• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70257
+
-

سهم 10درصدی اصفهان از بافت فرسوده کشور

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: دست‌کم ۲۰ درصد از جمعیت شهری استان در بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای شهرها سکونت دارند.

«ایمان طاهر» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان وجود دارد. شهرهای فولادشهر، بهارستان و مجلسی بدون بافت فرسوده هستند و بیشترین حجم بافت فرسوده به شهرهای اصفهان، کاشان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد اختصاص دارد.

وی با بیان این‌که حدود ۱۰ درصد کل بافت‌های فرسوده کشور در اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: اقدامات زیربنایی برای احیا و بازآفرینی شهری در استان انجام و در هر شهرستان یک ستاد بازآفرینی تشکیل شده است.

به گفته وی، این ستاد مسئولیت بسیج دستگاه‌های خدمات‌رسان را برعهده دارد تا بتوانند بودجه‌های لازم را به بافت‌های فرسوده اختصاص دهند.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت کرده که ۵۳۰ میلیارد ریال از آن به استان اصفهان اختصاص پیدا کرده است.
وی بیان کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره تخصیص یافته و ۴۳۰ میلیارد ریال هم به تعریف طرح‌های جدید در ۹ محله از شهرهای کاشان، شهرضا، اصفهان، خمینی‌شهر، نائین، بافران و سمیرم اختصاص پیدا کرده است
.
 طاهر ادامه داد: اولویت وزارت راه و شهرسازی در سال جاری توجه به مسکن در بافت‌های فرسوده است و بیشتر در زمینه نوسازی این واحدها کار می‌کند.
وی اضافه کرد: به ازای هر واحد، تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی نوسازی بافت‌های فرسوده با سود ۹ درصد و ۵۰۰ میلیون ریال با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود. 
استان اصفهان بیش از 5 میلیون نفر جمعیت دارد که در ۲۴ شهرستان و ۱۰۵ شهر ساکن هستند.

براساس مطالعات شرکت بازآفرینی شهری ایران، در ۵۴۳ شهر کشور ۲ هزار و ۷۰۰ محله با ۱۴۱ هزار هکتار بافت‌های تاریخی، ناکارآمد شهری و حاشیه‌ای وجود دارد. 

خوزستان با 59/9 درصد بیشترین سهم و زنجان با 57/0 درصد کمترین مساحت بافت فرسوده شهری را دارند.
۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اصفهان وجود دارد. 

8 هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده، 3 هزار هکتار بافت تاریخی و 3 هزار و ۷۸۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در استان اصفهان وجود دارد. 
شهر اصفهان ۲ هزار و ۳۰۴ هکتار بافت فرسوده دارد که ۲۰ درصد مجموع مساحت شهر را شامل می‌شود. 

در قوانین متعددی همچون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه، نگاه ویژه‌ای به احیا و بازآفرینی بافت فرسوده شده است و طبق این برنامه‌ها باید هر سال ۱۰ درصد از این بافت احیا شود. 
بر اساس برنامه ششم توسعه بیش از ۲۷۰ محله باید با اختصاص اعتبارات دولتی احیا شود، اما به دلیل شرایط سخت دریافت وام و با توجه به این‌که ۶۰ درصد املاک واقع در بافت ناکارآمد فاقد سند مالکیت است، امکان احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده اصفهان کاهش چشمگیری پیدا کرده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید