• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72147
+
-

برچسب تروریستی پکن به اعتراض‌های هنگ‌کنگ

معترضان، همزمان با تند شدن تهدیدهای دولت مرکزی، فرودگاه هنگ‌کنگ را به تعطیلی کشاندند

جهان‌نما
برچسب تروریستی پکن به اعتراض‌های هنگ‌کنگ


تقابل معترضان هنگ‌کنگی و دولت مرکزی چین، دیروز وارد مرحله هشدارآمیزی شد؛ هزاران معترض فرودگاه هنگ‌کنگ را که یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیاست به تعطیلی کشاندند و پکن هم برای نخستین بار، درباره بروز نشانه‌های تروریسم در اعتراض‌ها در این شهر هشدار داد.
به گزارش رویترز، فرودگاه به‌خاطر حضور پرتعداد معترضانی که در ترمینال‌های آن بست نشسته بودند دیروز مجبور شد 100پرواز خود را لغو کند. حدود 5هزار معترض از 4 روز پیش در فرودگاه هنگ‌کنگ بست نشستند؛ آنها ابتدا در ترمینال ورودی حضور داشتند اما دیروز به ترمینال پروازهای خروجی رفتند و مقامات فرودگاه را مجبور کردند به‌علت ازدحام بیش از حد، پروازها را لغو کنند.
همزمان با این اقدام معترضان، اداره امور ماکائو و هنگ‌کنگ در پکن، در بیانیه‌ای درباره بروز در حال گسترش نشانه‌های «تروریسم» هشدار داد. پلیس مسلح خلق چین هم در شنزن در همسایگی هنگ‌کنگ، یک مانور برگزار کرد.
مقامات فرودگاه دیروز اعلام کردند فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ به‌شدت مختل شده و تمام پروازهای آن لغو شده است. آنها از مسافران درخواست کردند هر چه سریع‌تر ساختمان ترمینال را ترک کنند. به گفته مقامات، راه‌های منتهی به فرودگاه هم بسته بودند.
مردم در هنگ‌کنگ اعتراض‌های خود را 10 هفته پیش در اعتراض به قانون استرداد مجرمان به چین شروع کردند. از آن زمان، هنگ‌کنگ هر آخر هفته شاهد اعتراض‌های عظیم مردمی بوده و هفته به هفته، تقابل معترضان و پلیس خشونت‌بار‌تر می‌شود. طی این هفته‌ها، مردم علاوه بر لغو قانون جنجالی، خواستار استعفای کری لام فرماندار هنگ‌کنگ، برگزاری انتخابات آزاد و تحقیق درباره رفتار خشونت‌آمیز پلیس شده‌اند. این اعتراض‌ها همچنین به نمادی از خشم مردم هنگ‌کنگ از نفود پکن در این منطقه خودمختار تبدیل شده است.
پلیس هنگ‌کنگ که مورد حمایت جدی پکن قرار دارد، دوشنبه در یک نمایش اقتدار، از یک ماشین آب‌پاش جدید رونمایی کرد. تصاویر منتشر شده از تظاهرات مردم در یکشنبه، ‌نیروهای پلیس هنگ‌کنگ را در حالی نشان می‌دهد که از فاصله‌ای بسیار کم به مردم شلیک می‌کند. خشونت پلیس در آخر هفته‌ای که گذشت، بسیار چشمگیر بوده است. پلیس هنگ‌کنگ در روزهای اخیر تعدادی از معترضان را بازداشت کرده است. از ابتدای اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ، بیش از 600نفر توسط پلیس بازداشت شده‌اند. یکی از خواسته‌های معترضان، آزادی این افراد است.
یانگ گوانگ، مسئول امور ماکائو و هنگ‌کنگ در پکن دیروز گفت: «معترضان هنگ‌کنگ مکررا از ابزارهای بسیار خطرناک برای حمله به پلیس استفاده می‌کنند و جرائمی جدی مرتکب می‌شوند. در این رفتارها، ‌نشانه‌هایی از تروریسم هم دیده می‌شود.»
این هشدارها البته در فرودگاه، جایی که هزاران معترض چند روز بست نشسته بودند جدی گرفته نشد. معترضان با هدف رساندن پیام خود به مسافرانی که به هنگ‌کنگ می‌روند فرودگاه را هدف گرفتند و با شعارهایی که به زبان‌های مختلف نوشته شده بود در آرامش به سراغ مسافران می‌رفتند. یکی از شعارهای آنها، «هنگ‌کنگ را آزاد کنید» بود. فرودگاه هنگ‌کنگ شلوغ‌ترین فرودگاه باری دنیا و هشتمین فرودگاه شلوغ مسافری دنیاست و سالانه 75میلیون مسافر از آن استفاده می‌کنند. چین، اعتراض‌های گسترده در سطح شهر را محکوم کرده و غیرقانونی خوانده‌ و درباره تأثیر‌ مخرب آن بر اقتصاد و زندگی مردم شهر هشدار داده‌ است. پکن گفته است که مجرمان و افرادی با اهداف مشخص و با حمایت و تشویق قدرت‌های خارجی ازجمله بریتانیا، به خشونت‌ها در هنگ‌کنگ دامن می‌زنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید