مهم‌ترین مانع اجرای این پروژه، عملیات اجرایی وارد فاز جدیدی شود. در حال حاضر ساخت آن از سر گرفته شده است. 


پیگیری مردم و مسئولان 

رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف با بیان این‌که خوسف تنها شهرستان استان است که بیمارستان ندارد، اظهار کرد: این موضوع بارها از سوی مردم و مسئولان مطرح شده و مسئولان سیاسی هم آن را پیگیری کرده‌اند. «جمیله احمدی» فاصله دورترین نقطه خوسف تا مرکز استان را ۱۵۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: با توجه به وسعت شهرستان احداث بیمارستان به عنوان یکی از نیازهای جدی مردم منطقه بارها مطرح شده است. وی به پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهرستان اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در اجرای این پروژه کمبود اعتبارات بود. دانشگاه علوم پزشکی تمام تلاش خود را برای اخذ ردیف اعتباری ملی برای این پروژه به کاربست و این ردیف اعتباری اخذ شده است. 


پیشرفت ۴۵ درصدی بعد از یک دهه

رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف با اشاره به این‌که فاز نخست این بیمارستان بدون هیچ اعتباری و فقط از محل درآمدهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده است، گفت: طی سنوات گذشته از محل اعتبارات شهرستانی سهمی برای این بیمارستان در نظر گرفته شد، اما کامل تخصیص نیافت. احمدی ادامه داد: با اخذ ردیف اعتباری برای این پروژه اجرای فاز دوم بیمارستان بعد از وقفه یک ساله آغاز شده است. وی از پیشرفت ۴۵ درصدی این بیمارستان خبر داد و افزود: قرار است تا پایان سال ۹۹، این بیمارستان تحویل داده شود. اجرای آن نیازمند ۱۳ میلیارد تومان اعتبار است. 

این مسئول در ارتباط با تامین تجهیزات و نیرو برای بیمارستان گفت: این موضوع در جلسات مختلف مطرح شده است و امیدواریم برای تامین تجهیزات و نیرو از همین حالا تمهیداتی اندیشیده شود. احمدی بیان کرد: این بیمارستان شامل بخش‌های مختلف اورژانس، زنان، داخلی، اطفال، جراحی، اتاق عمل، آزمایشگاه و رادیولوژی خواهد بود. رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف گفت: در حال حاضر خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شهرستان در قالب طرح پزشک خانواده ارائه می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر یک مرکز شبانه‌روزی، 5 مرکز روستایی، ۲۱ خانه بهداشت و 3 پایگاه اورژانس جاده‌ای خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارائه می‌دهند. 


ساخت بیمارستان، مطالبه عمومی است

فرماندار شهرستان خوسف نیز اظهار کرد: برای عملیات اجرایی بیمارستان خوسف تا ابتدای سال ۹۷ مبلغ ۲۳ میلیارد ریال هزینه شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. «محمد شفیعی» افزود: خوسف به عنوان سومین شهرستان وسیع استان خراسان جنوبی فاقد بیمارستان است. ساخت بیمارستان یک مطالبه عمومی محسوب می‌شود. وی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف هم از سال ۹۰ آغاز شده است، بیان کرد: تاکنون از محل اعتبارات استانی و شهرستانی و همچنین اعتبارات داخلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قسمتی از پروژه به سرانجام رسیده است. 


اعتبارات قطره‌چکانی

فرماندار خوسف با بیان این‌که از سال ۹۰ تا ۹۵ فقط یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به این پروژه تخصیص داده شد، افزود: سال ۹۶ هم یک میلیارد تومان و سال گذشته 3 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل این بیمارستان تخصیص داده شد. شفیعی با اشاره به سهم اندک اعتبارات شهرستانی بیان کرد: سال گذشته فقط حدود 6 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شد. با این میزان اعتبار نمی‌توان بسیاری از پروژه‌های مهم شهرستان را به سرانجام رساند. 

وی گفت: یکی از اولویت‌های مهم دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان اخذ اعتبار ملی است که خوشبختانه برای بیمارستان خوسف محقق شده است. تاخیر در ساخت به معنای نادیده گرفتن ارزش جان افرادی است که در مناطق دوردست خوسف بیمار می‌شوند.این مسئول اظهار کرد: از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان استخر سرپوشیده است که با ورود بنیاد علوی و تخصیص اعتبار از سوی این بنیاد به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید