• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71812
+
-

شهر آماده عید قربان می‌شود

۲۴ جایگاه عرضه بهداشتی دام در پایتخت آغاز به کار کرد

سلامت
شهر آماده عید قربان می‌شود


به فاصله یک روز مانده به عید سعید قربان شهر تهران به استقبال این روز بزرگ رفته است. به گزارش همشهری، ساعت کار جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام در روزهای عرفه و عید سعید قربان اعلام شد. بدین‌ترتیب، 24 جایگاه عرضه بهداشتی دام از ساعت 9 صبح تا 7 عصر امروز (روز عرفه) آماده ارائه خدمات به شهروندان خواهند بود. همچنین این جایگاه‌ها در روز دوشنبه (عید سعید قربان) از ساعت 5بامداد آغاز به‌کار می‌کنند و تا ساعت 3بعدازظهر مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند. قرار است 30 هزار رأس دام در روزهای عرفه و عید سعید قربان در 24 جایگاه عرضه بهداشتی دام در پایتخت عرضه شود. مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران معتقد است که این سازمان تمام توان و امکانات خود را برای جلب رضایت حداکثری شهروندان به کار خواهد بست. سیدسعید راد در این رابطه گفت: «عرضه بهداشتی دام، ضامن حفظ سلامت شهروندان، کمک به اقتصاد خانواده و جلوگیری از آلودگی محیط شهری است.» او با اشاره به خطر انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام به‌ویژه بیماری مهلک تب کریمه کنگو عنوان کرد: «علاوه بر امکان انتقال برخی بیماری‌های کشنده و مخاطرات بهداشتی و خطرات جانی، ممکن است بعضی سوءاستفاده‌ها و تقلب‌ها در فروش دام‌های سرگردان صورت بگیرد و به لحاظ اقتصادی نیز موجب ضرر و زیان شهروندان شود.» راد به اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به شهروندان در مورد آثار و عوارض مصرف دام‌های غیربهداشتی اشاره کرد و ادامه داد: «یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، نگهداری گوشت گرم و جگر تازه گوسفند به‌مدت 24 ساعت در برودت صفر تا 4درجه یخچال و مصرف یا انجماد آن بعد از گذشت این مدت است.» مدیرعامل سازمان میادین به شهروندان هشدار داد: «شهروندان با توجه به‌احتمال وجود بیماری و حضور ۱۶۶ دامپزشک در جایگاه‌های عرضه بهداشتی، از ذبح دام در خارج از این جایگاه‌ها اکیدا خودداری کنند؛ ‌زیرا برخی از بیماری‌ها قبل از کشتار توسط دامپزشک قابل شناسایی نیست. ‌در نتیجه اکیدا توصیه می‌شود از ذبح دام در محل‌هایی غیر از جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام خودداری شود.»

او با اشاره به پرداخت معادل ریالی کل لاشه یا بخشی از آن به خریداران درصورت تشخیص بیماری دام طبق نظر دامپزشکان مستقر در جایگاه‌های عرضه دام از سوی سازمان مدیریت میادین، گفت: «نجات جان شهروندان با هیچ مبلغی قابل معامله نیست و چنین اقدامی را نه‌تنها هزینه نمی‌دانیم، بلکه آن را سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامت جامعه قلمداد می‌کنیم.» راد ضمن تقدیر و تشکر از همراهی و هماهنگی خوب شهرداری‌های مناطق در اجرای طرح عرضه بهداشتی دام، لزوم جمع‌آوری دام‌های سرگردان را مورد تأکید قرار داد و گفت: «اگر شهروندان از مخاطرات خرید دام‌های سرگردان مطلع شوند، یقیناً برای خرید و ذبح دام به افراد متفرقه و مراکز غیرمجاز مراجعه نخواهند کرد و امتناع شهروندان از خرید این دام‌ها، در جمع‌آوری دام‌های سرگردان مؤثر خواهد بود. درحالی‌که سعی می‌کنیم در برگزاری یکی از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی و به جا‌آوردن آداب و رسوم آن مشارکت داشته باشیم، باید تلاش کنیم تا فعالیت جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام، موجب آزار و اذیت همسایگان و ساکنان مجاور این جایگاه‌ها نشود.»

نصب تبلیغات محیطی
به مناسبت فرارسیدن روز عرفه و عید سعید قربان یک هزار رأس دام بهداشتی در شمال تهران به شهروندان متقاضی انجام این سنت نبوی، عرضه می‌شود. اداره ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری این منطقه با هماهنگی‌های انجام شده ایستگاه عرضه دام بهداشتی منطقه یک را در بزرگراه امام علی(ع) بالاتر از پل بزرگراه شهید بابایی، کنار گذر ازگل، نبش خیابان گلچین جنوبی در زمینی به وسعت 4 هزار مترمربع با 8 غرفه عرضه دام بهداشتی راه‌اندازی کرده است. این ایستگاه‌ها امروز از ساعت 9 تا 19 و دوشنبه 21 مرداد‌ماه از ساعت 5 تا 15 برپاست. متقاضیان می‌توانند در این 2 روز به محل عرضه دام مراجعه کنند و گوسفند قربانی خود را با قیمت مصوب سازمان میادین شهرداری تهران خریداری و به‌صورت بهداشتی ذبح کنند.

همچنین در منطقه 20شهر تهران با راه‌اندازی جایگاه عرضه بهداشتی دام، فضاسازی و نصب تبلیغات محیطی صورت گرفت. با هدف ارتقای بهداشت عمومی، حفظ زیبایی شهر و ترویج سنت حسنه قربانی، جایگاه موقت بهداشتی عرضه دام در خیابان شهیدرجایی (جنوب به شمال) بعد از پل شهیدآوینی راه‌اندازی شده و روز عید سعید قربان به ارائه خدمات به شهروندان خواهد پرداخت. همچنین تمهیدات لازم برای رفاه حال شهروندان در قالب نصب مه‌پاش برای تهویه و خنکی هوا، نصب سیستم نوبت‌دهی، مسقف کردن کل مجموعه، نصب کولر، تعبیه جایگاه استراحت شهروندان، آبسرد‌کن و پذیرایی نیز در نظر گرفته شده است.

سال گذشته ۲۱۶۲۲ دام در جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام فروخته شد که از این میزان ۱۲۳۴۱ دام در محل و ۹۲۸۱ دام در محلی غیر از جایگاه‌ها ذبح شد. در سال گذشته ۵۲ دام دچار بیماری شدند و نسبت به امحای کل لاشه اقدام شد و برای جلوگیری از انتقال هرگونه بیماری، توصیه اکید به پرهیز از بردن دام به محلی غیر از جایگاه‌های عرضه دام شده است.

خدمات‌رسانی مترو در روز عید قربان
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از آمادگی این ناوگان برای ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان در نماز روز عید قربان خبر داد. فرنوش نوبخت در این رابطه می‌گوید: «نماز عید قربان در روز دوشنبه(۲۱ مرداد) در مصلای امام خمینی(ره) تهران اقامه می‌شود و متروی تهران با توجه به نزدیکی 2 ایستگاه شهیدبهشتی و مصلای امام‌خمینی(ره) بهترین وسیله برای رسیدن به این مکان است.» او ادامه داد: «شرکت مترو آماده ارائه خدمات به شهروندان و شرکت‌کنندگان در نماز روز عید سعید قربان است و این آمادگی وجود دارد که درصورت نیاز در تمام خطوط متروی تهران به‌خصوص در خطوط یک و 3 که 2 ایستگاه شهیدبهشتی و مصلای امام خمینی(ره) در آن قرار دارد، قطارهای فوق‌العاده اعزام شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید