اتوبان جیرفت به بم در مسیر پیشرفت
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب: تاکنون 25 کیلومتر از این اتوبان به بهرهبرداری رسیده و 23 کیلومتر آن نیز در دست اجراست
اتوبان جیرفت به سهراهی بم با حمایت دولت در مسیر پیشرفت قرار گرفته و تاکنون 25 کیلومتر از این بزرگراه کوهستانی به بهرهبرداری رسیده است.
به گزارش ایرنا، جاده جیرفت به سهراهی بم قدیمیترین مسیر ارتباطی مردم جنوب کرمان برای رسیدن به مرکز استان به شمار میرود؛ بنابراین تکمیل این مسیر که بیشتر آن کوهستانی است نقش مهمی در کاهش تصادفهای جاده دارد و برای مردم این منطقه از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ از طرفی فعالان اقتصادی و کشاورزان 7 شهرستان جنوبی استان کرمان محصولات خود را از این مسیر به نقاط دیگر کشور منتقل میکنند و درواقع این جاده به عنوان مسیر ترانزیتی جنوب نیز محسوب میشود.
این مسیر در دولت تدبیر و امید مورد توجه دولتمردان قرار گرفته تا پس از سالها، شاهد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و راحتی خودروهای عبوری باشیم. در این مسیر کوهستانی تعداد 12 تونل وجود دارد که با اسامی ماههای سال نامگذاری شدهاند.
ادامه عملیات اجرایی بزرگراه
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان از ادامه عملیات اجرایی پروژه بزرگراه جیرفت – سهراهی بم در محدوده پلشور تا تونل فروردین خبر داد.
«محمد ساردویی» افزود: محور کوهستانی جیرفت – سهراهی بم به طول 83 کیلومتر است که 48 کیلومتر آن در حوزه اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان واقع شده است.
وی افزود: تاکنون 25 کیلومتر این اتوبان به بهرهبرداری رسیده و 23 کیلومتر آن نیز در دست اجراست؛ همچنین برای تکمیل این محور مبلغ 1150 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان با بیان اینکه هماکنون 5 کیلومتر از محور جیرفت – سهراهی بم در حال اجراست، گفت: تاکنون3 کیلومتر این مسیر تکمیل شده و از عملیات احداث ابنیه فنی و خاکریزی 2 کیلومتر باقی مانده که در حال ساخت است و برای تکمیل این قطعه 40 میلیارد ریال اعتبار
نیاز است.
نصب حفاظ بتنی
ساردویی از آغاز عملیات نصب حفاظ بتنی جداکننده (نیوجرسی) در این محور خبر داد و افزود: در مرحله اول به طول 800 متر از محدوده پُلشور تا تونل فروردین نیوجرسی نصب شده و قرارداد ساخت نیوجرسیهای این محور به مبلغ 68 میلیارد ریال برای ایمنسازی منعقد شده و در حال حاضر در حال اجراست.
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: وضعیت کیلومتر 12 تا کیلومتر 18 و کیلومتر 22 تا کیلومتر 26 که پیمانکار آن از توان اجرایی لازم برخوردار نبود، مجدداً مورد پیگیری قرار گرفته و در تلاش هستیم هرچه سریعتر عملیات اجرایی این قسمت را نیز شروع
کنیم.
وی گفت: آسفالت یک لایه از این بزرگراه از کیلومتر 41 تا کیلومتر 47 اجرا شده و برای لایه دوم نیز در حال برآورد و اخذ مجوز برای برگزاری مناقصه هستیم که به محض اجرای این قسمت، شاهد ترافیک نخواهیم بود.
ساردویی افزود: مطالعات و طراحی تونل اسفند نیز که در انتهای حوزه استحفاظی این اداره کل قرار دارد در دست اقدام است که به محض تکمیل طراحی، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
ایمنسازی محدوده شهر جبالبارز و روستای سَقدِر
رئیس اداره نظارت بر راههای اصلی و فرعی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان نیز گفت: به زودی عملیات اجرای طرح احداث باند کندرو در محدوده شهر جبالبارز و ایمنسازی در محدوده روستای سقدر آغاز خواهد شد. «علی طاهرنژاد» افزود: طرح باند کندرو و ایمنسازی محدوده مسکونی شهر جبالبارز و روستای سقدر در بزرگراه جیرفت – سهراهی بم با اعتبار 86 میلیارد ریال اجرا میشود.
رئیس اداره نظارت بر راههای اصلی و فرعی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: در قالب این طرح، ساخت دور برگردانهای منطقه مسکونی روستای سقدر و شهر جبالبارز اجرایی خواهد شد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت این پروژه در کاهش تصادفات افزود: نواقص اجرایی و اصلاح قسمتهای باقیمانده در این بزرگراه نیز در حال تکمیل شدن است.
یک میلیون نفر از اهالی جنوب کرمان برای رفت و آمد به مرکز استان باید از این محور عبور کنند؛ علاوه بر این تردد کامیونهای حمل بار در فصل تولید محصولات جالیزی و همچنین وجود گردنههای کوهستانی عملاً عبور و مرور خودروهای سواری را با مشکل مواجه کرده است.
دوبانده شدن مسیر جیرفت به بم؛ خواسته مهم مردم
یک شهروند جیرفتی گفت: دوبانده شدن مسیر جیرفت به بم خواسته همه مردم منطقه جنوب کرمان است چراکه اهالی این مناطق برای رسیدن به مرکز باید از این مسیر عبور کنند. «محسن کمالی» افزود: امیدواریم هرچه سریعتر این محور دوبانده شود تا شاهد کاهش تصادفها در این مسیر باشیم.