• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 28 بهمن 1396
کد مطلب : 7158
+
-

رویکردی نو و سخنی با مخاطبان

اسدالله افلاکی/ دبیر گروه زیست‌بوم

بیش از 25سال از انتشار روزنامه همشهری می‌گذرد؛ روزنامه‌ای که با طرح موضوعات محیط‌زیست برای نخستین بار ادبیات جدیدی را وارد رسانه‌های کشور کرد و پس از آن اقبال سایر رسانه‌ها به مقوله محیط‌زیست سبب شد تا محیط‌زیست که تا پیش از آن، جایی در سیاستگذاری‌ها نداشت به یکی از مطالبات مردمی تبدیل شود. اکنون روزنامه همشهری با پشتوانه 25ساله خود در حوزه محیط‌زیست و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری، راه تازه‌ای پیش رو دارد. اگر تا به امروز معضلات محیط‌زیست و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی مهم‌ترین موضوعات گروه زیست‌بوم بود و تلاش می‌شد تا با استناد به اظهارات کارشناسان مشفق با به‌دست دادن راهکارهای علمی و فنی از این معضلات گره گشایی شود اکنون بنا به رویکرد جدیدی که برای این رسانه تعریف شده قرار است علاوه بر پرداختن به مباحثی که تا امروز شاهد آن بوده‌اید، موضوعات دیگری به مباحث پیشین اضافه شود.

محیط‌زیست، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البته گستره‌ای به پهنای کشور دارد و گاه این گستره از مرزهای سرزمینی نیز فراتر می‌رود؛ چرا که محیط‌زیست و میراث فرهنگی محدوده و مرز نمی‌شناسد. صیانت از محیط‌زیست، میراث طبیعی و میراث فرهنگی در واقع صیانت از میراثی است که جایگزینی ندارد و از همین روست که برخی از این میراث افزون بر ثبت ملی در فهرست جهانی نیز ثبت می‌شود.

آنچه مسلم است تأثیر حفاظت از محیط‌زیست و میراث فرهنگی زمانی تبدیل به تعهدی الزام آور برای تک تک شهروندان می‌شود که نقش و اهمیت حفاظت از این میراث در زندگی شهروندان تبیین شود. با همین رویکرد، معرفی جاذبه‌های گردشگری و طرح راهکارهایی که ضمن حفاظت ازاین جاذبه‌ها باعث رونق اشتغال و کسب و کار جوامع محلی و بومی می‌شود، موضوعات جدیدی است که می‌توانید از این پس در این صفحه دنبال کنید. به‌عبارت دیگر، معرفی آداب و رسوم، سنت‌ها و آیین‌هایی که می‌تواند به بستری برای جذب گردشگران تبدیل شود و نیز استفاده از قابلیت‌هایی نظیر گردشگری غذا و صنایع‌دستی در حال فراموشی و جایگاه آن در درآمدزایی از مباحث نو در این صفحه خواهد بود. علاوه براین، معرفی اقوام، میراث ناملموس و میراث طبیعی در دستور کار این صفحه قرار گرفته است. در عین حال، گروه زیست‌بوم بنا به همان عهد معهود، ضمن پیگیری مباحث محیط‌زیستی، حفاظت از محیط‌زیست و میراث فرهنگی را در گفت‌وگو با کارشناسان به‌عنوان مهم‌ترین راهبرد پیگیری می‌کند تا مسئولان و کارگزاران نظام را در صیانت از میراث فرهنگی و طبیعی و منابع پایه (آب، خاک، پوشش گیاهی و هوا) یاری رسان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید