• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72412
+
-

نیاز کردستان به ساخت سدهای جدید

زیر ساخت
نیاز کردستان به ساخت سدهای جدید

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به این‌که همه پروژه‌های سدسازی استان دارای مطالعات زیست‌محیطی هستند گفت: استان کردستان برای تأمین آب خود در بخش‌های آشامیدنی و کشاورزی و صنعت نیازمند سد است. به گزارش ایسنا، «کامران خرم» اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای وظیفه تأمین آب در بخش‌های کشاورزی و آشامیدنی و صنعت را برعهده دارد که برای تأمین آب ما نیاز به سد داریم.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال 1425 نیاز آبی آشامیدنی کل استان از محل منابع آبی مطمئن تأمین و در نظر گرفته شده است که عمده آن از سدهای استان تأمین می‌شود. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان عنوان کرد: در جواب افرادی که مدعی هستند سدسازی سیاست درستی نبوده و با مسائل زیست‌محیطی سازگار نیست، باید بگوییم که همه پروژه‌های سدسازی استان مطالعات زیست‌محیطی دارند. در جایی که منابع آبی و زیرزمینی مطمئنی نداریم به جز احداث سد نمی‌توان منابع آب آنجا را تأمین کرد.

وی با بیان این‌که به احداث سدهای جدید هم نیاز داریم، ادامه داد: هیچ سدی در استان نیست که بدون نیاز به آن احداث شده باشد چون همگی براساس نیاز بوده و مازاد بر نیاز هم تاسیسات ایجاد نکرده‌ایم. خرم حجم مخازن همه سدهای استان را بالغ بر 2 میلیارد و 548 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان مدیریت حدود 4/1 میلیارد متر مکعب آن در اختیار ما نیست.


حجم مخازن سدهای استان 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد منابع آلاینده آب استان همچون واژگونی تانکرها و سموم شیمیایی کشاورزی و این‌که گفته می‌شود فاضلاب 51 روستا به سد قشلاق سنندج می‌ریزد گفت: وظیفه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهرها و روستاها برعهده شرکت‌های آبفا و آبفار است. شرکت آب منطقه‌ای اعتبار خاصی در این زمینه ندارد، اما ما هم نسبت به این مسأله بی‌تفاوت نیستیم. وی ادامه داد: زهاب‌های کشاورزی و ورود واریزه‌های سم و کود ناشی از عملیات مختلف کشاورزی، فاضلاب‌های بهداشتی(انسانی) و فاضلاب‌های صنعتی به منابع آبی و نیز واژگونی تانکرها به‌ویژه در محورهای مواصلاتی مجاور رودخانه‌ها، مهم‌ترین تهدیدات کیفی منابع آب هستند.

خرم عنوان کرد: در واقع علاوه بر کمبود زیرساخت‌ها و نبود اعتبارات مالی لازم در برخی بخش‌ها به ویژه درخصوص احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در روستاها(توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی) بعضا ضعف فرهنگ عمومی در حفاظت کمی و کیفی منابع آبی را نیز می توان به عنوان عمده ترین عوامل افزایش آلودگی منابع آبی برشمرد که نیازمند عزم جدی مسئولان و مردم در این زمینه است. وی در مورد وضعیت آب سد قشلاق اظهار کرد: حوزه آبریز 51 روستا در محدوده دریاچه سد قشلاق قرار دارند، اما اینگونه نیست که فاضلاب کل این روستاها تجمیع شده باشد و به دریاچه سد قشلاق بریزد.

ذکر این نکته ضروریست که به دلیل فاصله زیاد عمده روستاهای بالادست مخزن سد، بخشی از این مواد آلاینده به‌وسیله توان خودپالایشی جریان رودخانه و همچنین بر اثر انجام فعل و انفعالات شیمیایی و تابش آفتاب در طول مسیر رودخانه به طور قابل توجهی کاهش یافته و خروجی آب آشامیدنی به دلیل انجام کامل فرآیندهای شیمیایی در محل تصفیه خانه سنندج توسط شرکت آبفا، عاری از هرگونه آلودگی و مواد آلاینده بوده و به صورت مستمر و با زمان‌بندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و این شرکت قرار دارد.

خرم ادامه داد: در این مکان مشکل عمده ما 2 روستای بزرگ حسین‌آباد و سراب قامیش بودند که تصفیه‌خانه روستای حسین آباد به بهره‌برداری رسید و تصفیه خانه سراب قامیش نیز توسط شرکت آبفار در دست احداث بوده که امیداوریم سال آینده به اتمام برسد. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در مورد کیفیت آب آشامیدنی شهر سنندج به شهروندان این اطمینان را داد که این آب دارای کیفیت‌های لازم آب آشامیدنی بوده و طی آزمایش‌های صورت گرفته هیچ‌گونه آلودگی غیرعادی در آن مشاهده نشده است و مرتب نیز توسط شرکت آبفا، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آب منطقه‌ای آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های لازم روی آن صورت می‌گیرد. 

وی همچنین به بیان این‌که بنا بر اصل 46 قانون توزیع عادلانه آب، متولی و مسئول پیگیری، ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب اداره کل محیط زیست استان است، به سایر اقدامات صورت گرفته در حوزه حفاظت از منابع آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای اشاره و عنوان کرد: اقداماتی همچون استقرار سامانه هشدار آلاینده های نفتی در رودخانه چهل گزی واقع در حوضه آبریز سد قشلاق به منظور تشخیص و شناسایی سطوح آلوده منابع آبی به مشتقات نفتی، انجام مطالعات مربوط به تعیین حریم کیفی منابع آب زیرزمینی(با اولویت منابع آشامیدنی) در محدوده‌های مطالعاتی واقع در استان کردستان، انجام مطالعات طراحی شبکه پایش کیفیت آب و آلاینده‌های آن و پایش پارامترهای کیفی مخازن سدهای در دست بهره‌برداری در برنامه‌های مدون زمانی منظم صورت گرفته است.


افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های قروه و دهگلان  

خرم، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در مورد افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های قروه و دهگلان اظهار کرد: این 2 شهر منابع آبی زیرزمینی مناسبی دارند که متاسفانه این منابع رو به نابودی است و آب آشامیدنی این منطقه به نقطه سربسته رسیده که برای تأمین آنها قرار است از آب سد آزاد استفاده شود.

 وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از کاهش آب‌های زیرزمینی دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان گفت: استقرار گروه‌های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب زیرزمینی و سطحی، نصب و بهره‌برداری از 2050 کنتور آب و برق و حجمی هوشمند تا پایان سال گذشته، پلمب بیش از 500 حلقه از چاه‌های غیرمجاز در این مناطق و پلمپ چاه‌های غیرمجاز مشمول قانون، تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه، اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری متناسب با وضعیت اقلیم و کشت منطقه با همکاری سازمان جهادکشاورزی، ساماندهی شرکت‌های حفاری فعال در استان، توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز، شناسایی و رفع منابع آلاینده منابع آب، ساماندهی همه درخواست‌های حفر چاه جایگزین در اثر کاهش فاحش آبدهی یا تخریب ساختمان چاه(نقص فنی) و ارائه خدمات در صورت احراز شرایط لازم و در نتیجه کاهش حفاری در سنوات اخیر صورت گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید