• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70532
+
-

چراغ صعود، سبز است

نه ذوب‌آهن و نه منصوریان، هرگز مقابل تیم‌های عربستانی حذف نشده‌اند

چراغ صعود، سبز است

تیم فوتبال ذوب‌آهن امروز در جدال با حریف عربستانی‌اش برای صعود به جمع 8تیم برتر آسیا تلاش می‌کند و در عین حال فصل جدید فوتبال را هم برای ایرانی‌ها استارت می‌زند. در فصلی که لیگ‌برتر ایران در بلاتکلیفی افتاده و هنوز مشخص نیست از چه تاریخی آغاز می‌شود، نخستین بازی رسمی باشگاه‌های ایرانی جدال امروز 2 تیم ذوب‌آهن و الاتحاد عربستان خواهد بود. سبزپوشان اصفهان با هدایت علیرضا منصوریان به‌عنوان صدرنشین
 گروهA پا به مرحله حذفی گذاشته‌اند و الاتحاد هم در حالی تیم دوم گروهB شده که فقط یک امتیاز کمتر از ذوب‌آهن گرفته است. طبق روال سال‌های اخیر، تقابل باشگاه‌های ایران و عربستان در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود و این بار ورزشگاه الزبیل ابوظبی میزبان این بازی است. این مسابقه از ساعت20:30امشب (دوشنبه) در این ورزشگاه آغاز خواهد شد.
  تیم دهم عربستان، اما متحول شده
ذوب‌آهن که فصل گذشته را با رتبه ششم در لیگ‌برتر ایران به پایان رساند در نقل‌وانتقالات تابستانی 3بازیکن شاخص خود یعنی رشید مظاهری، محمدرضا حسینی و کریستین اوساگونا را از دست داد، ولی در عوض با بازگشت 3بازیکن سرباز خود یعنی احسان پهلوان، مهدی مهدی‌پور و دانیال اسماعیلی‌فر به نوعی رفتن آن 3بازیکن را جبران کرد. الاتحاد هم فصل گذشته در لیگ عربستان به رتبه دهم دست یافت اما در تابستان 7بازیکن جدید به خدمت گرفت که مهم‌ترین آنها 2 هافبک هجومی از لیگ‌های برزیل و شیلی هستند. الاتحاد با 3بار حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و 2بار قهرمانی در این رقابت‌ها ازجمله تیم‌های سرشناس قاره محسوب می‌شود. در مقابل ذوبی‌ها هم یک‌بار در فینال این مسابقات حاضر بوده‌اند. الاتحاد در فصل گذشته 2بار سرمربی خود را تغییر داد تا در نهایت خوزه لوئیز سیرا، مربی 50ساله شیلیایی که از او به‌عنوان «مرد قانون» نام برده می‌شود به نیمکت این تیم رسید و الاتحاد را به جمع 16تیم برتر آسیا رساند.
 آقای گل یونان و 3خارجی دیگر
الاتحاد اگرچه در مقایسه با النصر، الهلال و حتی رقیب همشهری‌اش یعنی الاهلی پول کمتری خرج نقل‌وانتقالات کرده اما باز هم تیم کم‌خرجی نبوده و با هزینه کردن 8.5میلیون یورو برای 4خرید خارجی‌اش بیشتر از کل بودجه یکساله ذوب‌آهن بازیکن خریده است. در جمع خارجی‌های الاتحاد می‌توان آلکساندر پریوویچ را خطرناک‌ترین مهره آنها مقابل ذوب‌آهن نامید. این مهاجم صربستانی 2 فصل پیش در لیگ یونان رقیب کریم انصاری‌فر برای آقای گلی بود و در نهایت با 2گل بیشتر از کریم کفش طلایی یونان را صاحب شد. او یکی از گران‌ترین خریدهای تاریخ الاتحاد است. رومارینهو برزیلی نیز این روزها مغز متفکر الاتحاد لقب گرفته است. در فهرست بازیکنان داخلی الاتحاد هم نام 6ملی‌پوش عربستانی به چشم می‌خورد. سرمربی شیلیایی الاتحاد معمولا ترکیب این تیم را با سیستم
 1-3-2-4به میدان می‌فرستد. او به‌احتمال فراوان در مصاف با ذوب‌آهن نیز شاگردانش را با همین ترکیب به میدان می‌فرستد که در این چیدمان 4بازیکن خارجی نقشی حیاتی در پست‌های اصلی ایفا خواهند کرد.
 منصوریان، قاتل عربستان
هرچند که آخرین حضور منصوریان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان با خاطره تلخ شکست 6بر یک مقابل العین همراه بوده، ولی این مربی تنها کسی است که با 3تیم مختلف ایرانی موفق به حضور در مرحله حذفی لیگ قهرمانان شده است. منصوریان با 6بار غلبه بر تیم‌های عربستانی، رکورددار شکست دادن تیم‌های این کشور در بین مربیان تیم‌های ایرانی است. این مربی در 7تقابلی که با تیم‌های عربستانی داشته فقط یک‌بار شکست خورده که آن هم در دور برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی سال2015با نفت بود که با نتیجه 2 بر یک مغلوب الاهلی شد اما باز هم صعود کرد. منصوریان همچنین تنها سرمربی بومی حاضر در مرحله یک‌هشتم نهایی در منطقه غرب آسیاست. ذوب‌آهن مجموعا 13بار در لیگ قهرمانان با تیم‌های عربستانی دیدار داشته که حاصل آن 7پیروزی برای ذوب‌آهن، 3مساوی و 3پیروزی برای تیم‌های عربستانی بوده است. این تیم 2 بار در مراحل حذفی با تیم‌های عربستانی بازی کرده که در هر دو بار موفق به صعود شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید