• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71665
+
-

چابهار میزبان جشنواره تابستانی مونسون

جشنواره
چابهار میزبان جشنواره تابستانی مونسون

جشنواره تابستانی مونسون به عنوان ظرفیتی بی‌بدیل در گردشگری با هدف معرفی آداب و رسوم، ورزش‌های آبی ساحلی، غذاهای محلی، موسیقی و خرده‌فرهنگ‌های بومی از ۲۷ تا ۲۹ مرداد در چابهار برگزار می‌شود. 

ماه‌های تیر، مرداد و شهریور فصل مونسون دریایی در بندر چابهار و سواحل مکران است و در این ماه‌ها جریان هوای برخاسته در روی شبه‌‌قاره هند محیطی با فشار کم را ایجاد می‌کند که این هوا نخست منبسط‌ و سپس سرد می‌‌شود و آن‌گاه به ابر و سرانجام باران تبدیل می‌شود. 

در این مدت بنادر جنوب سیستان و بلوچستان نیز به دلیل همجواری با اقیانوس هند از این پدیده متأثر می‌شوند و تلاطم دریا، افزایش موج، افزایش رطوبت هوا، باران‌های موسمی و همچنین وزش بادهای موسمی از جمله مشخصات پدیده مونسون است. بیشترین تأثیر مونسون در کشورهای هند و پاکستان است و همچنین در سواحل اقیانوسی سیستان و بلوچستان شهرهای چابهار و کنارک که برخی مواقع بر استان‌های هرمزگان و کرمان نیز تاثیر می‌گذارد. 

عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: جشنواره مونسون با همکاری ادارات و سازمان‌های مختلف هر سال برگزار می‌شود. امسال نیز این منطقه با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، آمادگی لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره تابستانی مونسون را دارد. 
«محمداکبر چاکرزهی» با اشاره به این‌که این جشنواره با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی برگزار می‌شود، بیان کرد: رقابت سرآشپزهای کشور از ۲۷ تا ۲۹ مرداد در این جشنواره رویدادی مهم است. 

وی بیان کرد: رقابت‌های سرآشپزها می‌تواند منجر به معرفی بسیاری از غذاهای ناشناخته محلی استان شود. 

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: نمایشگاه سوغات، هدایا و صنایع دستی مناطق مختلف کشور از دیگربرنامه‌های این جشنواره است. 
وی ادامه داد: برای ایجاد فضایی متنوع و شاد برای مسافران، گردشگران و شهروندان برنامه‌هایی فرهنگی و هنری از جمله موسیقی سنتی نواحی مختلف کشور تدارک دیده شده است. 

چاکرزهی با بیان این‌که چابهار در ماه‌های مرداد و شهریور برخلاف سایر مناطق کشور دمای مناسبی برای تفریح و گردش دارد، افزود: ورزش‌های دریامحور نظیر موج‌سواری، اسکی روی آب و قایق‌سواری و دیگر ورزش‌های ساحلی نیز در جشنواره مونسون برگزار می‌شود. 

وی بیان کرد: در نشست‌های آتی با استانداری و کمیته سوخت سیستان و بلوچستان تمهیدات و تدابیری برای برطرف کردن مشکل سوخت خودروهای مسافران با توجه به بعد مسافت اندیشیده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید