• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7214
+
-

برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی در مدارس ممنوع شد

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون ورودی مدارس خاص غیردولتی متوسطه اول گفت: مسئولان ذیربط با هماهنگی خود مدیران مدارس چاره‌اندیشی کرده‌اند تا آنها نیز همانند مدارس سمپاد و نمونه دولتی آزمونی برگزار نکنند، بنابراین مدارس خاص غیردولتی در سال آینده آزمون نخواهند داشت. به گزارش ایسنا، مهدی نوید‌ادهم با بیان اینکه 27بهمن1358 قانون شورای‌عالی آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، گفت: شورای‌عالی آموزش و پرورش سابقه بیش از صدساله دارد اما بعد از انقلاب و در سال1358 بود که به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سپس دو مرتبه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. وی افزود: شورای‌عالی آموزش و پرورش به نیابت از مجلس شورای اسلامی مرکز قانونگذاری و مرجع سیاستگذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه است و قبل و بعد از انقلاب تحولات بسیاری به‌خود دید.

نویدادهم درباره مصوبه اخیر شورای‌عالی آموزش و پرورش پیرامون حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص در دوره ابتدایی اظهار کرد: تربیت اصل است و بهترین سن تربیت‌پذیری نیز دوره ابتدایی است. طبق راهکارهای سند باید زمینه تربیت‌پذیری در ساحت‌های شش‌گانه در دوره ابتدایی فراهم و موانع پیش‌روی آن برطرف شود. در این میان کنکور یک عامل مهم بیرونی برای اجرای سند است. از جمله عوامل داخلی نیز نمره‌محور بودن دوره ابتدایی بود که ما ارزشیابی توصیفی را برای رفع استرس اجرا کردیم و در دومین گام وارد بحث حذف شبه‌کنکورها شدیم.

وی ادامه داد: متأسفم که این مصوبه صرفا به حذف سمپاد محدود شد اما باید کلیت مصوبه را درنظر گرفت. در بند اول مصوبه به اجرای جدی‌تر طرح شهاب تأکید شده است. طرح شهاب مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد ملی نخبگان را دارد و امسال آن را تقویت خواهیم کرد. حدود 17نوع برنامه درون و بیرون مدرسه‌ای برای شناسایی استعدادها دیده شده است. بند دوم مصوبه به حذف آزمون‌های ورودی پایه هفتم مدارس خاص اشاره دارد. همچنین در پایه دهم 2 آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی برگزار می‌شد که ادغام می‌شوند.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بند بعدی مصوبه به ساماندهی کتب کمک‌آموزشی که برنامه‌های آموزش رسمی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، اشاره دارد، گفت: این کتب فرصتی برای آموزش هستند اما شرط و شروط دارد و باید استانداردهای سازمان پژوهش را کسب کنند. کتب کمک‌آموزشی استاندارد همه‌ساله در انتهای کتب درسی معرفی می‌شود اما از این پس مدیر و معلم مدرسه مجاز به ورود و فروش کتب غیرمجاز نیستند. آزمون‌های پیشرفت تحصیلی نیز ممنوع هستند. به‌عنوان مثال، مؤسسه‌ای در سال16 آزمون در پایه‌های دوم و سوم و چهارم ابتدایی برگزار می‌کرد اما از این پس معلم و مدیر مدرسه مجاز نیست به‌صورت سازمان‌یافته در مدرسه آزمون برگزار کند. مؤسسات در بیرون مدرسه مجازند اما ما به خانواده‌ها توصیه نمی‌کنیم فرزندشان را در این آزمون‌ها وارد کنند.

نویدادهم افزود: 250هزار نفر در آزمون سمپاد شرکت می‌کردند که 15هزار نفر پذیرفته می‌شدند و 235 هزار نفر احساس شکست می‌کردند؛ درباره نمونه‌دولتی‌ها هم همینطور بود. در واقع این آزمون‌ها آسیب‌زا بود. وی در پاسخ به اینکه چرا این مصوبه در تیر سال آینده و پس از برگزاری آزمون پیش رو تصویب و اعلام نشد؟ گفت: این بحث درباره افرادی که این ایام برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کردند، وجود دارد اما این طرح یک فرایند تخصصی و کارشناسی را طی کرد. وزارتخانه و شورای‌عالی باور دارند تیزهوشان سرمایه کشورند و چگونگی پرورش و نگهداشت این سرمایه‌ها برای ما مهم است. نمی‌توان شهرکی ساخت که فقط افراد متفاوتی چون نابینایان و ناشنوایان و یا تیزهوشان در آن زندگی کنند. بچه‌های تیزهوش باید زیست اجتماعی داشته باشند. دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش ادامه داد: دوره ابتدایی و متوسطه اول دوره هویت‌یابی است، اما در دوره دوم تیزهوشان باقی می‌ماند و در رده سنی بالاتر دانش‌آموزان متفاوت و برتر را جدا می‌کنیم. اکنون استراتژی وزارتخانه تقویت مدارس دوم متوسطه سمپاد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید