• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72463
+
-

کارگزاران از اصلاحات عبور کرد؟!

اظهارات دبیرکل کارگزاران درباره نقش رهبر اصلاحات حاشیه‌ساز شد

کارگزاران از اصلاحات عبور کرد؟!

اظهارات غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با ارگان مطبوعاتی این حزب روز گذشته حاشیه‌ساز شده و واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشت؛ کرباسچی روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی که با تیتر «بازسازی جبهه اصلاحات» منتشر شده بود، با تأکید بر اینکه اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته است، گفت: «نه آقای خاتمی ادعای رهبری اصلاحات را داشته و نه جریان اصلاحات باهم بر سر رهبری این جریان توافق کرده‌اند.» کرباسچی در بخشی از این مصاحبه گفته بود: «رهبری مفهوم مشخصی دارد، موضوع رهبری یک جریان سیاسی امری متفاوت و نیازمند سازوکار تشکیلاتی در جبهه اصلاحات است.»

این جملات کرباسچی بهانه‌ای شد که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها موضوع «خروج سازندگی از جبهه اصلاحات» را مطرح کنند؛ در این‌باره صادق زیباکلام در توییتی نوشت: «خروج سازندگی از جبهه اصلاحات را با همه تلخی‌اش می‌توانم درک کنم. این فقط کرباسچی و مرعشی نیستند که بی‌برنامگی، بی‌هدفی، بی‌ارادگی، بی‌مسئولیتی و بی‌عملی رهبری اصلاحات بالاخص جناب خاتمی آنها را بالمره ناامید و به آخر خط رسانیده است. اما بایستی از این عزیزان پرسید که آیا خروج از اصلاحات راه درستی است؟»
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، نظر کرباسچی در مورد سیدمحمد خاتمی و رهبری جریان اصلاحات را نظر شخصی دانست و گفت: «حزب کارگزاران همچنان خاتمی را رهبر این جریان می‌داند.» مرعشی به ایلنا گفت: «ما برای آقای خاتمی احترام ویژه‌ای قائل هستیم و طبق مصوبات قبلی، آقای خاتمی را رهبر اصلاحات می‌دانیم و اگر آقای کرباسچی مقصودشان این بوده که آقای خاتمی رهبر اصلاحات نیستند، باید در کمیته سیاسی حزب در این‌باره بحث شود.»
محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در توضیحی پیرامون سخنان کرباسچی با تأکید بر اینکه امکان ندارد کارگزاران از اصلاح طلبی خارج شوند به ایرنا گفت: «از نظر گفتمانی خروج کارگزاران از اصلاح طلبی به معنی خروج از هویت خود بوده و امکان پذیر نیست و از نظر تشکیلاتی هم تا این لحظه در همه ارکان اصلاحات حضور دارد و با تمام جریان‌های اصلاح طلب در حال همکاری است.» محمد عطریانفر، دیگر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، نیز در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر خروج این حزب از جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «من تمام این اخبار را تکذیب می‌کنم. برداشت‌ها، برداشت‌های ناصوابی است که از مصاحبه دبیر کل (کرباسچی) صورت گرفته است. دبیر کل سازندگی اظهاراتی کرده است که به مفاد مباحث‌بازمی‌گردد و ارتباطی با خروج از جبهه اصلاحات ندارد.»
حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اصلاح طلب اتحاد ملت در ارتباط با خبری که در فضای مجازی مبنی بر خروج حزب کارگزاران از جبهه اصلاحات مطرح شده است، به ایسنا گفت: «آنچه که در مصاحبه آقای کرباسچی وجود دارد اصلا بحث خروج از جبهه اصلاحات نیست؛ بلکه ایشان انتقاداتی را به نحوه مدیریت جبهه مطرح کردند.»

کرباسچی: انتقاداتم به عارف بود
حواشی ایجاد شده و حجم زیاد واکنش‌ها به سخنان کرباسچی موجب شد که وی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اظهارات خود توضیح دهد. کرباسچی گفت: دو سایت با مواضع مشخص با دستاویز قرار دادن سخنانم درباره رئیس دولت اصلاحات آن را به «خروج کارگزاران از جبهه اصلاحات» تعبیر کردند. من چنین چیزی را مطرح نکردم و این موضوع را از همان رسانه‌ها پیگیری کنید. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از سخنانش عملکرد رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را زیر سؤال برده و گفت: محمدرضا عارف در شورای‌عالی اصلاح طلبان و مجلس در این مدت چه‌کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح طلبان به‌دلیل عملکرد اوست. وی عملکردی ندارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند. اتفاقا ناکارآمدی شورای‌عالی باعث شده است که رئیس دولت اصلاحات به سراغ نهاد بالا دستی برود. به گزارش ایرنا، کرباسچی درباره بخشی از سخانش مبنی بر اینکه «رئیس دولت اصلاحات هیچ‌وقت رهبر جریان اصلاحات نبوده است»، یادآور شد: در مصاحبه گفتم خاتمی رهبر تشکیلاتی اصلاحات نبوده است ولی بارها وی را «رهبر نمادین اصلاحات» که تأثیرگذار هم است، قلمداد کردم. در بازنگری جدید (بازسازی جبهه اصلاحات) اگر وی بخواهد و اراده کند می‌تواند مدیریت تشکیلاتی را در دست بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید