• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73346
+
-

کشت پسته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کشت پسته در 200 هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی 4 سال گذشته خبر داد.

«رسول جلیلی» در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این‌که برنامه‌های خوبی برای ترویج کشت پسته در استان در حال انجام است عنوان کرد: علاوه بر 130 هکتار پسته کشت شده در 3 سال گذشته، سال زراعی گذشته نیز 70 هکتار پسته در حوضه آبریز کشت شده که به مرحله باردهی نرسیده‌اند. وی با بیان این‌که محصول پسته از سال ششم کشت به توجیه اقتصادی و باردهی می‌رسد، اظهار کرد: عمده کشت پسته در اراضی ارومیه و سلماس در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است.

جلیلی با اشاره به این‌که پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیرزمینی است تأکید کرد: توزیع نهال یارانه‌دار، اجرای 2 کارگاه فنی و تخصصی از سوی اساتید برجسته کشور، ارائه راهنمایی‌های فنی درباره کاشت، داشت و برداشت به باغداران و کاشت 20 هکتار از محل طرح جایگزینی و اصلاح باغ‌ها به صورت کاملا رایگان در منطقه قره‌باغ ارومیه از جمله حمایت‌ها و برنامه‌های سازمان برای توسعه کشت این محصول و جایگزینی آن به جای محصولات پرآب‌بر است.

این مسئول تأکید کرد: به غیر از تکاب و چالدران سایر مناطق آذربایجان غربی مستعد کشت پسته هستند که برای این کار باید مطالعات لازم انجام گیرد. این مسئول درباره سیاست‌های سازمان برای کشت‌های جایگزین همچون زعفران و پسته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه عنوان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تأمین اعتبار از محل طرح اصلاح‌، احیا و جایگزینی باغ‌ها و تغییر الگوی کشت به منظور احیای دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم‌آب‌بر مانند پسته و زعفران به جای سایر محصولات باغی اقدام خواهد شد که این تغییر الگوی کشت در مرحله اول موجب شکوفایی اقتصاد باغداران می‌شود و دوم این‌که محصولات خشکباری جایگزین محصولات رومیزی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید