• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73501
+
-

نخستین احضار پیش از تشکیل وزارت

کمیسیون اصل90 گزارش نخست را پیش از انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی از مونسان گرفت

میراث و گردشگری
نخستین احضار پیش از تشکیل وزارت

محمد باریکانی/خبر‌نگار

کمیسیون اصل90 مجلس پس از تأیید قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی صبح دیروز میزبان علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور بود تا گزارش فعالیت‌های او از اقدامات انجام‌شده در دوران مسئولیت در سازمان میراث‌فرهنگی را دریافت کند.
براساس آنچه سازمان میراث‌فرهنگی برای رسانه‌ها ارسال کرد، علی‌اصغر مونسان در این نشست به دفاع از عملکرد خود پرداخته و گفته است: سازمان میراث‌فرهنگی تنها بخش اقتصادی کشور بوده که افزایش افسارگسیخته قیمت در بازار پرتلاطم ارزی کشور نداشته است. او همچنین به نمایندگان عضو کمیسیون اصل90 مجلس گفته است که دوران ریاست خود در سازمان میراث‌فرهنگی سند گردشگری کشور را آماده کرده تا پس از تصویب در هیأت دولت اختیارات سازمان میراث‌فرهنگی افزایش یابد و این سند به‌زودی در دولت بررسی می‌شود.
مونسان در شرایطی از افزایش‌نیافتن قیمت‌ها در بازار پرتلاطم ارزی گفته و همچنین از آماده شدن سند گردشگری کشور برای افزایش اختیارات سازمان میراث‌فرهنگی خبر داده است که گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها در روزهای اخیر بر افزایش هزینه‌های سفر و حتی حذف شدن سفر از سبد خانوار تأکید دارد. همچنین او در شرایطی از افزایش اختیارات سازمان میراث فرهنگی در صورت تصویب سند گردشگری در هیأت دولت سخن گفته است که 2روز پیش رئیس مجلس شورای اسلامی قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی را به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرده و هنوز مشخص نیست برنامه‌های آن وزارتخانه درصورت نبود مونسان در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چگونه تنظیم خواهد شد.
او در گزارشی که به کمیسیون اصل90 مجلس ارائه کرده است، گرفتن معافیت مالیاتی بخش گردشگری در حوزه تجهیزات ورودی به کشور و همچنین موضوع لغو روادید با عمان و چین را از دیگر دستاوردهای حضور خود در سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است.
این گزارش در شرایطی به کمیسیون اصل90 مجلس ارائه شده که مشکل مالیات نه در بخش ورود تجهیزات هتلداری به ایران که در بخش دفاتر خدمات گردشگری کشور از سال‌ها پیش گریبانگیر فعالان صنعت گردشگری کشور است و همچنان نیز پابرجاست. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی البته در بخش دیگری از گزارش خود به کمیسیون اصل90 مجلس با اشاره به‌وجود یک‌میلیون سایت و محوطه تاریخی در کشور و وجود ۳۴هزار اثر ثبت‌‌ملی‌شده و ۲۴اثر ثبت جهانی ایران در یونسکو گفته است که سازمان میراث‌فرهنگی بودجه کافی برای نگهداری، مرمت و حفاظت از این حجم آثار ندارد و با این حال توانسته با بودجه ۱۵۰میلیارد تومانی خود در این بخش، ۲هزار پروژه مرمت را اجرایی کند.
مونسان همچنین از بودجه تبلیغات گردشگری کشور انتقاد کرده و رقم آن را 20میلیارد تومان اعلام کرده است. به گفته او، به‌دلیل ناکافی‌بودن این بودجه، از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای تبلیغ گردشگری ایران در چین استفاده شده است. او بار دیگر به آمار 7میلیون و 800هزار گردشگری ورودی و رشد 50درصدی گردشگر ورودی به کشور در مقایسه با سال96 اشاره کرد و یکی دیگر از دستاوردهای دوران مدیریت خود بر سازمان میراث فرهنگی را کاهش اختلاف در تراز گردشگری ورودی بین ایران و ترکیه اعلام کرد.
کاهش تراز منفی گردشگری بین ایران و ترکیه پس از آن آغاز شده که بخش خصوصی گردشگری در کشور در توافق با بزرگ‌ترین بخش گردشگری ترکیه تأکید کرده است که میزان گردشگر ورودی به ایران از ترکیه با گردشگران خروجی ایران به سمت ترکیه برابری کند و تورساب ترکیه نیز پای این تفاهمنامه را امضا کرده است. او به اعضای کمیسیون اصل90 مجلس گفته است که بنابر آمار وزارت کار، سازمان میراث فرهنگی ۲۰۳هزار شغل ایجاد کرده و تعداد بوم‌گردی‌ها در ابتدای دولت حدود ۴۰۰واحد بود که اکنون به بیش از ۱۴۰۰واحد رسیده است. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی البته موضوع افزایش واحدهای بوم‌گردی را در کشور به آمار ایجاد اشتغال نیز افزوده است. درحالی‌که از سال‌های قبل مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی بارها به رسانه‌ها گفته‌اند که افزایش ناگهانی شمار اقامتگاه‌های بوم‌گردی نه‌تنها کمکی به صنعت گردشگری نخواهد کرد که با ورود افراد ناآشنا به این صنعت گرفتاری‌ها در حوزه گردشگری کشور بیشتر می‌شود.
دیدار روز گذشته مونسان با همراهی معاونان او در سازمان میراث فرهنگی با اعضای کمیسیون اصل90 مجلس، در حالی صورت گرفته که مجلس در حال احصای شرایط وزیر مناسب برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و به‌نظر می‌رسد که دعوت کمیسیون اصل90 از مونسان برای ارائه گزارش به آن کمیسیون بی‌ارتباط با احصای شرایط وزیر خوب نباشد. نمایندگان مجلس اکنون به 2گروه مخالف و موافق ابقای مونسان در وزارت میراث فرهنگی و در کسوت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تقسیم شده‌اند و باید دید دیدارهای او با نمایندگان مجلس تأثیری بر تصمیم نمایندگان بر دادن رأی اعتماد به مونسان درصورت معرفی او برای تصدی وزارت میراث فرهنگی خواهد داشت یا به زیان او تمام خواهد شد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید