• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71866
+
-

تگری سنتی بزن!

با یک تغییر ساده می‌توانید از شر نوشیدنی‌های مضر و چاق‌کننده تابستان خلاص شوید

تگری سنتی بزن!


اجتماعی    تابستان فصل نوشیدنی‌های وسوسه‌انگیز است. فصلی که برای خیلی‌ها در قُلپ قُلپ نوشیدن انواع نوشابه‌ها و ماءالشعیرها و شربت‌های تگری کارخانه‌ای خلاصه شده است. البته به این افراد هم نمی‌شود ایراد گرفت چون وقتی خیلی‌ها در کشور دمای بالای 40یا 45درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنند و یا در شهری شلوغ و پرترافیک و آلوده با کله‌ای داغ و بدنی خیس عرق به‌دنبال سایه‌ای هستند که کمی آرامش پیدا کنند هر کدام از ما ممکن است از خیر سلامتی و بدن سالم بگذریم و هر نوشیدنی مضر و چاق‌کننده‌ای که دم دست‌مان باشد را بخوریم. اما ما امروز می‌خواهیم شما را دعوت به یک روش سالم‌تر بکنیم. روشی که می‌تواند هم شما را خنک کند و هم برای بدنتان مفید باشد. چرا که از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت بهترین گزینه برای رفع عطش‌های زیاد فصل تابستان درست کردن شربت خنک با انواع عرقیات گیاهی است که هم ضررهای مواد شیمیایی را ندارند و هم اگر کاربلدتر و حرفه‌ای‌تر باشید می‌توانند جلوی چاق شدن‌تان را بگیرند.
 

اگر از گرما حالتان به هم می‌خورد  و سردرد و ضعف اعصاب می‌گیرید بخوانید

سنتی‌ها
اسطوخودوس: یک شربت گیاهی مفید برای کسانی که اعصاب میزانی ندارند.
بادرنجبویه: در آذربایجان به این گیاه بادرشبو هم می‌گویند. عرق این گیاه برای تپش قلب و اعصاب توصیه شده است.
برگ چنار: عرق این گیاه را می‌توانید از عطاری‌های معتبر تهیه کنید. گفته می‌شود تسلی‌بخش اعصاب و روان است.
بهارنارنج: عرق بهارنارنج به‌عنوان چاشنی شربت‌های دیگر به‌خاطر عطر و بوی محشری که دارد می‌تواند شربت‌تان را به غوغاکده‌ای تبدیل کند. شربتش هم آرام‌بخشی است که برای آدم‌های افسرده مفید است.
بیدمشک: این هم برای رفع سردرد و آرامبخش است. تازه می‌گویند اگر در جوانی‌تان عرق بیدمشک بخورید، وقتی پا به سن گذاشتید فشار خون نمی‌گیرید.
سنبل‌طیب: تابستان فصل عذاب کسانی است که به میگرن دچار هستند. از سنبل‌طیب برای رفع سردردهای میگرنی استفاده می‌شود.

خوشمزه‌ها
آب زرشک
آب زرشک به‌شدت برای کبد مفید است و حرارت معده و جگرتان را هم فرو می‌نشاند.
آب طالبی
آب‌طالبی یکی از پرطرفدارترین آبمیوه‌های تابستان است. درست کردن آن را هم که همه بلد هستند، آب طالبی را در مخلوط‌کن می‌ریزیم یا به شیوه سنتی با گوشت‌کوب له می‌کنیم و بدون صاف کردن می‌خوریم. یک خرده یخ و کمی شکر هم به آن اضافه کنید که تگری‌اش خیلی می‌چسبد! بعضی‌ها دوست دارند توی آب‌طالبی‌شان بستنی هم بریزند.
سرکه شیره
اسم سرکه شیره را ممکن است خیلی کم شنیده باشید. اما این یک نوشیدنی اصیل ایرانی است که بسیار هم خوشمزه است. برای تهیه شربت سرکه شیره کافی است سرکه انگور خانگی را با شیره انگور به نسبت ۱ به ۱۰ (شیره انگور ۱۰ برابر سرکه باشد) مخلوط کرده و با هم بجوشانید تا چند قل بخورد. سپس این شربت را با کمی آب رقیق کرده و بخورید. سرکه شیره را از بعضی عطاری‌ها هم می‌توانید تهیه کنید.
خاکشیر یخ‌مال
پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها عاشق و شیفته خاکشیر یخ‌مال بودند. برای درست کردنش هم باید خاکشیر را خیس کنید و بعد آب و شکر و یخ خرد شده به آن اضافه کنید. برای رفع عطش می‌توانید کمی لیموترش هم به آن اضافه کنید. بد هم نیست به جای شکر از سکنجبین استفاده کنید.

نوشیدنی‌هایی مدرن با طعم سنتی
سلام آلاسکا!
گاهی ممکن است طعم عرقیات گیاهی که می‌خورید برایتان تکراری شود و بخواهید نوشیدنی‌های مدرن‌تر اما سالمی را تهیه کرده و با خودتان به بیرون ببرید. اینها چند مورد از نوشیدنی‌های پرطرفدار کافه‌ها هستند که شما هم می‌توانید با کمی حوصله در خانه درست کنید.

موهیتو
نصف یک لیمو
15 تا 20 برگ نعنا
یک قاشق غذاخوری عسل یا یک قاشق مرباخوری شکر قهوه‌ای آب (اگر می‌خواهید نوشیدنی گازدار باشد از آب گازدار استفاده کنید.)


روش تهیه
به شکل و شمایل موهیتوهایی که در کافه‌ها دست‌تان می‌دهند و پول زیادی هم بابتش می‌گیرند نگاه نکنید درست کردن این نوشیدنی پرطرفدار اصلا کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید در خانه درست کنید. برای تهیه‌اش کافی است یک لیمو را حلقه حلقه کنید بعد حلقه‌ها را کف لیوان چیده و برگ‌های نعنا را رویش قرار بدهید. عسل را روی برگ‌های نعنا بریزید و بعد باقی برش‌های لیمو را روی آن بگذارید. حالا با یک گوشت‌کوب کوچک ترکیبی که توی لیوان جلوی رویتان قرار دارد را آرام آرام بکوبید تا آب لیمو دربیاید. بعد قالب‌های یخ را روی ترکیب بیندازید و لیوان را با آب شاده یا آب گازدار پر کنید. نوشیدنی شما آماده است.




هندوانه و نعنا
 آب دو سوم یک لیمو
300 تا 350 سی سی آب صاف شده هندوانه
10 برگ نعنا
3 قالب یخ


روش تهیه
گاهی طعم‌های ترکیبی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. نوشـــیدنی هندوانه و نعنا از همین طعم‌های متضاد و ترکیبی خوب است که می‌توانید تابستان امسال امتحانش کنید. برای درست کردن این نوشیدنی می‌توانید مواد بالا را با هم در مخلوط‌کن بریزید و بعد از مخلوط شدن، چند قطعه یخ در لیوان مورد نظرتان بریزید. نوشیدنی شما آماده است. نوش جان! ترکیب طعم هندوانه و نعنا، نوشیدنی‌های سنتی خانه مادربزرگ را به یاد آدم می‌آورد. برای تنوع خوب است.





1- چطور درست کنیم؟
درست کردن شربت انواع عرقیجات گیاهی یک قاعده کلی و مهم دارد:
دو سوم آب + یک سوم عرق گیاهی + عسل یا شکر قهوه‌ای(برای چاق‌ها شکر و نبات) به میزان لازم + یخ فراوان

2- حرفه‌ای‌ها به این نکات  توجه می‌کنند
مقداری زعفران را در آب جوش حل کنید و در شربت‌تان بریزید. هم خوش رنگ می‌شود و هم نشاط‌آور است. برای همین در این روزهای داغ کمتر عصبی می‌شوید! تقریبا به همه عرقیجات گیاهی و شربت‌های خانگی می‌توان گلاب اضافه کرد. گلاب به‌خاطر مزه آشنا و نوستالژیکی که برای ما دارد ذائقه‌مان را برای نوشیدن شربت‌های متفاوت آماده می‌کند.

3- این دو نکته را  فراموش نکنید
عرقیات را از مکان‌های معتبر بخرید و به هر عطاری ای اعتماد نکنید. همچنین می‌توانید سراغ عرقیات کارخانه‌ای با شماره ثبت و پروانه ساخت معتبر بروید. اگر هم آشنایی دارید که خودش عرقیات را تهیه می‌کند، که نور علی نور است. زیاده‌روی در مصرف عرقیات دارویی هم می‌تواند عوارض داشته باشد. برای همین هم باید عرقیات را متنوع‌تر انتخاب کنید و هم از یک پزشک مشورت بگیرید.

4- دانه‌های ریز دوست‌داشتنی
  تخم شربتی: تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که همین امر باعث شده است تخم شربتی به‌عنوان یک ضد‌آفتاب طبیعی شناخته شود. همچنین تخم شربتی دارای خاصیت خنک‌کنندگی است که دمای بدن را کاهش داده و عطش را رفع و تب را درمان می‌کند، به همین دلیل به همراه بسیاری از نوشیدنی‌های خنک مانند فالوده و شربت آبلیمو در تابستان مصرف می‌شود.
 خاکشیر: خاکشیر از دانه‌های دارویی است که برای مقابله با گرما و پیشگیری از گرمازدگی سودمند هستند. براساس طب قدیم طبیعت خاکشیر خنک است و به علاوه سبب افزایش جذب آب از طریق دستگاه گوارش می‌شود.




5- توجه کنید
 این روزها بازار انواع شیکرها داغ است. برای همین می‌توانید شربت‌های سنتی و تابستانی را که درست می‌کنید با یخ داخل این شیکرها بریزید و با خودتان بیرون ببرید. هر جاکه احساس تشنگی کردید نوشیدنی یخ و مفیدتان را سر بکشید.
اگر به شیکر دسترسی ندارید می‌توانید شربت را داخل بطری‌های آب یا نوشابه کوچک بریزید و بگذارید شب تا صبح در داخل یخچال یخ بزند. صبح که از خانه بیرون می‌روید شربت‌تان را با خودتان ببرید.

6- اگر زیاد تشنه‌تان می‌شود بخوانید
  همه این شربت‌ها برای رفع عطش مفیدند، اما دو تایشان خاص این مشکل هستند:
 شربت لیموترش: شربت آبلیمو از قدیم برای رفع تشنگی توصیه شده، درست کردنش هم سخت نیست، آب لیموی طبیعی را خودتان در خانه به روشی که می‌دانید بگیرید و شیرینش کنید. توصیه اضافه کردن گلاب به انواع شربت‌ها در درست کردن شربت لیموترش هم به کارتان می‌آید.
 شربت سکنجبین: در شهرهایی مثل کاشان، اصفهان و یزد گزینه اول برای رفع عطش و گرمازدگی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید