• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7311
+
-

ریزش گردشگران داخلی و خارجی در بهار 97

رئیس سازمان میراث فرهنگی از تهیه بسته‌‌های گردشگری ارزانقیمت برای گردشگران خارجی خبر داد

گردشگران
ریزش گردشگران داخلی و خارجی در بهار 97

رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی از ریزش ورود گردشگران خارجی به کشور در بهار97 خبر داد و گفت که دلیل این ریزش وضعیت موجود در منطقه، تلاش‌های آمریکا علیه ایران و تبلیغات منفی ادامه‌دار علیه ایران در رسانه‌های خارجی است. همزمان با این سخنان، صبح دیروز رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز به ایسنا گفت که نوسانات نرخ ارز و افزایش چند‌برابری قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای خارجی، تعداد سفرهای نوروزی به خارج از کشور را تا ۵۰‌درصد کاهش می‌دهد.

ریزش گردشگران ورودی و خروجی به کشور به‌معنای شوک اقتصادی به چرخه صنعت گردشگری ایران است که می‌تواند تا پایان فصل بهار، فعالان صنعت گردشگری و شرکت‌های خدمات گردشگری و ایرلاین‌های ایرانی را با زیان مالی مواجه کند. ریزش گردشگران ورودی و خروجی به‌معنای آن است که برخلاف سال96، فعالان صنعت گردشگری در بهار 97دچار زیان مالی می‌شوند. نوسان نرخ دلار و گران‌شدن نرخ بلیت هواپیما، سفرهای خارجی را با ریزش مواجه کرده و از همین حالا نیز پیش‌بینی شده است که میزان ورود گردشگران خارجی به کشور در بهار 97 با کاهش مواجه شود.

در همین حال رئیس سازمان میراث فرهنگی از تهیه بسته‌های گردشگری ارزانقیمت برای گردشگران خارجی خبر داد. این بسته‌ها برای نخستین‌بار در نوروز97 با هدف افزایش جذب گردشگر اجرایی می‌شود. علی‌اصغر مونسان به ایرنا، گفت: سالانه حدود 5 میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر می‌کنند که در تلاش هستیم در افق 1404 این رقم را به 20میلیون برسانیم. رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: با توجه به اینکه ایران جزو مقاصد سفرهای ارزان است تحقق 20میلیون گردشگر دور از دسترس نیست. معاون رئیس‌جمهور با تأیید این موضوع که اکنون بسته‌های گردشگری در ایران در قیاس با کشورهای همسایه گرانتر است، خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی برای کاهش قیمت این بسته‌ها، برنامه‌ریزی خاص و جدی دارد. مونسان گفت: معاونت گردشگری به‌طور جدی در موضوع بسته‌های ارزان کار می‌کند و در نخستین اقدام در عید 97 با توافقی که در کل کشور از جمله با هتلداران شد، عملیاتی می‌شود. از جمله این توافق‌ها، توافق با هتلداران تهران است که قرار شد در تعطیلات نوروز که هتل‌های تهران خالی می‌شوند با ارائه تخفیف 70درصدی علاوه برجذب گردشگران خارجی، خلأ ناشی از خالی بودن را نیز برطرف کنند. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، ارائه این نوع خدمات در حوزه اقامتی فقط مختص تهران نیست و در دیگر استان‌های گردشگرپذیر نیز به همین نحو تخفیف‌های معقول‌تر اعمال می‌شود تا شاهد استقبال بیشتر گردشگران خارجی و سفر هموطنان باشیم.

دستور رئیس‌جمهور برای فراهم کردن تعطیلات شاد در نوروز 97

 مونسان همچنین از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای تعطیلات شاد مردم در نوروز97 خبر داد و گفت: با دستور ویژه رئیس‌جمهور، امکانات و توان تمامی دستگاه‌های اجرایی برای این منظور به‌کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: همه ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها با همکاری شهرداری‌های هر شهر برنامه‌های متنوع و شادی را برای مردم تدارک خواهند دید و 19دستگاه اجرایی، امدادی و انتظامی نیز برای نوروز 97 هماهنگ شده‌اند. مونسان گفت: تلاش و برنامه ما برای تعطیلات نوروزی 97 ارائه بسته‌های سفر با کیفیت و با قیمت‌های کنترلی برای مردم است و پیش‌بینی می‌شود که شاهد افزایش سفرهای نوروزی مردم باشیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت امسال در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری و فعالان بخش خصوصی در بخش گردشگری حدود 450میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، تصریح کرد: خوشبختانه مشکلی از نظر جذب منابع وجود ندارد و برای سال  97 نیز این تسهیلات به یک‌هزار میلیارد تومان می‌رسد. وی افزود: دولت همچنین برای طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی بیش از 12هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده که 2هزار و 400میلیارد تومان از این تسهیلات مربوط به توسعه بخش گردشگری و صنایع‌دستی در روستاهاست.

به گفته مونسان همه فعالان و سرمایه‌گذاران در روستاها برای سرمایه‌گذاری در این بخش، ازجمله طرح‌های بوم‌گردی می‌توانند از این تسهیلات که 6درصد کامزد برای آنها درنظر گرفته شده، بهره‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید