• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73295
+
-

مشکلات اجرای پروژه های عمرانی در محله لک‌لر

اقدامات چند ماهه عمرانی شهرداری در محله لک لر تبریز در حالی ادامه دارد که ساکنان این منطقه با مشکلات زیادی مواجه هستند

در شهر
مشکلات اجرای پروژه های عمرانی در محله لک‌لر

سیدمرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار:


لباس‌هایی خاک گرفته و کفش‌هایی که همیشه گلی هستند، صحنه‌ای آشناست برای ساکنان کوی لک‌لر در مرکز شهر. مردم این محله چند ماهی است با وضعیتی نامناسب زندگی می‌کنند. 

خیابان اصلی کوی در این مدت برای تردد خودروها بسته شده و ساکنان به زحمت از میان سنگ‌ها و کلوخ‌ها راهی برای رسیدن به خانه پیدا می‌کنند. کارگران شرکت‌های مختلف در این خیابان مشغول حفاری هستند. کوی لک‌لر از قدیمی‌‌ترین محلات تبریز است که 2 بافت اعیان‌نشین و فقیرنشین دارد.

ضلع شمالی آن کوی مرفه‌نشین با واحدهای مسکونی چند هزار متری و افسانه‌ای است. ضلع جنوبی هم خانه‌های متراکم چند ده متری با جمعیت بالا دارد. این کوی قدیمی محل سکونت استادان بنامی چون مرحوم«محمدحسن بهتونی» مجسمه‌ساز بزرگ کشور و دکتر «سیدمحمدحسین مبین» پدر جذامیان ایران بوده و همچنین مساجد تاریخی و قدیمی چون مسجد سفید هم در دل خود جای داده است.

جمعیت این محله بیش از 5 هزار نفر و کوچه‌های کم‌عرض و طولانی آن در تبریز منحصر به فرد است. اتفاقی که باعث شده مسئولان شهری برای این کوی اقدامات عمرانی در نظر بگیرند اما طولانی شدن این اقدامات با گلایه‌های زیادی از سوی ساکنان این منطقه همراه شده است. 


عملیات‌های مختلف برای بهسازی کوی 

یکی از ساکنان کوی لک‌لر می‌گوید: حدود یک سال قبل بود که اقدامات لکه‌گیری در این کوی صورت گرفت و بخش‌هایی از آسفالت ترمیم شد. سپس آسفالت‌تراشی در بخشی دیگر از کوی صورت گرفت و رها شد. حدود 3 ماه قبل هم ناگهان لودرها به کوی آمدند و آسفالت‌ را با ارتفاع جالب توجهی کندند. این روزها این محله به یک منطقه جنگی شبیه شده و هر جا تپه‌ای خاکی مشاهده می‌شود. 

«مصطفی اسکندری» ادامه می‌دهد: واقعاً همه در شوک هستیم؛ عملاً زندگی عادی‌مان فلج شده آن هم در حالی که تمام این اقدامات با آرامش مسئولان در حال انجام است و هیچ توجهی به مشکلاتی که اهالی این کوی با آن روبه‌رو شده‌اند، ندارند. 

وی می‌افزاید: چندین بار به مسئولان مختلف نامه نوشته‌ایم و مراجعه حضوری به شهرداری منطقه 3 و شهرداری هم داشته‌ایم. هرکس پاسخی می‌دهد و هر بار هم مسئولی برای بازدید می‌آید اما در حقیقت خبری از رفع مشکلات نیست و همچنان این شرایط وجود دارد. 

اسکندری بیان می‌کند: آیا اجرای این پروژه در مرکز شهر و جایی که هزاران نفر زندگی می‌کنند با این شیوه کاری کار درستی است؟ علاوه بر آن بستن خیابانی که محل تردد هزاران شهروند و راننده برای رسیدن از خیابان شریعتی به طالقانی است باعث شده عبور و مرور روزانه برای بسیاری از مردم مختل شود. 


قهر و آشتی پیمانکاران و تصمیم‌های مختلف 

یکی دیگر از ساکنان کوی لک عنوان می‌کند: مدتی کارگران شرکت آب و فاضلاب مشغول کار در این کوی بودند و ماموران شهرداری در زمان فعالیت آن‌ها هیچ کاری نمی‌کردند. مدتی هم پیمانکاری در این کوی حضور داشت که وقتی نسبت به تعلل اجرای پروژه انتقاد کردیم جوابش به اهالی محل این بود: «حالا که شکایت کردید، کار انجام نمی‌دهیم و پیگیری‌هایتان را از جای دیگری انجام دهید.» 

«علی مسعودی» بیان می‌کند: زمانی هم که قرار شد شرکت عمران شهرداری تبریز این پروژه را انجام دهد مسئولان این شرکت جواب سر بالا دادند. در آخر مسئولان شهرداری منطقه 3 گفتند خودمان کار را تمام می‌کنیم. اکنون هم کانکسی از طرف شهرداری در محل قرار داده شده و گاه و بیگاه مهندسان منطقه در این محل حضور دارند، اما روند اجرای کار بسیار کند است. 


عدم واگذاری پروژه به سازمان عمران شهرداری 

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز که از سازمان تحت مدیریت وی به عنوان یکی از مجریان این پروژه در میان ساکنان کوی نامبرده می‌شود، اظهار می‌کند: این سازمان از ابتدا در زمینه آسفالت‌تراشی و انجام پروژه‌های مربوط به این کوی سهمی نداشته است؛ البته در خیابان‌های مجاور عملیات‌هایی داشتیم که به سرعت و در مدت چند روز به اتمام رساندیم. 

«بابک شریفی» بیان می‌کند: در مراحل اجرای پروژه مذاکراتی شفاهی برای واگذاری پروژه به این سازمان صورت گرفت اما با توجه به اجرای متفاوت آن، در نهایت معاونت عمرانی و فنی منطقه متولی اجرای این پروژه شد و روند اجرای پروژه نیز متفاوت پیش می‌رود که امیدواریم موجب رضایت شهروندان و اتمام به صورت مطلوب باشد. 


کوی لک‌لر، کوی نمونه شهری می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه 3 هم درباره اقدامات انجام‌شده در این محله بیان می‌کند: آنچه شهروندان ساکن کوی می‌بینند عبارت از چندین عملیات عمرانی شامل کف‌سازی خیابان و کف‌سازی پیاده‌رو و جدول‌گذاری آب‌روهاست. در نهایت خیابان لک‌لر بازسازی و بهسازی می‌شود و این محله را به‌عنوان یک کوی نمونه شهری و پایلوت برای دیگر کوی‌های قدیمی شهر معرفی خواهیم کرد. 

«محمدرضا بنایی» می‌افزاید: قبل از اجرای پروژه اقدامات زیرساختی آب و فاضلاب و گاز و دیگرخدمات زیرزمینی انجام شده و سپس شهرداری کار خود را آغاز کرده است. در این عملیات پیاده‌روهای کهنه و قدیمی 2 طرف خیابان لک‌لر تخریب و جمع‌آوری و نخاله‌برداری و اجرای کف‌سازی پیاده‌روها آغاز شده است. 

وی بیان می‌کند: در حال حاضر جدول‌گذاری مسیر آب‌روی ورودی عرضی خیابان لک‌لر به پایان رسیده و پی‌کنی و اجرای بتن با غلظت سیمان کمتری که اغلب به منظور آماده‌سازی بستر خاکبرداری‌شده استفاده می‌شود، برای آرماتوربندی در دست اجراست. 

معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه 3  ادامه می‌دهد: مسطح‌سازی و تنظیم شیب و فشرده‌سازی کف خیابان در 200 متر اول خیابان در حال اجراست و بخش‌های دیگر خیابان هنوز دست نخورده و به راحتی می‌توان تفاوت چهره خیابان را مشاهده کرد. 

بنایی طولانی شدن اجرای پروژه را به علت حساسیت و ظرافت آن می‌داند و می‌گوید: عبور و مرور خودروها هنوز مقدور نیست اما تیم مکانیزه شهرداری در محل به سکنه کمک می‌کند تا در مواقع ضروری خودروها جابه‌جا شوند. این مسئول تاکید می‌کند: اگر سکنه در ابتدا اعتراضی داشتند اکنون با مشاهده کار و فعالیت شهرداری اظهار رضایت هم دارند و ما هم تلاش خود را می‌کنیم تا پروژه را در هفته‌های آتی به اتمام برسانیم. 


آسفالت‌ریزی اساسی در کوی لک‌لر 

بر اساس اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 3 تبریز تمامی اقدامات بهسازی و عمرانی در کوی لک‌لر با هدف انجام آسفالت‌ریزی اساسی انجام می‌شود. این منطقه که طی سال‌های اخیر با آسفالت‌های کهنه و فرسوده روبه‌رو بوده است، قرار است با اتمام اقدامات شرکت‌های خدمات‌رسان از آسفالت خوب بهره‌مند شود.

طی روزهای اخیر آسفالت‌های کهنه و تخریب‌شده و فرسوده در این کوی با ماشین‌آلات شهرداری این منطقه جمع‌آوری و سطح کوی برای آسفالت‌‌ریزی تسطیح و مناسب‌سازی آماده شده است. به تاکید مسئولان عمرانی شهرداری منطقه 3 تبریز به زودی عملیات آسفالت‌ریزی در این منطقه به پایان خواهد رسید و ساکنان این منطقه پس از سال‌ها شاهد آسفالت‌ریزی اساسی خواهند بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید