• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7206
+
-

380میلیارد تومان برای کودکان، سالمندان و معلولان در بودجه شهر

گزارش
380میلیارد تومان برای کودکان، سالمندان و معلولان در بودجه شهر

محدثه قیدی| روزنامه‌نگار:

تا 4سال آینده چهره تهران تغییر خواهد کرد؛ آن هم به نفع کودکان، معلولان، سالمندان و افراد ناتوان. این را می‌توان از ارقامی که در بودجه امسال جابه جا شده و به نفع کودکان، معلولان و سالمندان افزایش یافته، فهمید. براساس سرشماری سال 95آمار جمعیت سالمند کشورحدود 8درصد جمعیت کشور است اما پیش‌بینی‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این آمار تاسال 1404به 10درصد می‌رسد و 30سال بعد بین 21تا 25درصد رشد خواهد کرد؛ یعنی 25درصد جمعیت ا‌یران تا سال 1430را سالمندان تشکیل می‌دهند. این بدان معنی است که شهرهای کشور باید ظرفیت زیرساخت‌های خود را به‌منظور دسترسی راحت سالمندان به امکانات شهری فراهم سازند و سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این حوزه صورت دهند. از این منظر طرح سازمان بهداشت جهانی با نام «شهر دوستدار کودک» و «شهر دوستدار سالمند» مورد توجه جدی‌تر قرار خواهد گرفت چرا که دراین طرح تأکید شده تا پارک‌ها، میادین، فضاهای سبز و معابر عمومی، مناسب استفاده سالمندان، معلولان و کودکان و در یک کلام اقشار کم‌توان جامعه طراحی و آماده‌سازی‌ شوند.

 تهران نیز به‌دلیل وجود انواع موانع تردد در فضاها، معابر و پیاده‌روهای شهری نه‌تنها برای شهروندان کم‌توان که حتی برای افراد عادی نیز چندان مناسب نیست. شاید به همین دلیل اعضای شورای شهرتهران هنگام بررسی و تصویب بودجه سال آینده شهرداری تلاش کردند تا به موضوع آماده‌سازی و بهسازی معابر شهری به‌منظور تردد روان و آسان شهروندان به‌ویژه کودکان، سالمندان و معلولان توجه‌ویژه‌ای داشته باشند؛ تا جایی که به‌رغم محدودیت‌های جدی که در بحث تأمین بودجه با آن دست‌به‌گریبان هستند، اعتبارات مربوط به این بخش را به قیمت کاستن از سایر ردیف‌های بودجه‌ای 10میلیارد تومان اضافه کرده با 9عنوان بودجه‌ای جمعا به 380میلیارد تومان برای سال 97برسانند. در این‌باره الهام فخاری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: به‌منظور تحقق شهر دوستدار کودک 2پیشنهاد مطرح کردیم که در آن مناسب‌سازی وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک کودکان تأکید شده‌ بود که شامل طرح مرمت پیاده‌راه‌ها، پیاده‌روها و همسطح‌سازی دریچه‌ها بود که با موافقت اعضا به مبلغ 4میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی اضافه شد. توجه ویژه فخاری به دانش‌آموزان و کودکان باعث شد تا به‌منظور کمک به رفت‌وآمد آنها از عرض خیابان اولویتی برای حرکت راحت‌تر آنها درنظرگرفته شود. بر این اساس قرار شد از ردیف اعتباری نصب چراغ‌های راهنمایی و رانندگی 5درصد کاسته و به طرح نصب چراغ‌ هوشمند و علائم هشداردهنده برای استفاده دانش‌آموزان اضافه شود؛ امری که باعث شد تا اعتبارات این ردیف نیز به 3میلیارد و 500هزار تومان افزایش یابد.

مبلغ افزوده شده برای آماده‌سازی‌ شهر به‌منظور تسهیل رفت‌وآمد سالمندان در شهر نیز 6میلیارد تومان بیشتر از پیشنهاد لایحه شهرداری به تصویب رسید. بنابراین گزارش، یکی از اهداف اعضای شورای شهر تهران طی 4سال آینده فراهم کردن محیط‌های بدون مانع و قابل دسترس برای همه شهروندان به‌ویژه معلولان، کودکان و سالمندان است تا ترددی آزادانه و بدون مانع در معابر عمومی داشته ‌باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید