• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71633
+
-

افزایش یک‌درصدی سهم استان از تراز تجاری مثبت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: تراز تجاری مثبت استان 419 میلیون دلار است که سهم استان به 1/5 درصد کشور رسیده و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا «علی رسولیان» در نشست مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی در تالار شهر مشهد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون ۱۳۴ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان برگزار شده که از این میان ۳۹ جلسه در مدت ۶ ماه حضور آقای رزم‌حسینی یعنی ۳۰ درصد کل جلسات بوده و ۲۹ جلسه در شهرستان‌های استان برگزار شده است. 

وی با بیان این‌که مجموعه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان که در ستاد ملی مصوب شده، بالغ بر ۴۰۰ پروژه بوده است، عنوان کرد: این پروژه‌ها تجمیع شد و ۱۹۱ پروژه اقتصاد مقاومتی را در استان داشتیم که از این تعداد ۷۰ پروژه یعنی 6/36 درصد پروژه‌ها به اتمام رسیده و برای سال ۹۸ نیز ۲۵ پروژه شاخص اقتصاد مقاومتی در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور مصوب و کار اجرایی و عملیاتی آنها شروع شده است. رسولیان افزود: برنامه‌ریزی برای سال ۹۸ بر مبنای برنامه ششم توسعه برای استان این است که 12 هزار و 258 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 180 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان داشته باشیم. برای این‌که به نرخ بیکاری 5/8 درصد برسیم، باید ۷۶ هزار و 799 شغل در استان ایجاد کنیم و صادرات حدود ۲ میلیارد و۳۰۰ میلیون‌ دلاری داشته باشیم. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور محورهای اولویت‌دار در استان را شناسایی و در ستاد اقتصاد مقاومتی استان مصوب کردیم تا بانک‌ها امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات خالص‌ پرداخت کنند و سهم بخش صنعت و معدن در تسهیلات بانکی از 22 درصد در سال 97 به ۳۰ درصد و سهم بخش کشاورزی نیز به ۱۵ درصد افزایش یابد. کمیته تامین مالی نیز تشکیل شده است. ۲۶ عنوان برنامه در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان تهیه و بندهای عملیاتی و زیربخش‌های آن مشخص و تقسیم کار شده است. وی بیان کرد: در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری نرخ بیکاری در بهار به 4/9 درصد رسیده، در حال حاضر یک میلیون و ۹۴۳ هزار و 995 شاغل و 201 هزار بیکار در استان داریم. سال گذشته نرخ بیکاری از متوسط کشور پایین‌تر بوده است.

در طرح اشتغال فراگیر که از طرح‌های مهم‌ دولت بوده، تاکنون در استان ۴۲۸ میلیارد تومان به 5742 طرح پرداخت شده که 1482 شغل ایجاد خواهد کرد. رسولیان با اشاره به این‌که از نظر پرداخت در اشتغال روستایی رتبه سوم کشور را داریم، تصریح کرد: مجموعه پرداختی ما 3/5 کشور بوده اما به‌اندازه 3/7 اشتغال کشور را از محل اعتبارات روستایی ایجاد کردیم. برنامه امسال دولت برای استان ایجاد ۴۶ هزار و ۵۳۱ شغل بوده و ما برای این‌که به اهداف خود برسیم، ۷۶ هزار شغل را برنامه‌ریزی کردیم. 2840 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که برابر 3/6 درصد از کل کشور است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از طریق صندوق توسعه ملی که عمده طرح‌ها از سال ۹۲ شروع شده، 201 طرح مهم اقتصادی کشور و یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون دلار اعتبار از محل این صندوق تخصیص پیدا‌ کرده که نزدیک ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت شده و بقیه در حال پرداخت بوده و اعتبار ریالی تخصیص‌یافته نزدیک به 1900 میلیارد تومان است. وی در خصوص طرح خرید گندم گفت: برنامه استان در این طرح که اولویت بسیار مهمی دارد، ۴۰۰ هزار تن بوده که تا روز گذشته بالغ بر 470 هزار تن گندم در استان خریداری شده و ما 44 درصد افزایش را در این بخش شاهد بودیم، ۸۵ درصد آن از تمام طرح‌ها به کشاورزان پرداخت شده است. 

رسولیان با بیان این‌که توسعه گلخانه‌ها یکی از برنامه‌های مهم استان است، عنوان کرد: برنامه ما این است که بتوانیم ۳۲۰ هکتار گلخانه در استان را به هزار هکتار برسانیم. تنظیم بازار نیز موضوع مهمی در استان است تا بتوانیم قیمت کالا و خدمات را منطقی نگه داریم. نرخ تورم استان 4/1 درصد از کشور پایین‌تر است. صادرات استان نیز تا امروز به ۵۳۷ میلیون دلار رسیده که رشد ۵۰ درصدی در وزن کالاها داشتیم.  معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: تراز تجاری مثبت استان 419 میلیون دلار است و سهم ما به 1/5 درصد کشور رسیده و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.

حجم تسهیلات پرداختی استان در ۴ ماه به 11 هزار میلیارد تومان رسیده و 2/58 درصد افزایش داشتیم. در حوزه واگذاری املاک تملیکی بانکی 25 درصد رشد داشتیم و اشتغال حدود 195 درصد رشد داشته است. وی بیان کرد: در حوزه صنعت کلینیک صنعت را در استان تشکیل دادیم که 650 واحد راکد را شناسایی کردیم و 215 واحد تعیین تکلیف شده که موجب شده رشد بالای ۵۰ درصد در حوزه تولید و در برخی کالاها را تجربه کنیم. میزان برق مصرفی واحدهای صنعتی استان ۵ درصد و رتبه گاز ۲ درصد افزایش داشته که نشان از افزایش تولید در این بخش‌ها دارد. در سرمایه‌گذاری خارجی در 4 ماهه ۱۱۵ میلیون دلار برای 10 طرح مصوب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید