• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72366
+
-

تنور نانوایی‌های کرج گرم نیست

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کرج: 1006 نانوایی دولتی در کرج وجود دارد که از این تعداد ۱۰۰ مورد تعطیل شده‌اند

بازار
تنور نانوایی‌های کرج گرم نیست

 نان برکت سفره هر ایرانی است و در سفره‌های رنگین و حتی ساده ایرانی‌ها همیشه جایی برای خود باز می‌کند، اما موج گرانی و افزایش قیمت نان باعث نگرانی اقشار آسیب‌پذیر جامعه شده است. 
به گزارش مهر، در کنار بحث تعرفه نان، کیفیت نان تولیدی نیز مبحثی مهم است که نظارت بر فرایند تولید آرد و نان را به میزان بالایی پراهمیت جلوه می‌دهد. بدین منظور ضروری به نظر می‌رسد که با اعمال سیاست‌های نظارتی متولیان امر بر واحدهای نانوایی و ایجاد فضای رقابتی میان نانوایی‌ها، به افزایش سطح رضایت‌مندی مردم دست یابیم. 
در این میان مشکلات و گره‌های زیادی لابه‌لای چرخه تولید نان وجود دارد که باید بررسی و رسیدگی شود. برای شناسایی این ضعف‌ها گفت‌وگو با «حجت‌الله نصری» رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان را در ادامه می‌خوانید.


تعرفه‌های انواع نان نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش داشته است؟

نانوایی‌های دولتی از سال ۹۳ تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند، اما واحدهای نانوایی آزادپز طبق برخی بخشنامه‌های ابلاغی افزایش تعرفه نان را اعمال کرده‌اند و اتحادیه نیز نمی‌تواند بر تعیین قیمت تعرفه نان این واحدها دخالتی داشته باشد. در این میان برخی از نانوایی‌های آزادپز به صورت رقابتی عمل کرده و تعرفه‌های متفاوت از یکدیگر را تعیین می‌کنند.

نانوایی‌ها میزان افزایش قیمت تعرفه نان را بر چه اساسی محاسبه می‌کنند؟

در ماه‌های اخیر بسیاری از نانوایی‌های دولتی با بیان این‌که دیگر سهمیه دولتی نمی‌خواهیم، واحد نانوایی خود را به آزادپز تبدیل کرده‌اند و در این قالب افزایش قیمت نان را اعمال کرده‌اند، به گونه‌ای که قیمت یک نان سنگک دولتی که ۷۵۰ تومان است، در برخی واحدهای نانوایی آزادپز حدود ۸۰۰ تا هزار تومان فروخته می‌شود.
از طرفی اگر یک نانوایی دولتی و یارانه‌ای باشد و با سهمیه آرد دولتی نان بپزد، با هرگونه افزایش تعرفه نان در آن واحد نانوایی برخورد می‌شود، اما وقتی یک واحد نانوایی آزادپز باشد، چون مصوبه‌ای از هیچ نهادی برای تعیین قیمت نان در این واحدها وجود ندارد، شاهد افزایش قیمت تعرفه نان در این نانوایی‌ها هستیم.

در قیاس تعرفه‌های امسال انواع نان سنتی با سال قبل در نانوایی‌های آزادپز شاهد افزایش چنددرصدی تعرفه‌های نان هستیم؟

برخی از واحدهای نانوایی آزادپز تا ۱۰ درصد و تعدادی دیگر تا ۲۵ درصدی افزایش تعرفه نان را اعمال کرده‌اند.

بسیاری از فعالان در حوزه اصناف به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور واحد صنفی خود را تعطیل کرده‌اند، این وضعیت در مورد صنف نانوایان کرج چگونه است؟

به‌یقین در میان فعالان صنف نانوایی کرج نیز ریزش داشته‌ایم، اما این کاهش به گونه‌ای بوده است که نانوایان دولتی واحد کار خود را به نانوایی آزادپز تبدیل کرده‌اند و دیگر سهمیه دولتی دریافت نمی‌کنند. آنها معتقدند که به صورت دولتی کار کردن پاسخگوی تامین هزینه کارگران نانوایی‌ها نیست.

می‌گویید نانوایی‌ها تعطیل می‌شوند چون توان پرداخت دستمزد کارگران خود را ندارند، آیا تعادلی میان درآمد یک نانوایی و هزینه حقوق و دستمزد کارگران آن برقرار نیست؟

با نگاهی به افزایش قیمت دستمزد کارگران از سوی دولت در ۵ سال اخیر می‌بینیم که بیش از 101 درصد افزایش در این مورد حاصل شده است؛ در حالی که ریالی به درآمد نانوایی‌ها افزوده نشده است. در این میان خیلی از نانوایان نیز مغازه‌های خود را فروخته‌اند و به طور کل زمینه فعالیت و کاربری عرصه واحدهای نانوایی تغییر پیدا کرده است، اما در این میان بسیاری که یک واحد نانوایی را خریداری می‌کنند حتی نمی‌توانند هزینه حقوق کارگران خود را تامین کنند و کار آنها به تعطیلی کشیده می‌شود.

کرج چند نانوایی دولتی و آزادپز دارد؟ 

در کرج 1006 نانوایی دولتی اعم از بربری، سنگک، لواش، تافتون و فانتزی داریم که از این تعداد حدود ۱۰۰ مورد تعطیل شده و یا به نانوایی‌های آزادپز تبدیل شده است. بیش از ۴۰۰ مورد نیز نانوایی آزادپز هستند، در مجموع تعداد نانوایی‌های دولتی و آزادپز کرج بیش از 1۳۰۰ مورد است.

تعداد واحدهای نانوایی کرج مازاد بر ظرفیت شهر است؟

بله، تعداد بسیاری نانوایی مازاد بر ظرفیت در کرج داریم و یکی از دلایلی که برخی نانوایی‌ها تعطیل می‌شوند این است که یک نانوایی به دلیل کم بودن تعداد مشتری‌ها نمی‌تواند پخت واقعی خود را در یک روز و یا در ماه داشته باشد.

میزان تخصیص سهمیه آرد به واحدهای نانوایی کرج چه میزان است؟ آیا تغییری در کیفیت نان پخت‌شده در سطح واحدهای نانوایی کرج داشته‌ایم که بر کاهش تعداد مشتریان تاثیرگذار باشد؟

سهمیه دولتی برای همه واحدهای نانوایی یارانه‌ای و دولتی در شهرستان کرج ماهانه ۱۰ هزار تن آرد است. در این قالب بسته به موقعیت قرارگیری یک واحد نانوایی و تعداد مشتری‌های آن، از حدود ۲۰۰ کیسه تا ۴۰۰ کیسه آرد در یک ماه تحویل می‌گیرد، حتی چند واحد نانوایی که مشتریان بسیار زیادی دارند تا ۶۰۰ کیسه آرد را نیز در یک ماه دریافت می‌کنند.
در بحث کیفیت نان نیز، مشتریان برخی از نانوایی‌های دولتی از کیفیت نان پخت‌شده در این نانوایی‌ها ناراضی هستند، اما در اینجا نانوا و کارگرانش مقصر نیستند، زیرا کیفیت نان به کیفیت آرد بستگی دارد که متاسفانه در این خصوص نانوایی‌های دولتی در تعیین کارخانه آردی که قرار است سهمیه آنها از آنجا تامین شود، حق انتخابی ندارند  از طرفی در گذشته دولت گندم خارجی و با کیفیت‌های مختلف وارد می‌کرد که بر کیفیت نان تاثیرگذار بود، اما اکنون به خودکفایی در تولید گندم رسیده‌ایم و برای تامین گندم کارخانه‌های آرد کشورمان از تولیدات داخل استفاده می‌شود، اما به‌یقین کیفیت گندم بر آرد تولیدشده در کارخانه‌ها موثر است.

در حال حاضر چند کارخانه آرد در استان نیاز نانوایی‌های البرزی را تامین می‌کند؟ آیا این تعداد کارخانه آرد موجود در البرز پاسخگوی تامین نیاز استان است؟

۲۰ کارخانه آرد در استان البرز وجود دارد که تولیدات آنها نه‌تنها پاسخگوی نیاز استان است، بلکه به استان تهران نیز ارسال می‌شود و مشکلی از این بابت نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید