• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71699
+
-

تجهیز 4 هزار هکتار باغ پسته رفسنجان به آبیاری تحت فشار

به گفته رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان طی 3 سال اخیر 4 هزار هکتار از باغ‌های پسته این شهرستان به آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند که با توجه به روند خشکسالی و کم‌آبی موجود ضرورت استمرار این طرح‌ها بیشتر احساس می‌شود. 

«حسین رضایی» در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به این‌که رفسنجان از لحاظ منابع آبی در بحران جدی قرار دارد، افزود: طی ۷۰ سال اخیر ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در این شهرستان توسط کشاورزان ایجاد شد که از 1۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی تغذیه آبی می‌شوند، اما طی این سال‌ها حجم آب سفره‌های زیرزمینی برای امر آبیاری کاهش یافته ضمن این‌که تغییرات اقلیمی و نوسانات دمایی نیز طی سال‌های اخیر مزید بر علت شده است. 

رضایی با تاکید بر این‌که برای جلوگیری از خشک شدن منابع آبی در رفسنجان باید تدابیری جدی اندیشیده شود، گفت: یکی از این راهکارها اجرای سیستم نوین آبیاری است و تجهیز باغ‌ها به آبیاری قطره‌ای و آبیاری زیر سطحی می‌تواند 2 مزیت داشته باشد؛ اولی این‌که محصول افزایش می‌یابد و دیگری این‌که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. 

وی افزود: در آبیاری غرقابی اراضی، آب زیادی مصرف می‌شود و با توجه به این‌که رفسنجان در منطقه کویری قرار دارد بخشی از آب در حالت غرقابی تبخیر می‌شود و به زمین فرو نمی‌رود. 

رضایی گفت: طرح‌های آبیاری نوین بسیار مقرون به صرفه هستند. از طرفی برای اجرای این سیستم دولت وام‌های بلاعوض نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. برای هر هکتار باغ که به سیستم نوین تجهیز شود، دولت ۱۰ میلیون تومان بلاعوض اعطا می‌کند. 

در ادامه این مقام مسئول با اشاره به این‌که در هفته دولت ۶ طرح بزرگ آبیاری تحت فشار در کشکوئیه، نوق و رفسنجان در قالب ۶۰۰ هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، بیان کرد: برای اجرای این سیستم در این باغ‌ها اعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد تومان مصرف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید