• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 1 آبان 1402
کد مطلب : 206624
+
-

آب در زاینده‌رود جاری می‌شود

20آبان؛ زمان بازگشایی آب برای کشت پاییزه

رئیس سازمان جهادکشاورزی اصفهان از بازگشایی زاینده‌رود از بیستم آبان امسال برای انجام کشت پاییزه کشاورزان شرق استان خبر داد. این خبر را روابط‌عمومی سازمان جهادکشاورزی اصفهان به نقل از مهرداد مرادمند اعلام کرد که گفت: در این نوبت سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان بازگشایی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود آب پس از 3روز به مزارع کشاورزان برسد. به‌گفته او، مذاکره‌ها درباره حجم آب و تعداد روزهای جریان آب هنوز در جریان است و پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود. رئیس سازمان جهادکشاورزی اصفهان تصریح کرد: بذر مورد نیاز و سایر نهاده‌ها برای انجام کشت پاییزه توسط جهادکشاورزی مهیا شده است و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
به گزارش همشهری، بهمن سال گذشته بود که خروجی سد زاینده‌رود برای کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت و فروردین‌ و اردیبهشت امسال نیز بازگشایی زاینده‌رود و تخصیص آب به کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان انجام شد.
۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه زاینده‌رود زیرکشت است و مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان می‌گوید که در مجموع در سال زراعی جاری (۱۴۰۳ -۱۴۰۲) سطح زیرکشت پاییزه این استان حدود ۱۳۶ هزار هکتار پیش‌بینی شده است.
به‌گفته پیمان فیروزنیا، با توجه به اینکه امسال آب رودخانه زاینده‌رود در زمان مناسب بازخواهد شد، پیش‌بینی‌ می‌شود سطح زیرکشت پاییزه اصفهان نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته باشد و عملکرد مطلوب‌تری را در تولید محصولات شاهد باشیم.
او با اشاره به اینکه طی 2 سال گذشته آب برای کشت پاییزه در اواخر بهمن تأمین می‌شد، می‌افزاید: باید توجه داشت که عملکرد کشت‌های تأخیری حداقل ۲۰ درصد نسبت به شرایط نرمال کشت افت می‌کند.
روند خشکی زاینده‌رود از اوایل دهه 1370آغاز شد. این‌روند با بهره‌برداری از فاز نخست انتقال آب از زاینده‌رود به یزد در اسفند 1378، شدت گرفت و از سال 1386به‌طور کامل جریان دائمی خود را از دست داد یعنی 3سال قبل از ثبت در فهرست میراث طبیعی. این در حالی است که زندگی در اصفهان به اعتقاد محلی‌ها به جریان زاینده‌رود وابسته‌ است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید