• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73293
+
-

مهارت‌آموزی برای کارآفرینی

تنظیم سند راهبردی کارآفرینی در استان بوشهر کلید خورد

دانشگاه
مهارت‌آموزی برای کارآفرینی

با اعتماد مسئولان ستاد علم و فناوری استان بوشهر، کار تنظیم سند راهبردی کارآفرینی به دانشگاه علمی - کاربردی استان واگذار شد و کلید خورد. 

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان بوشهر گفت: در همین زمینه، تاکنون کارهای اولیه هسته‌های مشاوره تشکیل و تلاش می‌شود با تنظیم سند برای ارتقای شاخص‌های کارآفرینی در استان اقدام شود. 

«حسین اسکندری» افزود: تنها راه برون‌رفت جامعه از مشکلات، ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی آموزش مهارتی و دگرگونی در نظام آموزشی است. وی بیان کرد: در زمان حاضر، توانمندسازی و ارتقای مهارت جوانان در صنایع مختلف به جای مدرک‌گرایی لازمه پیشرفت جامعه است. 

اسکندری گفت: ۶۰ درصد درس‌های ارائه‌شده در دانشگاه علمی - کاربردی مهارتی و ۴۰ درصد نظری است که بر اساس نیاز منطقه می‌تواند رشته‌های مقطع‌دار، کوتاه‌مدت و تک‌پودمان را برای به‌روز کردن آموزش‌ها ارائه دهد. نداشتن مهارت دانشجویان فارغ‌التحصیل از جمله مشکلات دانشگاه‌های نظری است که بعد از پایان تحصیل باید به دنبال کسب مهارت باشند. این در حالی است که دانشگاه‌های علمی - کاربردی و فنی و حرفه‌ای از همان ابتدا مهارت‌آموزی می‌کنند. 


تغییر نگاه به دانشگاه‌های مهارتی 

وی با اشاره به تغییر نگاه جامعه به جایگاه دانشگاه‌های مهارتی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، تعداد دانشجویان دانشگاه علمی - کاربردی تا ۳۰ درصد معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر امکان افزایش جذب دانشجو دارد. اسکندری اضافه کرد: وجود تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه نشان می‌دهد گرفتن مدرک به‌تنهایی کارساز نیست و مهارت لازمه تحصیلات دانشگاهی است. 

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان بوشهر گفت: رویکرد این دانشگاه تربیت فارغ‌التحصیلانی است که خود کارآفرین هستند و بتوانند با ایجاد کسب و کار زمینه اشتغال افراد دیگری را نیز فراهم کنند. 

وی یادآور شد: هدف از راه‌اندازی دانشگاه علمی - کاربردی افزون بر به‌روز کردن و ارتقای سطح مهارت کارکنان دستگاه‌های اجرایی مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان با قابلیت کارآفرینی و ارائه کسب و کارهای جدید است. در همین زمینه، نهادهای خبری، فرهنگی و اجتماعی برای آماده‌سازی ذهنی جامعه برای پذیرش این تحولات باید همکاری لازم را داشته باشند. 

اسکندری اضافه کرد: نگاه حاکم بر دانشگاه توسعه کیفی به جای کمی است. بر همین اساس، از ۲۰ مرکز فعال قبل از مصوبه شورای عالی اداری در زمان حاضر ۱۳ مرکز فعال است و با توجه به مجوز فعالیت ۲ مرکز دیگر تعداد این مراکز به ۱۵ مرکز فعال افزایش خواهد یافت. وی جذب بهترین استادها، بازنگری برنامه درسی، ایجاد تعامل بین‌المللی با دانشگاه‌های مهارتی دنیا، هدفمندی نظارت‌ها، اساس‌نامه‌دار شدن مراکز خصوصی و اجرای نظام رتبه‌بندی مراکز را از جمله برنامه‌های دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان بوشهر عنوان کرد. 


ایجاد رقابت بین مراکز دانشگاهی 

اسکندری گفت: با اجرای نظام رتبه‌بندی زمینه ایجاد رقابت مناسبی بین مراکز دانشگاه علمی - کاربردی فراهم می‌شود. بر این اساس، برای مراکز سطح یک و ۲ تسهیلاتی ارائه و مراکز 3 و 4 نیز برای ارتقای سطح خود هشدار دریافت می‌کنند. وی یادآور شد: همچنین با اساس‌نامه‌دار شدن مراکز خصوصی این مراکز دارای هویت و پاسخگو می‌شوند. 

اسکندری با اشاره به توسعه مراکز نوآوری و کارآفرینی در مراکز علمی - کاربردی استان بوشهر گفت: با تشکیل تیم‌های مهارتی دانشجویی استارت‌آپ‌هایی برگزار می‌شود و در زمان حاضر، برنامه‌‌ریزی برای برگزاری ۲ استارت‌آپ استفاده صنعتی پزشکی از پوست میگو و استارت‌آپ مهارتی خرما با همکاری دانشگاه پیام نور در حال انجام است. وی یادآور شد: به دانش‌آموختگان ماهر که اقدام به کارآفرینی و تشکیل تیم‌های دانش‌بنیان بدهند تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی از منابع دانشگاه و ۵۰ میلیون تومان از معاونت علمی پرداخت می‌شود. 

رئیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر گفت: بخش مهمی از جویندگان کار دانش‌آموختگان مراکز آموزش عالی هستند که مدرک آنها با نیاز بازار کار همخوانی ندارد. «اکبر اقبال مجرد» افزود: اهتمام به مهارت‌آموزی به عنوان یک ضرورت برای کارافرینی به گونه‌ای است که این مهم در زمان امیر کبیر نیز با احداث دارالفنون مورد توجه قرار گرفت، اما در گذر زمان به جای توسعه چنین مراکزی به گسترش مراکز آموزش عالی بدون برنامه‌‌ریزی برای پیوند با مراکز صنعتی و مهارت‌آموزی بسنده شد. 

وی با اشاره به ضرورت کیفی‌سازی و به‌روز شدن رشته‌های مراکز علمی - کاربردی متناسب با نیاز بازار کار یادآور شد: آموزشی که منجر به کسب مهارت برای کارآفرینی نشود فرصت‌سوزی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید