• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71445
+
-

۱۳ اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد

کارشناس ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد گفت: ۱۳ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور، ثبت و به مسئولان ارشد استان ابلاغ شد.

«محمدحسین صالحی» در گفت‌وگو با ایرنا، این آثار را شامل هنر ساخت زنجیر توپ ملیله یزدی به شماره ۱۶۷۳، هنر ساخت زنجیره هلوگل یزدی به شماره ۱۶۷۴، هنر ساخت زنجیر کلافه‌ای به شماره ۱۶۷۵، هنر ساخت زنجیر هل ملیله یزدی به شماره ۱۶۷۷، مراسم آیینی پخت آش جو اول اسفندماه ندوشن به شماره ۱۶۷۸، شیوه سنتی تهیه نقل بیدمشکی به شماره ۱۶۷۹، هنر ساخت دستبند اشرفی یزدی به شماره ۱۶۸۰، مراسم کوزه‌شکنی بافق به شماره ۱۷۲۹ و روش تهیه غذای درنجوش ابرکوه به شماره ۱۷۳۰ اعلام کرد.
به گفته وی، همچنین مراسم پامنبری و ذکرخوانی روستای فتح‌آباد خاتم به شماره ۱۷۳۱، مهارت پخت شیرینی آرد بیریزو در بافق به شماره ۱۷۳۲، مراسم نقل ریزان آموزش قرآن در مکتب‌خانه‌های یزد به شماره ۱۷۳۳ و مهارت نشاسته‌گری به روش سنتی به شماره ۱۷۷۶ از دیگر اثار ناملموس استان یزد است که به ثبت ملی رسید.

وی اظهار کرد: ۲ تا 4 سال طول کشید تا ثبت این آثار قطعی شود.
وی با بیان این‌که ثبت ۴۰ اثر ناملموس دیگر استان در دست اقدام است که امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد، یادآور شد: هم‌اکنون 5 اثر از این تعداد به تهران ارسال شده و بقیه آنها در حال تدوین است.

صالحی تصریح کرد: تهیه پرونده‌های ناملموس فقط بر عهده میراث فرهنگی نیست و نیاز به همت بالای بخش خصوصی، مردم، دولت و گروه‌های مردم‌نهاد دارد.
وی اظهار امیدواری کرد: شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات دولتی برای به نتیجه رسیدن این دست از پرونده‌ها با میراث فرهنگی همکاری کنند.
وی تعداد رشته‌های شاخصی که در استان وجود دارد را زیاد اعلام کرد و یادآور شد: باید نسبت به ثبت این آثار اقدام کنیم تا از آسیب رسیدن به آنها و فراموش شدنشان جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید