• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72879
+
-

قیمت بلیت هواپیما، آماده فرود


      سازمان حمایت2 ایرلاین گرانفروش را نقره‌داغ کرد

      پرونده گرانفروشی بلیت هواپیما روی میز سازمان حمایت است و معاون وزیر راه از کاهش قریب‌الوقوع قیمت‌ها خبر می‌دهد

آشفتگی بازار بلیت هواپیما به‌خصوص در دوره‌های اوج سفر، عاقبت سازمان حمایت را واداشت برای ساماندهی این بازار وارد عمل شود و با صدور حکم برای  2 ایرلاین گرانفروش، سنگ اول اصلاح قیمت در این بازار را بگذارد. همزمان معاون وزیر راه و شهرسازی از اصلاح دامنه قیمتی تعیین شده برای نوسان بهای بلیت خبر داده است. گفته می‌شود دامنه نرخ جدید از اول ‌ماه بعد اجرایی می‌شود.

به‌گزارش همشهری، در جریان نوسان نرخ ارز در سال گذشته و چندنرخی شدن بهای کالا و خدمات در بازارها، بلیت هواپیما نیز از این تنش‌ها در امان نماند و با تغییر نرخ ارز تخصیص‌یافته به شرکت‌های هواپیمایی، بهای فروش بلیت به مسافران با افزایش مواجه شد. در نهایت متولیان دولتی حوزه حمل‌ونقل و انجمن شرکت‌های هواپیمایی به توافقی دست یافتند تا ضمن تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها، فهرست دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی در مسیرهای مختلف را به‌روزرسانی کرده و شرایط را برای کنترل نسبی قیمت‌ها و حفظ فضای رقابتی در این بازار مهیا کنند.

در این فهرست که از زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تدوین شده، بازه قیمتی مجاز برای هر مسیر پروازی به تفکیک همه شرکت‌های هواپیمایی مشخص شده و مثلا شرکت‌های هواپیمایی اجازه دارند بلیت تهران- مشهد را با توجه به وضعیت بازار و میزان تقاضا در بازه قیمتی 229 هزار و 400 تومان تا 754 هزار و 600 تومان بفروشند. البته تا این‌جای کار ظاهرا مشکلی وجود ندارد و همه شرکت‌های هواپیمایی خود را پایبند به این قیمت‌ها می‌دانند اما واقعیت امر این است که در زمان اوج سفر، در اغلب مسیرهای پروازی، سقف‌های قیمتی تعیین شده در این نرخ‌نامه شکسته شده و بلیت‌ها به بهایی بالاتر فروخته می‌شوند؛ هرچند شواهد امر نشان می‌دهد که سازمان حمایت سقف قیمت اعلام شده در این نرخ‌نامه را قبول ندارد و معتقد است که قیمت‌گذاری بلیت باید براساس ضوابط مدنظر این سازمان انجام شود.

ورود سازمان حمایت به پرونده تخلفات ایرلاین‌ها
به‌دنبال اثبات نرخ‌شکنی ایرلاین‌ها در فروش بلیت، سازمان حمایت به‌واسطه شکایت برخی مسافران وارد عمل شد و تا صدور حکم برای 2 ایرلاین گرانفروش هم پیش رفت. عباس تابش، رئیس سازمان حمایت می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی، ضوابط فروش و نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را رعایت نمی‌کنند و به همین واسطه، سازمان حمایت به‌صورت جدی بررسی پرونده نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را آغاز کرده است. تابش می‌افزاید: بررسی‌ها، سازمان حمایت را به این نتیجه رسانده که به‌واسطه رعایت نشدن ضوابط قیمت‌گذاری دولت در شرکت‌های هواپیمایی، یکسری اتفاقات در تعیین نرخ بلیت هواپیما رخ می‌دهد و 2ایرلاین نیز در این رابطه جریمه شده‌اند که آرای آنها در روزهای قبل صادر شده است.

رئیس سازمان حمایت توضیح می‌دهد: این سازمان گشت‌های ویژه‌ای را برگزار کرده و نتایج آن در حال جمع‌بندی برای ارائه به مراجع قضایی است. او تأکید می‌کند: ایرلاین‌ها تا پایان وقت اداری پنجشنبه گذشته فرصت داشته‌اند مستندات خود را مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری و مستدل بودن نرخ‌های اعلامی برای فروش بلیت‌های خود به سازمان حمایت ارائه دهند و سازمان حمایت نیز تا فردا نظرات خود را جمع‌بندی خواهد کرد.

تابش می‌گوید: قیمت بلیت هواپیما مشمول بند «ج» ضوابط قیمت‌گذاری است و بر این اساس، باید ایرلاین‌ها طبق ضوابط هیأت تعیین و تصویب قیمت، کار نرخ‌گذاری را انجام دهند و قیمت‌های استخراج شده را روی سایت خود بارگذاری کنند. طبق این اظهارات به‌نظر می‌رسد متولیان سازمان حمایت حتی رعایت قیمت‌های اعلام شده در نرخ‌نامه تدوین شده را نیز قبول ندارند و خواستار کاهش سقف قیمتی هستند اما در مقابل، فعالان این صنعت معتقدند بهای بلیت هواپیما در ایران جزو ارزان‌ترین خدمات هوایی جهان محسوب می‌شود و هرگونه سرکوب بیشتر قیمت‌ها می‌تواند به وضعیت وخیم ایرلاین‌ها دامن بزند.

همراهی وزارت راه برای سرکوب قیمت
بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و حذف قیمت‌های دستوری، بازار حمل‌ونقل هوایی به نسبت رقابتی شده و حتی در مواردی برخی ایرلاین‌ها با کف‌شکنی قیمت، به فروش بلیت با بهای بسیار نازل اقدام کرده‌اند که با موضع‌گیری شدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی مواجه شده‌اند. در ادامه به‌واسطه بهبود درآمد ایرلاین‌ها از محل فروش بلیت، بدهی این شرکت‌ها به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی رو به کاهش نهاده و برخی شرکت‌ها نیز مهلتی برای بهسازی و توسعه ناوگان پیدا کرده‌اند اما پس از جهش نرخ ارز همه رشته‌ها پنبه شده و با جهش هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها، دوباره حال ‌و روز شرکت‌های هواپیمایی وارد محدوده خطر شده است. حالا اما، در شرایطی که سازمان حمایت خواستار رعایت ضوابط قیمت‌گذاری موردنظر خود در حوزه فروش بلیت هواپیماست، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز از کاهش قیمت بلیت هواپیما از ابتدای شهریورماه و تغییر دامنه نرخ‌های تعریف شده برای پروازهای داخلی خبر داده است. شهرام آدم‌نژاد در مراسم افتتاحیه پروازهای داخلی فرودگاه امام خمینی(ره) درباره افزایش نرخ بلیت هواپیما گفت: شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌های اعلامی عبور نکرده‌اند اما لازم است ساختار قیمت‌گذاری در دامنه نرخ‌های اعلامی تغییر کند. او با پیش‌بینی اینکه از ابتدای شهریورماه نرخ بلیت هواپیما کاهش می‌یابد، اضافه کرد: باید برای تغییر در دامنه نرخ‌های پرواز‌های داخلی برنامه‌ریزی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید