• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 71909
+
-

سد معبر در پیاده‌روهای بندرعباس

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس: به دلیل بالا بودن  تعداد افرادی که در شهر سد معبر ایجاد می‌کنند با متخلفان برابر قانون برخورد جدی می‌شود

شهری
سد معبر در پیاده‌روهای بندرعباس

پیاده‌رو‌ها یا همان معابر عمومی جایگاهی مشخص‌شده برای رفت و آمد افراد پیاده است که در استان هرمزگان به‌ویژه شهرستان بندرعباس کاربردهای دیگری نیز دارد. 

به گزارش تسنیم، کاربرد معابر عمومی علاوه بر گذرگاه عابران در استفاده ابزاری در ساخت‌وساز‌ها، تعمیر خودروها، دست‌فروشی‌ها و حتی چینش اجناس برخی مغازه‌دارها نیز‌ مطرح می‌شود. 

اما این سؤال در ذهن عموم مردم به وجود می‌آید که چرا شهروندان به جای استفاده از معابر عمومی از گوشه‌های خیابان که محل تردد خودروها و موتورسیکلت‌هاست رفت و آمد کنند و در صورت بروز تصادف، چه کسی پاسخ‌گو است؟ 

بعضی سازندگان مجتمع‌ها می‌گویند‌ شهرداری از ما هزینه دریافت می‌کند که در مدت ساخت‌و‌ساز، پیاده‌رو و بخشی از خیابان جلوی بنا را مصالح، تیرآهن، میل‌گرد و... بگذاریم. 


مسدود شدن برخی خیابان‌های شهر

یکی از شهروندان گفت: بلوار معلم ‌در شهرستان بندرعباس، در هر دو طرف آن ساخت‌و‌ساز ساختمانی وجود دارد و معابر در این ناحیه شهری برای مردم مسدود است. 

وی افزود: نبش خیابان بهارستان 15 که از چندماه قبل ساخت یک مجتمع را شروع کرده‌اند، چادر زده‌ و داخلش کولر گذاشته‌اند. روبه‌رویش هم مجتمعی دیگر از چند سال قبل در حال ساخت است و پیاده‌رو کاملاً مسدود شده است. 

وی افزود: یک روز صبح به خیابان جاهد بین چهارراه مرادی و قدس رفتم، تعداد زیادی مانع مانند خودرو، وسایل مغازه، پلاستیک و مواردی دیگر وجود دارد که عابران مجبورند از داخل خیابان بروند. 

شهروند دیگری از بندرعباس در نزدیکی آستانه سیدمظفر(ع) از این وضع موجود گلایه کرد و افزود: کنار ورودی امامزاده سیدمظفر(ع) نوار افقی حفاری شده و روبه‌رویش فرورفتگی سنگ‌فرش است. مردم مجبورند از خیابان استفاده کنند که همین باعث می‌شود، در جاهایی که پیاده‌رو مناسبت‌تر است، عابران باز هم از خیابان تردد کنند. 

به گفته وی جلوی تعمیرگاه‌ها در امتداد خیابان مسجد قدس تا میدان شاه‌حسینی چندین خودرو در پیاده‌رو پارک است که در حال تعمیر هستند. عابران باید از خیابان یا از میان خودروهای در حال تعمیر عبور کنند که احتمال افتادن روی روغن و لغزش روی آسفالت جلوی تعمیرگاه‌ها وجود دارد. 


اغذیه‌فروشی‌ها و سدمعبر

شهروند دیگری در مرکز شهر گفت: در میدان اتوتاج، جلوی ایستگاه تقویت، بستنی و آبمیوه‌فروشی‌، مرغ کنتاکی و صنوف دیگر وجود دارد که در معابر عمومی میز و صندلی یا دستگاه‌های مرغ‌پز گذاشته‌اند. 

وی ادامه داد: پیاده‌رو در اصطلاح شهری محلی برای راه رفتن و قدم زدن است‌؛ مکانی که هدف از ایجاد آن آسایش و ‌راحتی جماعت شهر‌نشین است؛ اما متأسفانه از یاد رفته است.  این شهروند افزود: با توجه به عرض کم پیاده‌روها باید با کسانی که به هر نوعی موجب سد معبر در پیاده‌روها می‌شوند برخورد شود. 

خانمی که قدم‌زنان فاصله چند متری مسیر حرکتش را از معبر عمومی در امتداد خیابان تغییر داد، اظهار کرد: بخشی از این محدوده رفت و آمد عمومی به پارکینگ موتورسیکلت‌ها ‌و گاری دست‌فروشان تبدیل شده ‌که جدا از مخدوش کردن چهره شهر‌، خطرهایی نیز برای شهروندان دارد. 


برخورد قانونی با متخلفان 

«اسماعیل موحدی‌نژاد»، معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس، گفت: در شهرداری، بخشی با نام مدیریت امور صنوف وجود دارد که کار این حوزه برخورد جدی با افرادی است که نسبت به حقوق شهروندی چشم‌پوشی می‌کنند. 

موحدی‌نژاد با بیان این‌که با متخلفان برابر قانون برخود می‌کنیم، تصریح کرد: برای هر یک از صنوف متخلف از جمله آن‌هایی که در معابر عمومی ایجاد سد معبر کرده‌اند، پرونده تخلف گشوده می‌شود. 
وی ادامه داد: تعداد چنین مواردی در شهر بندرعباس زیاد است اما در دستور کار حوزه صنوف شهرداری قرار دارد. 

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس درباره دپوی مصالح و نخاله‌ها در معابر عمومی بیان کرد: افرادی که قصد ساختن ساختمان و مجتمع‌ها را دارند، هنگام کسب جواز ساختمانی قراردادی را با آژانس خاک و نخاله امضا می‌کنند و در قبال خدمات جابه‌جایی نخاله‌ها مبلغی از آن‌ها دریافت می‌شود. 
موحدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که باکس‌های خاک و نخاله در اختیار سازندگان مجتمع‌ها قرار می‌گیرد، بیان کرد: نخاله‌های موجود، در سایت تخلیه نخاله واقع در ناحیه شمالی بلوار شهید رجایی بندرعباس تخلیه می‌شوند. 

وی افزود: متأسفانه برخی شهروندان به تعمیرات داخلی منازل مسکونی خود می‌پردازند و شب‌هنگام، خاک و نخاله‌های خود را در امتداد بلوارها و معابر عمومی می‌ریزند که چهره شهر را نازیبا جلوه می‌دهد. در این خصوص با متخلفان طبق ماده 688 قانون مجازات برخورد می‌شود.


فضای عمومی در اختیار تعمیرگاه‌های خودرو

تزئیناتی خودروها بخشی از فضاهای موجود در معابر را اشغال کرده‌اند و آن‌جا را فضای اختصاصی خودشان می‌دانند. یکی از تعمیرکاران وسایل نقلیه درباره تعمیر خودروها در فضای بیرون از محل کار، اظهار کرد: دلیل اصلی آن نبود فضای مناسب کارگاهی برای تعمیرات است. تعمیرگاه‌ها نیازمند فضایی مستقل برای کار هستند اما نبود فضای مناسب ما را مجبور به استفاده از معابر عمومی کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید