• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73535
+
-

زاینده‌رود تا نیمه شهریور جاری است

در استان اصفهان
زاینده‌رود تا نیمه شهریور جاری است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: زاینده‌رود با هدف تامین حقابه زیست‌محیطی رودخانه و توزیع آب برای کشت تابستانه کشاورزان تا نیمه دوم شهریورماه در اصفهان جاری خواهد بود. «حسن ساسانی» در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به این‌که هم‌اکنون ورودی به سد زاینده‌رود ۳۶ متر مکعب و خروجی آن ۸۳ متر مکعب بر ثانیه است، اظهار کرد: ذخیره سد زاینده‌رود ۷۰۶ میلیون متر مکعب است در حالی که سال گذشته در چنین روزی ذخیره سد ۲۲۹ میلیون متر مکعب بود، متوسط بلندمدت نیز ۸۶۰ میلیون متر مکعب است. 
چ
وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها برای توزیع آب کشاورزی در تابستان سه دوره ۱۸ روزه برای کشاورزان غرب و سه دوره ۲۰ روزه برای شرق آب رهاسازی شده و مابه‌التفاوت آن نیز با هدف تامین حقابه زیست‌محیطی در رودخانه جاری است که این فرایند تا نیمه دوم شهریورماه ادامه خواهد داشت، پس از این مدت با کاهش نیاز آبی کشت تابستانه، خروجی سد نیز کاهش می‌یابد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در خصوص تصمیم‌گیری برای تامین حقابه کشت پاییزه کشاورزان نیز گفت: برای سال آبی آتی که از اول مهرماه آغاز می‌شود در شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود در تهران تصمیم‌گیری و زمان آن اعلام خواهد شد.
خروجی سد زاینده‌رود از بامداد روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه برای کشت تابستانه کشاورزان غرب، شرق و شمال استان اصفهان افزایش یافت.
براساس تصمیم کمیته پنج نفره متشکل از مدیرعامل آب منطقه‌ای، نماینده استاندار، فرماندار، نماینده صنف کشاورزان و سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، تخصیص آب برای کشت تابستانه به صورت سهمیه‌بندی بوده و طی ماه‌های تیر و مرداد رهاسازی شده است. براساس تصمیم‌گیری‌ها میزان آب برای کشت تابستانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب اعلام شده است.


۸۰۰ چاه غیرمجاز آب مسدود می‌شود

۸۰۰ حلقه چاه آب غیرمجاز به منظور ممانعت از بهره‌برداری بی‌رویه و غیرقانونی از منابع آب در استان اصفهان تا پایان امسال مسدود می‌شود.  مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: پر و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به طور جدی در دستور کار این شرکت است، زیرا استفاده عادلانه و حساب شده از منابع آب زیرزمینی حیاتی و مهم است.

«سید مهدی میرباقری» افزود: پایین رفتن بی‌سابقه سطح آب‌های زیرزمینی، اهمیت نظارت و استفاده حساب‌شده از سفره‌های آب زیرزمینی را گوشزد می‌کند و بر همین اساس استفاده عقلانی از چاه‌های مجاز نیز از جمله برنامه‌های آب منطقه‌ای به شمار می‌رود.
مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر یک‌هزار و ۶۹۰ چاه غیرمجاز پر و مسدود شد و جلوگیری از مصرف بیش از ۷۱ میلیون متر مکعب آب به صورت غیرقانونی را رقم زد.

به گفته وی بیشتر این چاه‌ها در حاشیه رودخانه زاینده‌رود حفر شده‌اند و شماری دیگر نیز در مناطق دیگر وجود دارند.
میرباقری تصریح کرد: تعداد چاه‌ها اعم از غیرمجاز و مجاز در سال ۵۷، ۶۰ هزار حلقه بود، اما هم‌اکنون ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد از آنها غیرمجاز است و چاه‌های فراوان هرساله مقادیر زیادی از آب‌های زیرزمینی را استخراج می‌کنند.

وی با بیان این‌که در استان افزون بر ١۶ هزار و ٨٠٠ چاه غیرمجاز وجود دارد، اظهار داشت: ۹هزار و ۵۰۰ حلقه از آنها فعال است و سالانه ۴۳۲ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کنند.
مدیر حفاظت شرکت آب منطقه‌ای تاکید کرد: افت سطح آب‌های زیرزمینی معضلی جدی به شمار می‌رود و فرونشست دشت‌ها و زمین را در پی دارد. در استان اصفهان متولی ۳۵ دشت هستیم که از این تعداد 8 دشت آزاد، ١٨ دشت ممنوعه و ٩ دشت به صورت بحرانی دچار معضل یاد شده هستند.
حجم کسری سالانه آب‌های زیرسطحی حدود ۶٠٢ میلیون متر مکعب است و طی ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد متر مکعب کسری آب زیرزمینی گزارش شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید