• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73514
+
-

اصفهان؛ میزبان کودکان ایران

سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان امروز افتتاح می شود

اصفهان؛ میزبان کودکان ایران


عاطفه علیان ـ‌ خبرنگار همشهری در اصفهان

بالاخره پروانه‌های رنگی به شهر گنبدهای فیروزه‌ای رسیدند و بچه‌ها را به تماشا دعوت کردند؛ پروانه‌هایی که 32 سال از عمرشان می‌گذرد و هر تابستان، کودکان و نوجوانان را از گوشه وکنار میهن به نصف‌جهان دعوت می‌کنند تا کودکی را روی پرده نقره‌ای به تماشا بنشینند و پای خانواده‌های اصفهانی هم به دنیای سینمای کودک باز شود.امروز اصفهان میزبان سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است؛ جشنواره‌ای که در 2بخش «ملی» و «بین‌المللی» با شعار «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» برگزار می‌شود تا با مشارکت سینماگران ، کودکان و نوجوانان پیام همدلی را به گوش جهانیان برساند.3روز پیش هم در کنار جشنواره فیلم کودک و نوجوان، سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور با حضور 63 نوجوان درگروه سنی 12 تا 16سال از 21استان و با حضور شخصیت‌های شناخته‌شده سینمای کودک درسالن سوره اصفهان برگزارشد.

شعار جشنواره در سطح یک پیام نباشد
مرضیه برومند، کارگردان کودک و نوجوان با بیان اینکه حضورش در سومین المپیاد فیلم‌سازان نوجوان تجربه‌ای جدید است، به همشهری می‌گوید: پیش‌تر در کارگاه‌هایی روی ایده‌ها کار کردم، اما مخاطبان نوجوان از سراسرکشور در این المپیاد شرکت کردند و برایم جالب است که بدانم آنها چه فکر می‌کنند.او ادامه می‌دهد: کودکان و نوجوانان که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حاضر می‌شوند، دغدغه‌ها و مسائل عدیده‌ای دارند و می‌توانند ایده‌ها و تصوراتشان را در مسیر فیلم‌سازی به‌کار گیرند.برومند با اشاره به مسائلی که تاکنون مانع از به‌دست آمدن نتیجه مطلوب از جشنواره فیلم کودک و نوجوان شده است، ادامه می‌دهد: متأسفانه این جشنواره تاکنون نتوانسته تأثیر عمیق و مهمی بر شهر میزبان بگذارد. انتظار می‌رود که فضای شهر به‌طور آشکار و محسوس در این مدت به جشنواره فیلم کودک و نوجوان ملحق شود.وی اظهار می‌کند: بخشی از رسالت فیلم‌سازی و کار فرهنگی؛ آشنایی مردم با دیگر فرهنگ‌ها و مردم مناطق گوناگون است. امیدوارم شعار جشنواره که براصل مهم همدلی استوار است، درسطح پیام باقی نماند و بتواند در تولیدهای فرهنگی مربوط به نوجوانان و کودکان، مؤثر واقع شود.

اکران گزیده فیلم‌های جشنواره در 34شهر کشور
دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با اشاره به برنامه‌های متنوع و شادی که در یک هفته برگزار می‌شود، به همشهری می‌گوید: پیش‌خرید بلیت‌های سینما نشان از جشنواره‌ای پویا دارد. در سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با 7عنوان فیلم بلند سینمایی، 9عنوان پویانمایی بلند و 10عنوان فیلم کوتاه داستانی به‌مدت یک هفته میزبان علاقه‌مندان سینمای کودک و نوجوان هستیم.علیرضا تابش می‌افزاید: 12عنوان پویانمایی و 7فیلم مرمت شده که از فیلم‌های مهم تاریخ سینمای کودک و نوجوان هستند در سالن‌های سینمای اصفهان به اکران درمی‌آید.دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه هر شب ساعت22:30 در پردیس هنر اصفهان 5فیلم خاطره‌انگیز و موزیکال به‌صورت رایگان به اکران درمی‌آید، تصریح می‌کند: 36عنوان وب سری و در بخش مسابقه بین‌الملل86 عنوان فیلم به اکران درمی‌آید که در مجموع فیلم‌های به نمایش درآمده در سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به 182عنوان می‌رسد.
وی با اشاره به شعار جشنواره امسال «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» بیان می‌کند: 143فیلم خاطره‌انگیز در مناطق سیل‌زده و محروم کشور به اکران درمی‌آید که هموطنان این مناطق درکنار مردم اصفهان می‌توانند به تماشای فیلم‌های کودکان و نوجوانان بنشینند.تابش تصریح می‌کند: رویداد مهم دیگر که همزمان با جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان برگزار می‌شود، اکران گزیده فیلم‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در 34سالن از 33شهر کشور است تا هموطنان علاقه‌مند به سینمای کودک و نوجوان از فرصت این جشنواره بهره‌‌مند شوند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی
مدیرعامل بنیاد فارابی با بیان اینکه در این هفته، کارگاه‌های آموزشی جنبی درکنار جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود، اظهارکرد: بیش از 16کارگاه آموزشی ویژه شهروندان اصفهانی برگزار می‌شود. فیلم‌ها درنقاطی از محور چهارباغ عباسی و مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان و سینما بهمن به اکران درمی‌آید. وی افزود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصتی فراهم کرده تا خانواده‌های اصفهانی در فضایی پرنشاط فیلم‌های مورد علاقه‌شان را تماشا کنند.دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه ظرفیت جشنواره مشخص است و نمی‌توان انتظار غیرواقعی از آن داشت، اظهار کرد: با توجه به محدودیت تعداد صندلی‌ها و سالن‌ها، علاقه‌مندان می‌توانند غیراز تماشای فیلم از کارگاه‌های تجربه هم استفاده کنند.وی افزود: در سومین دوره المپیاد فیلم‌سازان نوجوان هم، اصفهانی‌ها حضور قابل توجهی داشتند. امیدوارم از این فرصت استفاده کنند و در کنار شناخته شده‌ترین اساتید سینمای کودک بیاموزند.مدیرعامل بنیاد فارابی تأکید کرد: امسال در ستاد جشنواره فیلم کودک و نوجوان تمهیداتی برای دسترسی معلولان به سالن‌های سینما فراهم شده و از سوی دیگر بخشی از صندلی‌ها به کودکان کار اختصاص یافته است. امیدواریم سی‌و‌دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان بتواند در اصفهان مؤثر واقع شود و رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.


 جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان؛ پلی به دنیای کودکان و نوجوانان
شهردار اصفهان با بیان اینکه جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان پلی به دنیای کودکان و نوجوانان است، می‌گوید: طبیعی است همه ما نیاز داریم گفت‌وگو با این نسل را جدی بگیریم. قدرت‌الله نوروزی با اشاره به همزمانی افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان با عید غدیرخم، تصریح می‌کند: سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فعالیت خود را در جهت تقویت پیوند همدلی با کودکان سیل‌زده آغاز می‌کند و تا چهارم شهریور ماه ادامه دارد. وی می‌افزاید: باید بتوانیم از طریق این جشنواره به کودکان و نوجوانان پیام‌های صحیحی را منتقل کنیم؛ هنر یکی از بهترین ابزارهای انتقال این پیام است و جشنواره زمینه هنرنمایی در این عرصه را فراهم می‌کند. نوروزی اضافه می‌کند: امیدوارم همه پدر و مادرها، کودکان اصفهانی و همه فعالان و علاقه‌مندان سینما، این جشنواره را به خوبی دنبال کنند و جشنواره‌ای پرارزش و پربهره را با کمک همدیگر برای اصفهان رقم بزنیم.


تدارک ویژه «اصفهان سیتی سنتر» برای میزبانی از جشنواره
مدیر پردیس سینمایی «اصفهان سیتی‌سنتر» می‌گوید: این مرکز میزبان جشنواره بزرگی است که رویدادهای فرهنگی و هنری زیادی را شامل می‌شود. محمد پناهی‌نژاد، می‌افزاید: میزبانی از سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، نخستین جشنواره اسباب‌بازی و بازی‌های فکری و ده‌ها رویداد فرهنگی و هنری دیگر، از برنامه‌هایی است که در طول یک هفته در مجموعه «اصفهان سیتی‌سنتر» برگزار می‌شود. وی ادامه می‌دهد: تئاتر کودک، کارگاه‌های نقاشی، موسیقی، شطرنج و عکاسی از کودکان در کنار عروسک‌های هیجان‌انگیز از بخش‌های دیگر این جشنواره است که در همه طبقات مجموعه اجرا می‌شود. پناهی‌نژاد تصریح می‌کند: داوری‌های بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان هر روز صبح در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر برگزار می‌شود و از ساعت 16 تا 24نیز در همه سینماهای این پردیس، فیلم‌های کودکان و نوجوانان اکران می‌شود. وی اظهارمی‌کند: همچنین کودکان می‌توانند بیش از 100نوع بازی فکری، روباتیک و مکانیکی هیجان‌انگیز را درجایگاه‌های بازی تجربه کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید