• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72258
+
-

وضعیت بحرانی فرونشست زمین در فارس

این سو و آن سوی استان
وضعیت بحرانی فرونشست زمین در فارس

مدیر شرکت آبفای استان فارس اعتقاد دارد که به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، فارس نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان بیشترین میزان فرونشست را دارد.

 به گزارش ایسنا، «محمدعلی قلندری» گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز آب است که تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی تاثیرات منفی بیشتری بر آن گذاشته است. 

او با بیان این‌که فرونشست زمین بخشی از آبخوان‌ها را در فارس و کشور از بین برده است گفت: امروز عمق چاه آب شرب در فارس رکورد زده، به طوری که عمق چاه آب در جهرم به 550 متر هم رسیده است. البته در چاه‌های تحت مدیریت آبفای استان فارس، عمق چاه حداکثر 510 متر است. 

قلندری با اشاره به این‌که بالغ بر 85 درصد آب مورد نیاز مردم در فارس از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود گفت: وزارت نیرو تلاش می‌کند که 30 درصد از شهرهای فارس را تحت پوشش آب‌های سطحی که منابع قابل اعتمادتری است، قرار دهد که شهرهای داراب، فسا، زرین‌دشت و در مراحل بعدی کازرون و نیریز در دستور کار خواهد بود. 

مدیرعامل آبفای استان یکی از موانع مهم در بهینه‌سازی مصرف آب را قیمت بسیار اندک آب آشامیدنی اعلام و اضافه کرد: قیمت پایین آب چالش بزرگی است که هنوز حتی مسئولان هم به آن اعتقادی ندارند. او اضافه کرد: امروز تامین هر متر مکعب آب آشامیدنی بالغ بر 5 هزار تومان هزینه دربردارد، حال آن‌که رقم فروش آب آشامیدنی خانگی 470 تومان یعنی هر لیتر 50 ریال است.

قلندری با اشاره به این‌که برای ترمیم یک درصد از کل شبکه آب شرب موجود در استان فارس به غیر از شیراز حدود 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: چون آب آشامیدنی در فارس عمدتا از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، افزایش بارندگی تاثیری بر آن ندارد و این‌که بارندگی مشکل آب را حل کرده باشد تصور غلطی است. 

وی سرانه مصرف در ایران را حدود 161 لیتر برای هر نفر اعلام و اضافه کرد: هم‌اینک در ایران 11 درصد بیشتر از شرایط عادی و 60 درصد بیشتر از شرایط خشکسالی آب مصرف می‌کنیم. 
مدیرعامل آبفای استان فارس با بیان این‌که شهرها در فارس به سه گروه مشکل‌دار، در نقطه سربه‌سر و عادی تقسیم شده است گفت: در فارس تا روز گذشته 5 شهر بحرانی داشتیم که با خروج قادرآباد از وضعیت بحرانی، تعدادشان به 4 شهر کاهش یافته است. قلندری خاطرنشان کرد: در سال 96 تعداد شهرهای بحرانی 19 شهر بود. سال گذشته این تعداد به 9 شهر رسید و اکنون علی‌رغم گرمای شدید هوا تعدادشان به 4 شهر کاهش یافته است. 
او در عین حال از وجود 25 شهر در فهرست شهرهای دارای تنش یا در نقطه سربه‌سر خبر داد و گفت: 52 شهر در وضعیت عادی قرار دارد. 

مدیرعامل آبفای استان فارس همچنین گفت: فارس به لحاظ شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب از استان‌های عقب‌مانده کشور محسوب می‌شود، به طوری که تنها حدود 10. 7 مشترکان این استان از چنین خدماتی بهره‌‌مند هستند، در حالی ‌که میانگین برخورداری در کشور 45 درصد است. 

قلندری با اشاره به دریافت تسهیلات 143 میلیون یورویی از بانک توسعه اسلامی برای احداث 540 کیلومتر شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه مورد نیاز گفت: این طرح‌ها در بخش شبکه فاضلاب بین 55 تا 90 درصد و در بخش تصفیه‌خانه بین 15 تا 35 درصد رشد دارد. مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس گفت: دولت تعهد کرده بود که 87 میلیون یورو در طرح‌های فاضلاب استان فارس سرمایه‌گذاری کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید